Gå til innhold
Arkivverket

[#15738] Østindiafarere før 1794


Gjest Sindre W. Aarsbog
 Del

Recommended Posts

Gjest Sindre W. Aarsbog

Jeg lurte på om det var noen der ute som har kommet over personer fra Møre og Romsdal som dro til østindia i tiden før 1794?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ja, Sindre, du kan lese igjennom innlegga på ditt eige tema fra i vinter, der eg har rekna opp fire austindiafararar bare fra Sunnmøre før 1794, og Sunnmøre var eitt av tre futedøme i Romsdals amt, no Møre og Romsdal fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Heisann gutter, kjekt å høre fra dere igjen. Det er vel ikke flere som vet av noen der ute tror jeg, blir vel litt obskurt? Takk for påminnelse. Tips: Rådstueretten er en gullgruve i dette henseende.Dale: Kan jeg spørre om lov til å videreformidle dine opplysninger i min oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Har du leita etter austindia-fararar i 'Matroser i Bergen 1754-1800' i DA? Du kan raskt finne kandidatar ved å søkje i felta 'Merknad' og 'Reiser' INNEHELD=ind eller ost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Joda, jeg har sett de der. Problemet er at jeg her ikke vet hvilket selskap de arbeidet for. Jeg driver bare med de som var ansatt av VOC for tiden - selv om det ikke skal utelukkes i disse tilfellene også. Problemet er at jeg ikke kan etterprøve denne kilden opp mot mitt eget kildemateriale. Uansett, takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Ser i debattema 12642 innlegg 23 at du har ein person med etternamn Noordaal. Kan det vere ein sunnmøring frå Norddal? Kva opplysningar har du om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Tönnes Andersen Berg var middels bygget og mörkhåret. Slik er han beskrevet i de sjömilitære rullene for Trondheim. (Statsarkivet i Trondheim 7.5.03). Han oppgis å være født 1760 i Flekkefjord. 17. okt. 1785 innrulleres han - omtrent på denne tiden har han flyttet til Trondheim. 21. juli 1789 regnes han som 'heelbefaren söemand'. Da oppholder han seg i Trondhjem by. 'Har forhen været enroulleret i Christiansands District og faret paa atskillige Farvande. Har siden gjort 1 rejse paa Vestindien og 1 paa Middelhavet.'Blant disse 'atskillige Farvande' kan det jo skjule seg Ostindiareise? I perioden 1789-1802 holdt han seg til Europa (mest Middelhavet og Amsterdam). Har du noe om Tønnes i den senere delen av ditt materiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Hei Sindre. Du skriver i et av innlegga at du er fra Sunnmøre. Jeg lurer på hvor navnet ditt egentlig kommer fra. Kommer ikke dine forfedre egentlig fra Årsbogen under garden Gaustad her i Eide kommune på Nordmøre? Jeg holder på med bygdebøkene for Eide, 5. bindet, og er sjølsagt interessert i hvem du stammer fra. Jeg har også vært borti navn på personer som har segla på Østindia, men kan ikke finne dem akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Myklebust:Jeg har én person ved navn Noordaal, dette er matrosen Hans Fransz Noordaal som dro fra Holland med skipet Oosterhout i 1741. Han har oppgitt å komme fra Trondheim. En av grunnene til at jeg her har spurt spesifikt etter møringer og romsdalinger det er godt under 1% av nordmennene i materialet som har oppgitt å komme fra hele området mellom Trondheim og Bergen. Nå har Dale kunnet påvise at sjømenn også herifra faktisk dro med VOC. Det virker derfor sannsynlig at personer fra området mellom Bergen og Trondheim har oppgitt en av disse byene som hjemsted; men jeg har dessverre ingen konkrete eksempler å vise til. De personene Dale nevner har jeg ikke opplysninger om – men om noen får sjansen til å se etter selv i Østindiakompaniets arkiver skulle det være lett å finne disse personene igjen for å klargjøre problemet. For min egen del er jeg nå ferdig med mitt opphold i Holland for denne gang og jeg vet ikke når jeg skulle få mulighet til å dra dit en gang til. Når det gjelder denne Noordaal, vet jeg rett og slett ikke annet enn at hans norske navn kan ha vært Hans Frantsen Nordal (el.l.) – og tatt det geografiske problemet her presentert i betraktning kan det godt hende at han faktisk er fra Sunnmøre – men dette kan vi ikke si sikkert uten å granske norske kilder nøyere. Det kan være mulig at det er flere opplysninger om denne personen i hans oppføring i arkivet. Det hender seg at slekt og familie er nevnt som mottagere av lønn etc. – men som sagt har jeg ikke flere opplysninger ut over det jeg ovenfor har skissert. Dersom du tror at dette er den personen du søker og er interessert i å se kilden for deg selv, kan jeg gi deg referansen til hans oppføring. Denne er NA VOC 6119 fol. 101. Dersom du oppgir dette til nasjonalarkivets reproavdeling (www.nationaalarchief.nl) vil du kunne få tilsendt kopi til en rimelig penge. Faktisk har jeg aldri sett rimeligere priser på reproduksjoner enn her! Håper dette var til hjelp, og dersom du forfølger saken videre er jeg selvsagt interessert. Schjønsby:Her har du mye artig informasjon som viser hvor spennende de sjømilitære rullene kan være. Dessverre kan jeg ikke finne noen som passer til Tønnes i materialet jeg har til rådighet. Det du forteller KAN antyde at han kan ha vært i østindia – men jeg vil ikke gå ut i fra det ut fra det du forteller. Husk at dette var lange reiser som tok lang tid å gjennomføre. Som sjømann i VOC måtte man tegne seg for 3 – 5 år og ofte kom man aldri hjem igjen. Han kan ikke ha vært med VOC etter 1794 siden kompaniet av tvingende årsaker la ned den operative driften da. Slutten av 1700-tallet i Europa er en turbulent periode med alle revolusjonskrigene. For å komme tilbake til Tønnes, hadde jeg uansett ikke villet spekulert for mye ut over den informasjonen du er i besittelse av.Lyngdal:Heisann Jonny! Ja deg kjenner jeg til vet du. Det stemmer at familienavnet er fra Årsbogen i Eide, og jeg har jo lest dine bygdebøker på jakt etter slektninger. Jeg venter med spenning på neste bind, som min far nok har forhåndsbestilt allerede kjenner jeg ham rett. Etter hva jeg skjønner har dere hatt litt kontakt du og han. Min far er Kjell William, og hans far er Peder Aarsbog. Han var med på Roktaforliset og døde for noen år siden. Selv er jeg født i Ålesund, men har vært i Trondheim siden første skoledag. Jeg må jo si at dersom du har opplysninger om østindiafarere fra mitt opphavsområde er det jo litt ekstra spesielt. Siden du er bydgebokforfatter kan jeg forresten med det samme komme med en vennskapelig oppfordring: Inkludér gode indekser på navn og stedsnavn. Når jeg har sett etter østindiafarere i bygdebøker har det vært svært vanskelig å finne de da de fleste stort sett mangler indekser. I de nyeste bygdebøkene har jeg sett at dette har bedret seg. Bygdebøker inneholder svært mye spennende og nyttig materiale, og da er det synd at informasjonen kan være vanskelig tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.