Gå til innhold
Arkivverket

[#15741] Lassen i Fredrikstad


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

I ft 1801 finnes en Severin Lassen,42år, byggmester, g.m. Inger Sørensdatter, 44 år.De har sønnen Peter Severin Lassen,f.1795. med datteren Emilie Charlotte, 1822 - 1867.Omtrent på samme tid forekommer det en familie i Danmark, hvor 2 søsken heter heter Severin Fredrik, f. 1808 og Emilie Charlotte Henriette, f. 1812.Navnelikheten er jo påfallende og spørsmålet er om noen kjenner til en forbindelse mellom disse familiene ?Kjenner noen byggmesterens bakgrunn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FS Family group. Kan dette være av interesse? Et spor kanskje?-----Husband SEVERIN LASSENMarriage: 18 OCT 1788 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkWife INGER PEDERSDR SORENSEN-----Det finnes en Severin født i Wiborg 1847. Det kan være at denne er identisk med Severin gift i Köben. I såfall kan han avskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Liv S. Hansen

I manntallet 1807 bodde familien Lassen fremdeles i hus no 53 i Fredrikstad by.De er ført opp slik:(fra transkribert hefte til Fredrikstad Historielag)Bygmester Severin Lassen er ejer 48 år Bygmesteriet med Hustrue Inger Maria 50 år samt børn sønnen Peter Lassen 12 år Datter Anne 15 år u-Confirmeret Bolette 12 år og Johanne 7 år Ellen Maria Tjener 17 år Confirmeret Peder Olsen Tjener 21 år Kun fra 14.april h.a. ankommen fra Grimstad.Barna er døpt i Frstad: Anna Elisabeth 14.9.1792, Peter Severin 17.9.1794, Boletta Marie 5.10.1796, Johane Christiana 24.10.1800Byggmester Severin Lassen dør i Frstad 1816, 51 år gml.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Liv: takk skal du ha !Nå begynner det å bli litt mer kjøtt på bena.Finnes det noen opplysninger om Severins fødsel ?Hvem har tilgang til kirkebøkene for Fredrikstad ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har kirkebøkene, men bare transkriberte og trykt i hefter. Også de er utgitt av Fredrikstad Historielag.Har lett etter Severin født (Lars Severin) i disse uten å finne noen som passer.Men jeg fant dette: Inger Marie Larsen død 1824, 70 år, f. Sørensen enke etter Byggmester Christopher (?)Damen kan jo ha giftet seg igjen, men jeg kan ikke finne noe ekteskap i kirkebøkene. Det står bare Christopher...Feilskrevet?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei Liv !Tusen takk for din hjelp !Dette kan godt være den riktige damen.Det er jo godt mulig at Severin og Inger er innflyttere, kanskje fra Danmark. Gudrun i nr 5 mener at Inger meget sannsynlig er født i København.Sønnen Peter Severin gifter seg i østre Fredrikstad den 22/10 1816 med Cosine Jensen, stadig ifølge FamilySearch. Jeg har også notert at bruden heter Agathe. Cosine er jo et uvanlig navn, kan det være en misforståelse, at det skal være kusinen Agathe Jensen ?Er kirkebøkene for Fredrikstad til utlån ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står kun Cosine i kirkeboken (21 år gammel). Dette kunne være Cosine Jensen født 16.10.1795, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 23.10.1795, datter av kjøpmann Jørgen Jensen og Elisabeth Colling. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 6/17 p.364).Navnet Cosine dukker opp en sjelden gang i Christiania på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk skal du ha, dette ser ut til å være et lovende spor.Giftemålet til foreldrene 23/5 1787 er vel den vi finner på FamilySearch.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke sett på FS, men det er riktig dato (viet i huset, vor Frelsers Menighed)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Geir, du sitter tydeligvis med kirkeboken, er det noe mer som kan gi en pekepinn om Jensen/Colling ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I disse transkribert kirkebøkene jeg bruker her (som vi ikke må stole helt på) står det dette under viede:22.10.1816 Peter Severin Lassen lieutnant 22 år og Sophie Jensen 21 år.Her står det Sophie, det gjør det også når barna blir født, bortsett fra under den førstes dåpen - der står Christine. Hun bruker navnet Lassen f. Jensen.Dette Sophienavnet er mulig feiltolket under avskriften. Her må sjekkes i kirkebøkene.Jeg tar med barna til Petter Severin, mulig det gjør videre leting bakover lettere.Jens Severin 9.9.1819, faren lieutnantAnne Kirstine 4.4.1826, faren lieutnantChristiane Halfdine 16.6.1828, faren liutnantSteveline Urdahl 1.5. 1831, faren liutnantPetter 3.12.1833, faren toldbetjentNavnet Urdahl som den ene datteren får, kommer nok fra Petter Severins svoger skipskaptein Peder Randulf Urdahl, som giftet seg med hans søster Johanne Christiane. En annen av hans søstre Anna Elisabeth gifter seg med liutnant Carl Andreas C. Birch Dichman. Forøvrig er Urdahl et Hvalernavn (gård).I 'Dødsfall i Norge' finner jeg hans mor:Enkemadam Lassen, død i Frstad 1.9.1826, 70 år, siste 9 år hos svs.: prltn. Urdahl. I 109og:Peter Severin Lassen, prltn. og tolloppebørselbetj. Død i Egersund 8.10.1832, 38 år. Skifte Jæderen og Dalerne. Enke Sina f. Jensen, 6 ufors. barn. M 345 (av J.H.Berg), R 108, 121 pk.Sina kan jo være en forkortelse på Cosine?Disse transkriberte kirkebokheftene er mulig til utlån på Fredrikstad bibliotek, men jeg tror de må leses der.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for din møye, Liv !Denne Sophie/Christine/Cosine begynner å bli mer og mer mystisk. Er det 2 personer som er blandet sammen her ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kan enkemadam Lassen, død 1.9.1826 (17) være den Inger Marie Larsen, født Sørensen,død 1824 (9), det burte de være hvis alt skulle stemme.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er nok den samme madam'en, men det ble rotete med dødsåret. 1824 i den transkriberte kirkeboka, mens Gløersen har 1826. Det er sånn det kan bli når en ikke bruker primærkildene. Vi får stole på Gløersen her.Jeg tror Sophie, Cosine og Sina er den samme. Presten har mulig feiltolket navnet, eller så har dette også vært vrient å transkribere.Vi får håpe noen som sitter med de 'ekte' kirkebøkene dukker opp her!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

