Gå til innhold
Arkivverket

[#15731] Fins det noen opplysninger om Joran Olsdatter, Krøderen ?


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Jorran Olsdatter f.1856, Krøderen el. Kongsberg, hennes mann bør hete Nils, da barna heter Nilsen til etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Takk for opplysningen, men så langt har jeg kommet, men så blir det stopp. Jeg har prøvd i kirkebøker, men finner ingenting. Mulig jeg leter i feil bøker. Er usikker på hvor jeg skal finne opplysninger om Krøderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har Olberg kirke, Noresund. Vet ikke om den hører under Krødsherad, Sigdal eller Modum.Om du går på den andre siden av Krøderen så har du jo f.eks Flå. Det er mye å velge mellom, så kanskje du heller burde se om de kanskje giftet seg i Kongsberg rundt 1882. Eller finne dåpen til barna på Kongsberg. Da vil du i det minste finne farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Krødsherad var kirkesogn under Sigdal i 1856, men med egne kirkebøker fra 1815. Likevel kan det hende at det står Sigdal som fødested i FT 1865.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I all hast fra Familysearch:Joran Olsdatter giftet seg i Sigdal 2. juli 1885 med Nils Nilsen. Jorands far het Ole Pedersen.Nå må jeg løpe - - - -. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som fødested står det faktisk Krøderen. Og om jeg ikke husker helt feil har jeg undersøkt Nils Nilsen allerede, og funnet at det er feil personer. De får barn i Sigdal og ikke Kongsberg. Heller ikke samme navn på barna. Heller ikke Jørand gift med Nils Knudsen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I FT 1865 er det Jørand, datter til Ole Reiersen og Ingrid Torbjørnsdatter som passer best. Jørand var 7 år i 1865. Familien leide hus under Bø i Krødsherad. Det er likevel ikke sikkert at disse er de riktige. Blant anna er alderen litt feil. Bø ligger heller ikke i den søre delen av Krødsherad, der det vanligvis kalles Krøderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Denne Jorran Olsdatter er ingen enkel oppgave å finne ut av. Hun var døpt Gjertrud Andersdatter og var født 15.12.1856 og døpt i Krøderen kirke 1.3.1857.Foreldrene var Anders Narvesen og Ingeborg Larsdatter.Hun reiste til Eiker i 1879. Nærmere bestemt til Fiskum. Der giftet hun seg 3.8.1879 i Fiskum kirke med ungkarl Nils Olsen fra Skjeldsbredseiet. Sønn til Husmann Ole Amundsen og Bol M. Pedersen Skjelbredeiet.Dette har jeg verifisert fra en dødsprotokoll av en onkel av Gjertrud. Jeg har også dobbeltsjekket dette med en kusine av min mor som bor på Kongsberg. Samt sjekket kirkebøkene ved dåpen til deres barn.Nils falt i Lågen og døde 1.8.1896.Lykke til videre.mvh TormodDe får endel barn, det føsrte litt vel kjapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Kjempeglad for all hjelp, men hvordan kan Jorran Olsdatter bli Gjertrud Andersdatter? Kan Jorran bli en omskriving av Gjertrud? Hva med Andersdatter og Olsdatter da? Unnskyld men dette forstår jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hvor sikker er du på at Jorran er en 'Olsdatter'? Det står bare Ols. i tellingen, kan hun ha tatt mannens etternavn?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det at det står Olsen er at hun har tatt navnet Olsen etter sin mann som het Nils Olsen.Hvorfor Jorran i stede for Gjertrud, ???????Kan være så enkelt at det var en misforståelse. Oppfattet feil. Jeg har ingen forklaring utover det. Jeg anbefaler deg å sjekke giftemålet i Fiskum kirke og døpen til barna, så blir du overbevist et dette er den riktige personen.Dette er ikke første gangen navn har blitt feiltolket.En av sønnene , Jørgen , ble far til bl.a. en datter som het Gjertrud.En datter Anne Louise født 1885 reiste til Oslo og er gift der i 1934. Jeg kjenner ikke til mannens navn eller mer.Deres første barn: Inga Marie født 1879 bor ikke hjemme i 1900 tellingen. Vet ikke hvor hun ble av.Gjertrud var min oldemors søster.Fortsatt lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Det kunne vært artig å vite hvem av 'barna' du er etterkommer av.Jeg kjenner videre til at Kristian som var født 1892 hadde en datter, Ellen , som ble gift med en Yngvar Lindbo Hansen, uten at jeg vet mer om det.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Georg f.1890, hadde en datter Gerd Irene.Han visste ikke om henne før hun var godt voksen. De traff aldri hverandre. Hennes mor het Ingeborg Magrete Larsen. Gerd ble plassert i fosterhjem, hun var min mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.