Gå til innhold
Arkivverket

[#15743] Henrik Henriksen himainen f 16 2 5 og Lars Larsen f 1623 Galåsen, Trysil


Gjest Synnøve Galaasen Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Er det noen som vet hva foreldrene til disse menneskene som grunnla grenda Galåsen i Søre Trysil het og hvor de kom fra ? Henrik Henriksen Himainen f 1625 i Øresøin, gift med Ingeborg Mortensdatter Liitainen f 1641 i Gãstrikland Lars Larsen født 1623 i Bergslaga av finske foreldre gift med Eli Nilsdatter Vaukhoinen født 1636 i Helsingland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Hei, takk for opplysningen, og den er sjekket. Men den sier ikke så mye om foreldrene til disse personene. Har forøvrig lest alt som står i Trysilboka, og der kommer det heller ikke så mye mer frem enn det jeg sier her. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det ser ut som om det er vanskelig å komme lenger her sjekket jeg Familysearch. Jeg fant kun Ingeborg M. Liitiainen f. 1638/ca. 1840 Gastriksland Gavleborg, foreldre Marten A. Liitaianen og Berte L. Hakkarainen. Så sto Morten Liitainen f. 1615(i klammer)Gastriksland. Skriver jeg klammene her så kommer det som står inni ikke med i teksten.Hvor mye som er fakta her kan jeg nok ikke uttale meg om. Men het ikke Lars Larsen også Hakarainen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Lagt inn i min kones slektstre. Funnet under Femnia:En släkt som ganska säkert kan följas till en speciell by är Himainen. Heikki (Henrik) Himainen anges som utflyttad i Nationalarkivets fogde- och länsräkenskaper år 1598. Han bodde i byn Himala, söder om Ristina i Pellosniemi. Idag heter byn Himalansaari (Himainens ö). Släkten bor fortfarande kvar. Där skattade redan 1571 fadern 'Hendrick Hendricksson Himain'. Henrik tog förmodligen som så många andra båten över Ålands Hav och hamnade i Tierps socken, norra Uppland. Där föddes bland annat sönerna Johan och Henrik. Enligt tingsförhören i Orsa 1636 hade de kommit till Björkberg respektive Rosentorp som husmän. Henrik fick också som vi vet av 'Finnemanntallet 1686' sonen Henrik i Orsa år 1625. Han som senare kom via Lyytiäinen-släktens nybygge Gravberget, gifte sig med dottern Ingeborg och senare röjde Galåsen.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

jeg vet ikke familie navnet til Lars Larsen, i Trysil boka står det at han kan hete Lauritz Lauritzen. Mne dette er bare de norske myndigheter kan ha funnet på. Takk for alle opplysninger. Skal søke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Til Berit.Hvor har du fått det fra at Lars Larsen også het Hakkarinen ? Jeg er ganske ny på dette, så det er vanskelig å finne frem . Trenger å få informasjonen 'inn med teskje '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er helt sikker på at jeg fant det på Familysearch, men i dag finnes ingen ting der om noen av dem. Selv ikke Morten og Berte. Det med Lars fant jeg da i forbindelse med Morten A. Liitainen og kona hans.Legger med en lenke til Anbytarforum, om den kommer til å virke er jeg usikker på: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Som far til Ingeborg Mortensdatter Liitiäinen f. ca 1646 Gästrikland, har jeg: Morten Liitiäinen, født Finland?, død Sverige? Mine opplysninger har jeg fra Magne Ivar Mellem og Steinar Kristoffersen som har arbeidet mye med disse slektene. Deres notater støtter seg til skifter som finnes i Tingboka. Slutter meg til deres hjertesukk: 'Hadde en enda hatt fasiten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Lars Larsens slektsnavn er foreløpig ukjent. Noen av finnene som innvandret på 1600-tallet hadde ikke slektsnavn, og Lars kan ha vært en av dem. Men arbeidet med å dokumentere de finske slektsnavnene og identifisere individene som brukte dem forekår kontinuerlig. Kanskje får vi svar om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

På family search, står det at Lars Larsens navn også er Hakarinen.Kan dette være riktig, eller skal man ikke stole fullt og helt på denne databasen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du skal ikke stole på Familysearch. Bruk den bare som et grovutkast. Hvor fant DU Lars, han ble jo borte igjen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Til Eva.Har du noen mail jeg kan komme i kontakt med disse slekts forskerne på ?Hadde vært fint å høre hva de har om disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Hei, jeg søkte på Eli Vaukhoinen, og da kommer Lars Larsen Hakarinen opp. AFN: 17WH-XM4 vet ikke om dette hjelper, men det er nr som sto etter navnet hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Den e-postadressen jeg hadde den gang vi diskuterte disse slektene kan du få dersom du mailer meg på: ewathne@sola.online.noBruk aldri Familysearch som kilde. Basen kan være god å ha når en står fast selv, men opplysningene derfra må alltid kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Hei Synnøve. Hvis du har tilgang på Trysilboka bind 8, kan du lese mer om finnenes vei til Trysil på side 484-498. Her finner du litt mer om noen av de forskjellige finske slektsnavnene vi finner i Trysil, og hvor slektene var registrert i Finnland på 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.