Gå til innhold
Arkivverket

[#15753] Guro Larsdatter Stave, født i Aal, bosted i Osloområdet


Gjest Harald Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Sørensen

Hun er født 12 des 1866 i Aal. Hun har følgende barn: Karoline Nielsen(gift Bræin) født 29 sept. 1890, Lilly Røen Hansen (ugift) født 19.2.1901,bosted Kallak i Rødenes (i 1947) og Ella Viksby (opprinnelig navn Selma Elvira Larsen) født 9.7.1903.bosted Grav, Trøgstad (i 1947)Jeg har tidligere etterlyst henne her (sak nr 14472) da jeg ikke fant henne i folketellingen 1900. Ingen positiv respons da. Nå fant jeg flere opplysninger om henne. I et arvebrev fra 1947 finner jeg at hun døde 27 mai 1907 i Oslo (Jakobs sogn). Karoline (min bestemor) var født i Hønefoss (!), mens de øvrige 2 antageligvis er født i Oslo. Kan noen hjelpe meg med ytterligere opplysninger, både om Guro og Lilly/Ella. Hvem er deres far. Var Guro gift m.m. Hvorfor finner jeg ikke Guro i folketellingen. Bosted i Oslo. Alt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Harald, er hun datter av 'denne' karen da, med 'mor' med samme navn? Lenkeog bestemor (din) har du funnet henne i K.B for Norderhov, eller i FT 1900, så hvor?hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes to mulige Karoline i 1900: Norderhov, Jordbrud grd.: Olaus Nilsen 1867/68, kone GURI Nilsen 1870 Hol og datter Inga Karoline 1891 Norderhov. Så har du Storgade 26 Hønefoss Nils Peter Nils. 1834 Modum og kone Helene Nils. f. 1830 Modum og Karoline Nils. fl. f.1890 Modum. Her er altså Karoline i slekt med Nils Peter og Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kanskje funnet anene til Guri her, og skriver Guri som nr. 1, foreldrene som nr. 2 og 3 og dobbelt bakover. Jeg har hentet dette fra gamle Ål Bygdesoge bind 4, hvor det bare er brukerne som er nevnt. 1)Guri Larsdatter Stave Hun er ikke nevnt som datter av Lars Asleson Stave, men det er ikke usannsynlig at hun er det ut fra et annet svar her.2)Lars Asleson Stave Født: 1841 Gift: Med Kari Tolleivsdater Søre Rime3)Kari Tolleivsdatter Søre Rime Født: 1845. De hadde 6 sønner og 7 døtre.4)Asle Larson Født: 1802. Gift: Med Guri Halvorsdatter Kvinnegardslien. 5)Guri Halvorsdatter Kvinnegardslien Født: 1815 De hadde 2 sønner og 6 døtre. I 1862 solgte de Nordre Stave til sønnen Lars Asleson.6 og 7: I Søre Rime var en bruker som het Tolleiv Hallsteinson som kan passe som far til Kari, og han var gift med Kari Larsdatter Rime.8)Lars Asleson Stave Født: Ca 1770 Gift:1802 med Lukrids Johannesdatter Skrindo. De var brukere i Nørdre Stave. 9)Lukrids Johannesdatter Skrindo Født: 178116)Asle Larson Født: Ca 1739 Han bodde på Nestgarden i Hol før han overtok Stave etter faren i 1774 for 700 riksdaler. Gift: Med Liv Embriksdatter Kolbjørnsstølen. Skifte etter han i 1818 viste at boet var 96 riksdaler. 17)Liv Embriksdatter Kolbjørnsstølen Født: Ca 1743. De hadde 3 sønner og 2 døtre.32)Lars Asleson Stave Født: Ca 1706 Gift: Med Kari Larsdattet Medhus 33)Kari Larsdatter Medhus Født: Ca 170664)Asle Larson Stave Født: Ca 1670 Gift: Med Anne Olsdatter 65)Anne Olsdatter68)Ivar Larsson Gjelddokk Gift: Med Olåg Bergesdatter 69)Olåg Bergesdatter128)Lars Levordson Dengerud Født: ca 1635. Han eide farsgården Dengerud. Død:Ca 1713. 129)Marte Halvorsdatter256)Levord Ivarson Dengerud Født: Ca 1590 Gift: Med Ragndi Olsdatter Nyhus. Disse er også blant mine aner 257)Ragndi Olsdatter Nyhus Født: Ca 1600512)Ivar Dengerud 513)Birgit Halvorsdatter Leksvold514)Ola Olsson Nyhus1026)Halvor Olavson Leksvold 1027)Margit Aslesdatter1028)Ola Eilivson Skrindo Rud i Ål bygdesoge, men bygdebokforfatteren for Gol mener at det var Ola Aslakson Torpo.2054)Asle Olmodson Skjervheim.Jeg kunne ha skrevet mye mer om hver enkelt person her, men jeg mener at kirkebøkene for Ål bør sjekkes så langt som mulig. Jeg venter på å få tilsendt bind 3 av Ål Bygdesoge som jeg også har kjøpt. Da kan jeg kanskje få sjekket mer. Her er en oversikt over mikrofilmer for Ål:Mikrofilm PF-417: Ministralbok 1744-1769.Mikrofilm PF-418: Ministralbok 1771-1806,1807- 1814,1815-1825. Den er merket med stjerne, og fortsetter kanskje på PF-419?Mikrofilm No-235: 1825-1848.Den er også merket med stjerne, og fortsetter kanskje på No-236.No-236: Ministralbok for 1849-1864.Nor1-54: Ministralbok for 1865-1881. Også merket med stjerne, og fortsetter kanskje på neste filmnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Sørensen

