Gå til innhold
Arkivverket

[#15726] Skolebestyrer Karl Solberg


Gjest Svein Linge Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Linge Solberg

Jeg søker etter informasjon om min bestefar Karl Solberg, født på Enbakk i 1877. Han tok handelsutdannelse i Kristiania på 1890-tallet. Muligens på Ant. Johannesens handelsskole (som ble etablert i 1893). Min bestefar er visstnok med på starten av Ant. Johannesens handelskoles avdeling i Bergen (årstall ukjent). I 1903 starter han opp Ant. Johannesens handelskoles avdeling i Trondheim. i 1904 overtar min bestefar denne skolen og navnet blir K.Solbergs Handelsskole. Er det noen som gi svar på følgende: 1: Hvor og når fikk min bestefar sin handelsutdannelse 2: Hvordan kom min bestefar i kontakt med Ant. Johannesen 3: Når ble Ant. Johannesens handelskoles avdeling i Bergen etablertJeg er også interessert i annen form for informasjon om min bestefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar at din bestefar er identisk med den Carl Svensen som ble født på Solberg 07.10.1877, døpt 04.11.1877, sønn av Sven Kjeldsen og Elen Kjeldsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Linge Solberg

Det stemmer!! Han brukte også navnet Kjelsen. vi vet ikke når han tok Solbergnavnet Har du mere informasjon som kan kaste lys over min bestefar? Vi vet svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han finnes ikke i Kristiania adressebøker for 1890-tallet (i noen navnevariant), men det betyr ikke at han ikke bodde der. Skoleprotokollene på Oslo Byarkiv kan om vi er heldige gi en del informasjon om denne perioden. Tilsvarende ville jeg tro at du må se i skoleprotokollene i Trondheim.I Enebakk bygdebok står ikke annet om ham enn at han flyttet til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skole ble altså opprettet i 1903 som K. Solbergs handelsskole, beliggende i Olaf Tryggessøns Gade 22, i 1904/05 boken står det en parentes (forh. Ant. Johannessens). Pussig at det her er brukt K. mens Carl Solberg, som for første gang står oppført som ”privarperson” i denne utgaven i Trondhjems Adressebog, står som Skolebestyrer Carl Solberg, Wesselsgade 26.Men som Tor Andersen spør, hvor er han i 1900 ? Er det jeg som ikke leter riktig på alle navnekombinasjonene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Linge Solberg

Skolen ble startet i 1903 som avdeling av Ant. Johanssens Handelsskole i Bergen. Skiftet navn til K.Solbergs Handelsskole i 1904. Det er første gang jeg hører at min bestefar skrev sitt fornavn med C. Jeg har prøvd å finne ham (Karl) i folketellingen i 1900 med forskjellige etternavn; Solberg, Svendsen, Kjeldsen, men uten resultat. Jeg er helt fersk som 'slektgransker' - alt er nytt for meg. Jeg er nå eldst i vår familie og har ingen å spørre. Takknemlig for alle mulige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Kan fortelle at jeg hadde din bestefar som lærer i 1952, og kan understreke at han var en hyggelig kar. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.