Gå til innhold
Arkivverket

[#15752] Johannes Butilsen Baumann født ca 1786 Hallingdal


Gjest Solfrid K Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid K Hole

Søker opplysninger om : Johannes Butilsen Baumann født ca 1786 Hallingdal.- noen som vet? Jeg er interessert i å vite hvor i Hallingdal. Jeg forstår ikke hvilket navn Butilsen er avledet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du funnet denne på Familysearch, for der står det at han døde i 1850. Da skulle han finnes i 1801, og det ser dårlig ut. Den eneste i 1801, så langt jeg kan finne ut, var Johannes Bottolfsen 17 år vanfør på Torp gård i Vestby, og det er et stykke unna Hallingdal. Denne opplysningen er så vag at jeg ville være veldig forsiktig med å bruke den som grunnlag for noe som helst.Fortell heller hva hans etterkommere het og når/hvor født og evt. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei.Gullsmed og koppersvenn Johannes Butilsen Baumann (Hallsteinsen)ble ca. 1820 gift med Karen Katrine Karlsdtr.f. 1802 i Snåsa.De fikk fem barn som ble født i Sveige og Norge før de ca. 1829 flyttet fra hverandre.Johannes døde i 1850 på Aunet i Sømna i Nordland. Oppgitt å være 64 år. Han sies opprinnelig å være fra Hallingdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Jeg forsøker igjen : Johannes skal være født ca 1786. Family search sier at han er født i Hallingdal. Mulig han også het Johannes Hallsteinsen.En av hans sønner het Halsten/ Halstein. Jeg finner en Johannes i Digitalarkivet som er født i 1786 og han heter Johannes Halstensen og bor i Bergen ved folketellingen i 1801, se lenkeLenke Han jeg leter etter var riktig nok håndtverker. Bodde i Sverige og Nordland.KAn han også ha vært i lære i Bergen?Er det noen som vet noe mer om denne personen fra folketellingen i 1801. Hvem var han og hvor ble det av han. MVH Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Nyeste vi har for Somna Bygdebok er at 'Johannes har sett paa festningen i Trondheim fra minst 1837-48 for 3 gangs tyveri' fra Hallingdalen, men oppgitt aa vaere f. 1785 i Aker sogn Akershus. Dette kommer fra tingboka. Hvis finner, kontakt meg eller Tor Mathisen ovafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Hei Dette var veldig interessant.Hvilken tingbok referer du til? Hvilken utgave av Sømna bygdebok referer du til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Du har jo de to som står bak Sømna bygdebok bind I-IV i innlegg 3 og 5 så de er nok de rette til å veilede. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Somna Bygdebok har en ny papirbak (?) bind. Der staar alle korr. og tilligger. Kontakt Tor Mathisen - det er han som fant tingbok 'case' Jeg har all nye for familien - bare spor og jeg kan 'type it in for you'. robert_d_miller@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Trondheim festning - stambok for fangene har fange nr. 107 Johannes Halstensen oppgitt født Aker sogn i 1785. Han ble innsatt 25.05.1837 og løslatt 19.09.1848. Under sitt opphold bar han jern : livjord med lenke,fotring med lenke og halsring med lenke. Forbrytelsen var tredje gangs tyveri. Han oppgis å være 67 tommer høy, brunt hår, brune øyne og før av bygning.Da han ble løslatt, fikk han utlevert noen klær. Han ville reise til sitt hjemsted på Helgeland og fikk Spd. 1.96 i reisepenger.Hjemstedet på Helgeland var nok Aunet i Sømna. Der bodde Karl Johan Johannessen (sønn ?) med familie. Johannes døde der i 1850.I skiftet etter han står det at han 12. nov. 1830 ble innsatt på livstid på Trondheim slaveri. Løslatt 2. sept.1848.Det nevnes ingenting om barn i skiftet. To halvbrødre : Ole - Slidre i Valdres og Nils - Slidre. Begge var døde og etterlot seg barn.MvhTor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Tusen takk for nye opplysninger både til Margareth og Tor. Det var jo en voldsom straff for tyveri-Fengselsforholdene var nok dårlige. HIstorien rundt denne personen er spennende. Han må ha vært en reisende i og med at han har reist mellom Hallingdal, Sverige og Helgeland. Det er tydelig det også kan være forbindelser til Valdres, du nevner jo Slidre. Vedr Katrine så er hun bosatt med sin yngste sønn i 1875 Rafael Lyder Olsen i Tyby ( idag kalt Kiby , et lite sted uten for Vadsø) MVH Solfrid K Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.