Takker for alle innspill. En del av disse opplysninger har jeg funnet. Det som jeg mangler helt er hva som skjedde med Guro etter hun fødte Karoline. Karoline ble oppfostret hos farens (Paul Nilsen) sine foreldre i Hønefoss. Etter den tid finner jeg ikke noe om Guro, utover det at hun fikk 2 barn til og at hun døde i 1907 (Jakobs sogn)Så alle opplysninger knyttet til denne perioden (1890 - 1907) er svært interessant.Til: Anne Lise: Jeg skal avstemme dine opplysninger med det jeg har fra før. Her er sikkert noen suppleringer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved hennes død står hun ( Jakob Mini F 0011 1906-1920 1/5 f.35 no.37 ) oppført som Guro Larsen, død 27.05.1907, begravet 31.05.1907. Yrke: vaskepige. Ugift. Født 1870 Aal, Hallingdal. Adresse: Kr. Krogh G. 31. Dødsårsak ”Miningites”.I Register til Oslo Skifterett 1907 2/2 no.754 I står på dødsdato 27. mai ”Larsen, Guro, vaskepige”. I Oslo Skifterett Dødsfallsprotokoll Avd I B 3 9/9 no.754 står:”Vaskepige Guro Larsen 37 Aar, død 27 Ds i Byens Sygehus, Bopæl Chr. Kroghsgade 31. Afdødes Slægt kjendes ikke. Efterlader Intet. Begraves for Fattigvæsenets Regn. Ifl. Seddel fra Forstander Klarud. Dødsfallet anmeldt af Enke Christina Carlsen, Osterhausgaden 9.” Så er det tilføyet senere: ” 1/12-47 skr. fra Utenriksdept. Endel korrespondanse, samt overtagelseserkl. og skr. til skattefogden se 67/1948.” Dessuten for seg selv understreket ” ( kr. 6879,03 ) ”.For ordens skyld, døde hun i Jacob menighet i Kristiania, så er dette riktig person. Det er ikke dermed sagt at f.eks. fødselsåret må være riktig av den grunn. Men øvrige opplysninger skulle være korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Sørensen

Hei Geir. Dette må være rett Guro. Jeg har i noen papirer etter Karoline funnet nevnte brev fra Utenriksdep.hvor Guro Larsens dødsbo arver kr 6879.03 (datert 29.11.1947). Her står bl.a. de opplysninger jeg henviser til innledningsvis (dødsdato, halvsøsken av Kaoline m.m.) Så dette var nyttige og interesante opplysninger, noe jeg takker for.Andre opplysninger, store eller små, er fortsatt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Sørensen

