Gå til innhold
Arkivverket

[#15727] Hjelp til tyding av dato i Skjeberg KB 1797.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

I Skjeberg KB for året 1797, har jeg kommet over fire innføringer i desember måned, som jeg ikke kan finne den riktige datoen på.Det gjelder nr. 99- 102, side 21.Det er tydelig at alle refererer til advent, men ut over det står jeg fast.Jeg hadde vært takknemlig om noen hadde hatt mulighet til å ta en kikk på dette.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har et litt annet sidetall enn deg (f.29 i Mini I 3), men mener du dåp for Otter Ottersen og Dorothea Helgesdatters sønn Hans osv., er datoene: nr.99 : 10 november nr.100: 17 november nr.101: 24 november nr.102: 01 desember Men i og med at du nevner advent (sistnevnte er riktignok 1. søndag i advent), er det mulig jeg ser på feil innføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forrige var altså 1799, men 1797 (og da stemmer f.21) Hans 1.søndag i advent Maria 1.søndag i advent Elias 2 søndag i advent Ellen Maria 3. søndag i advent Dette er i alle fall min oppfatning av de døpte no.99-102 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Geir!Jeg kan se hva du mener, men det er utifra at presten plutselig har innført romertallene i dåpsdatoen, og det er minst 15 år siden han gjorde det forrige gang.Hva mener du står etter romertallene?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg la også merke til at romertall ikke var benyttet året før/etter, men rene datoer. Har ikke kirkebøkene foran meg her, men mener å huske at jeg syntes det stod 'da', dvs. Dominica.Foruten at jeg leste det slik første gang, fant jeg ikke alternative løsninger (muligens ikke kreativ nok). Faktisk ble jeg ganske sikker etterhvert - hvilket ikke er noen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har jeg funnet fram MINI'en. Send ditt tlf.-nr til gkb@c2i.net og når jeg kan ringe, så hører du fra meg. Dette er ikke helt entydig og i alle fall ikke konsekvent så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg regner med at dere finner ut av det!Til Magne: Har ikke funnet ut av det med Aner og slekter ennå. Men sjekker ivei.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.