På FamilySearch gifter Petter Randulf Urdahl seg med Johanne Christiane den 23.12.1827. Denne datoen må også være gal.Urdahl gifter seg også 5/8 1839 med Elisabeth Marie Lassen. Hvem kan så det være, antakelig en i samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nei dette blir merkelig. Datoene og brudenavna til Urdahl fra FS er forøvrig de samme som i heftene.Urdal er skrevet inn som lodsoldermand, 45 år, enkem. fra Tune i det andre ekteskapet. Hun er 22 år og jmfr fra Frstad.Hvordan kan madam Lassen ha bodd hoos sin svigersønn i 9 år i 1826 da? Det må ha vært et annet slektsskap mellom Lassen og Urdal fra tidligere. Det var jo svogere og svigere i hytt og pine den gangen. Jeg skal prøve og få undersøkt bedre her, må bare ha litt tid.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg vet ikke om dette blir noe lettere, men den andre hustruen til Urdal var søster til en første. Jeg fant enda to barn til Peter Severin. Under disse dåpene er moren skrevet Josefine Jensen!!Elisabeth Marie Lassen døpt 21.9.1817.ogEricha Sundel Lassen døpt 4.3.1825. Faren Petter Severin er da titulert høker.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Urdahls 2 hustruer må vel være tante - niese, den ene søster av Peter Severin og den andre datteren ! Er dette mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står Cosine og ikke Sophie i Fredrikstad Mini 4 ved vielsen, jeg våger den påstanden ganske bastant. Det samme ved Jens Severins dåp 18.09.1819, Anne Kirstines dåp 20.08.1826, Christiane Halfdines dåp (her SVÆRT tydelig) og likeså ved Peter (ikke Petter) dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Så de publiserte avskriftene av kirkebøkene har altså en del feil ? Det er vel kanskje ikke så rart når man har med et så uvanlig navn som Cosine å gjøre.Takk skal du ha.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.