Gå til innhold
Arkivverket

[#15746] Invandrare från Sverige


Gjest Annette Hölen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annette Hölen

Hej! Kan någon hjälpa mig att finna en ana till mig sominvandrade till Norge 1879-09-05 från Ryda, Naum, Skaraborgs län R. Hennes namn är Charlotta Lovisa Leverin född 1859-10-27 i Sunnersberg Skaraborgs län R Sverige. Hon flyttade till St. Eks..... otydbart. MVH Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Anette, er dette én slektning ? Lenkesom bor i HALDEN i år 1900. Kun disse tre med dette navne (som er skrevet likt!)hilsen Egil Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Damen hadde nok et mål for øye da hun dro over landegrensen, ellers så ble hun stupforelska i løpet av kort tid.-----Familysearch IGIPEDER NILSSENMarriage: 04 NOV 1879 Alvdal, Hedmark, NorwayWife CHARLOTTE LOVISA LEVERIN-----Hmmm... er det henne i 1900? Vestfold, Hisø, Kolbjørnsvig Lenke Kan du gjenkjenne barnas navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Hej och tack Egil och Nina! Kände inte igen Axel Leverin men släkten är stor så jag har skrivit ut namnen för rätt som det är dyker han kanske upp och då har jag honom. Vad gäller Charlotta Lovisa Leverin stämmer namnet men inte födelseåret, barnens namn kände jag inte igen då dessa inte var kända av mig. Det var just dessa som jag var ute efter. Finns det fler arkiv i Norge man kan söka på så att jag kan vara säker på att det är rätt Charlotta. MVH och tack igen Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

I og med at ektemannen står oppført som født i Hisøy, er det lite trolig at han skal ha reist midlertidig til Østerdalen for å gifte seg med en svensk dame, for deretter å vende hjem igjen. Umulig er det riktignok ikke. Eller har de superproffe korrekturleserne i FamilySearch tatt Arendal for å være Alvdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Til Annette: Statsarkivene i Norge er rett sted å henvende seg med tanke på oppslag i kirkebøker. Kontakt først Statsarkivet på Hamar:statsarkivet.hamar@riksarkivaren.dep.nofor å få bekreftet om nevnte vielse foregikk i Alvdal i 1879. Hvis det forsøket mislykkes, kunne du eventuelt kontakte Statsarkivet i Kristiansand:statsarkivet.kristiansand@riksarkivaren.dep.nofor å høre om Charlotta Lovisa ble viet i Arendals-området i Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg innrømmer selv at jeg stusset litt over det sammenlignet med hva jeg fant i 1900. Men (1) Peder trenger ikke å være født i Hisøy, det er nok av eksempler på at en 't' ikke alltid stemmer. (2) Han var tømmermann ..... og i Alvdal var det myyyyeeee tømmer. (3) Alderen på Lovise i 1900 skal du ikke henge deg helt opp i. Det hender det svinger både 'hit og dit'.Jeg tror jeg ville sjekket opp Hisøy litt nærmere. Hvem var faddere til barna? Hvor kom denne Lovise fra etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det kanskje noen som gjenkjenner stedet hun flyttet til i innlegg 1? Har du mulighet til å legge ut bildet på en hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Prøver å finne Peder f.eks her: LenkeNina, har du prøvd og finne noen 1. fødte 1879?Den utflyttings datoen er vel skrevet etter ønske om 'atest' for og bli gift?De som har 'skrevet' av KB har jo hatt Hedmark på filmen..... Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Hej och tack alla engagerade släktforskare för Era tips. Jag undrar Nina om du menar att jag ska visa en bild på var i Norge hon flyttade isåfall måste jag ta en kopia på Landsarkivet i Göteborg där jag fann det. Jag är inte så avvancerad på data ännu så jag har en hemsida, men jag kan be mitt barnbarn om hjälp. MVH Annette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1. Nei jeg har ikke sett etter noen fødte.2. Ja det hadde vært fint og sett orginalen. Kanskje noen kunne tyde skriften. (Finnes utflyttere på Ggenline?)3. den familien jeg fant i 1900 trenger jo ikke å være den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei godtfolk! Jeg vil bare presisere at den vielsen Nina fant i Familysearch (innnlegg 3) er uttrekk fra kirkeboka i Alvdal, alle de andre innføringene fra samme filmen er det samme (fra Alvdal i Hedmark)Så, det er 'bare' å få noen til å slå opp i originalen for deg, og få bekreftet frk. Leverins fars navn. Altså ingen forveksling med Arendal. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Hölen

Hej igen. Om någon skulle ha en möjlighet att söka i vigselboken vill jag här lämna hennes fars och mors namn och födelsedataJohan Petter Leverin född 1823-12-26 i Carl Olofsgården, Baljered, Levene, Skaraborgs län R, Sverige.Johanna Andreasdotter född 1830-12-26 ,jo det är riktigt samma födelsedag, i Malma, Skaraborgs län, Sverige.MVH Annette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.