Chr. Krogsgt. 31. Jeg er også interessert i hvis noen har kopi av et bilde av det opprinnelige huset. Jeg var på tjenestereise til Oslo forrige dag og fant kun parkeringsplass/tverrgate/nytt hus der denne adresse antageligvis lå.Fortsatt er alt av interesse, stort og smått knyttet til Guro, Lilly/Ella m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Harald! Skriv brev til Byantikvaren i Oslo, de har masse bilder. Særlig av hus som har blitt revet i nyere tid, fordi det skulle avgjøres om de var av antikvarisk verdi. Kanskje du har flaks!evt. en telefon til Gamlebyen Historielag LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Fikk lyst til å blande meg litt jeg også, siden jeg har vært med på å registrere kirkegårdene i Trøgstad kommune. Det slo meg at du kanskje feillest Ellas etternavn - 'Viksby' lød nemlig veldig ukjent i mine ører, men derimot finnes det 'Vikeby' og 'Wikeby'. Tror min slutning var korrekt, for dette er jeg fant i kirkegårdsdatabasen vår her i Digitalpensjonatet: LenkeEllas dødsannonse finnes jamfør et register jeg har i Indre Smaalenenes Avis nr. 126/1971. Jeg kan gjerne gjøre et oppslag for det, men det kan ta noen uker. Send meg gjerne en e-mail på private dersom du føler for det. Hvem vet, kanskje jeg kan finne ut noe mer. F.eks. burde jo noen nålevende huske henne, eller kanskje du vil ha et bilde av gravstenen.. Adressen er i hvert fall mariushellerud@yahoo.comNår det gjelder Lilly finner jeg at Lilly Røen Hansen døde den 04.apr.1986, og hadde dødsannonse i samme lokalavis' nr. 40/1986.Håper dette var til litt hjelp!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Det var da et grusomt språk jeg førte i forrige innlegg. Får legge skylden på at jeg nettopp hadde kommet hjem fra Gardermoen etter å ha plukket opp amerikagjester samt at det var rimelig sent! Hva jeg ville si er at det jamfør gårdsboken for Rødenes kom en Johannes Røen (f. 1912) til den ene av Kallak-gårdene der (nåværene Marker kommune) i 1948. Han var sønn av Gabriel Røen og Marie Johanne født Kallak. Det finnes også en gård ved navn Røen i Rødenes, og i bygdeboken finner jeg blant annet en sønn herfra som het Hans Martinius, var født 1872 og flyttet til Kristiania i 1893. Han var maler og en eldre bror av nevnte Gabriel. Dermed ikke sagt at det er noen som helst familieforbindelse mellom disse menneskene og Lilly, men det kunne jo være fristende å tenke seg...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hildeteigen (slektsbok) har Kari flyttet til Ringerike med 2 barn: Henny Marie Henriksdtr. Hansen og Kari Elida Henriksdtr. Hansen Jeg har ikke flere opplysninger om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rikshospitalet Dåps K 0005.2 1901-1903 6/7 no.518:Barn: SELMA ELVIRA, født 09.07.1903, døpt 18.07.1903, foreldre: 'Ug. vaskepige Gunda Larsen' og 'Ug. mekaniker Olaf Larsen'Da fant jeg henne døpt i Rikshospitalet Mini F 0012 1901-1904 8/13 no.245 f.235, samme datoer som over: Om faren står det 'Ug: Mekaniker' med tilføyelsen 'Løsarb.' over mekaniker, Olaf Larsen, 'f. X.sand S 1882'. Hans adresse var 'Øvre Slotsgd 12 I'. Om moren står det 'Vaskep: Gunda Larsen f. Aal, Hallingdal 1866' og hennes adresse er 'Carl XII Gd. 28 I'. Faddere er Ingebjørg Garvik og Marie Nordtug (men disse har nok neppe noen tilknytning til hovedpersonene, Ingebjørg er fadder til en annen jente på samme side).Lilly har jeg foreløpig ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Sørensen

Ja her er mye nyttig. På et offentlig brev jeg har kopi av refereres det til Ella Wikeby. Så dette er rett person.Hvor Røen-navnet til Lilly kommer fra, er interessant. Kanskje det er fra det stedet (gården)hun var, eller det var farens navn.(?)Ut fra Guros tidlige død må både Ella og Lilly vokst opp andre steder (på barnehjem eller annen familie). Har det vært noen adopsjon inne i bildet, eller har de tatt navnet der de bodde. Ella (Selma Elvira) 'skifter' etternavn fra Larsen til Wikeby (Viksby/Vikeby).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.