Gå til innhold
Arkivverket

[#15760] Ane M. Edvardsdatter f 1871 Herøy. Har besteforeldre, men mangler mor og far.


Gjest Beate Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hagen

På leting etter en familiehistorie hvor det har gått ord i slekta om at Ane gikk fra gård til gård og sov blant buskapen..Kan ikke finne noe som bekrefter dette, men Ane M.Edvartsdatter(Edvardsdatter)er født i 1871. Bor i 1875 på gården Nordviken, Leirvig i Herøy i Nordland. Hun benevnes som datterdatter av: Andreas (Lars Andreas) Pettersen f ca 1801, enkemann i 1875 og 1865. Han var gift med: Dorteh Gurina Benjaminsdatter f ca 1806, begge på Nesna i kirkebøkene. De har flere barn: Peter Jørgen, f.1828 Dortea Jørgena f.1831 Birgitte Chatarina f.1835 Hanna Hitmand f.1840 Benjamin f.1848.Jeg leter da etter Ana M. Edvardsdatters mor og far. Kandidatene jeg tenker på som mulige er Hanna Hitmand Larsdatter, da hun bor på gården sammens med sin far i 1875, men Ana er ikke nevnt som hennes datter, men hans barnebarn. Imidlertid har jeg klart å følge noen av de andre søskene og det synes som om Hanna er den jeg ser igjen. Hun er tjener på gård i 1865 hvor det er to Edvard som er tjenestekarer på samme gård, alle er ugifte. Hun er også nevnt som tjener av yrke i 1875.Kan ikke finn noen dåp, konfirmasjon eller vielsesattest på Ane som sier hvem hennes foreldre er. Hun gifter seg senere med Laurits Bredesen (f.1868) fra Tysfjord. Kan noen hjelpe oss? Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1900: LenkeDet burde vel være en sjanse for at de ble gift enten på Herøy eller i Tysfjord rundt 1891. Jeg ser deres første barn heter Hanny så det er enda en pekepinn i retning Hanna. Det kan se ut som om barna ble født i Tysfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner Ane med familie i Furulund i Tysfjord i 1900, og hun er da gift med fisker Laurits Bredesen født 1868 i Tysfjord. Barn født i Tysfjord: Hanny født 1892, Thormod født 1892 og Alma født 1896.Ser at hun skal være født i Herøy i 1871, og siden jeg likevel skal på biblioteket i morgen kan jeg prøve å finne henne som døpt i ca 1871. De har mikrofilmer over kirkebøker fra Herøy i skapet her, og jeg kan også prøve å finne et eventuelt giftermål i ca 1890. Håper at de aktuelle mikrofilmer ikke er på utlån, men i såfall prøver jeg senere.Det er heller ikke umulig at jeg kan finne noe mer om dine aner i Nesna her, for kirkebøker for Nesna finnes ned til 1704 eller 1707 på biblioteket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei! Det hadde jo vært fantastisk! Mye godt arbeid du gjør som orker å hjelpe på denne måten. Takk for det, uansett resultat!Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Denne gangen var vi skikkelig heldige, og det var til og med kirkebok for Tysfjord 1887-1903 og 1903-1914 i skapet på biblioteket.Laurits Bernhard Bredesen og Anne Margrethe Edvardsdatter ble gift i Tysfjord 14.05.1893. Hun var født i Herøy i 1871, bodde i Bogen ved giftermålet og hennes far var ungkarl Edvard Math. Hansen. Det er oppgitt at hun ble konfirmert i Herø, men det fant jeg ikke. Han var født i 1869, var fisker og født i Kjeld???. På konfirmert sto det bare her(altså i Tysfjord). Forlovere var Johan Kaspersen og Anders Olsen Bogen. Tillysning: 19.06,26.06 og 03.07.1893. Barn:1)Hanny Amanda Lund Født: 24.09.1892 Hjemmedøpt: 17.01.1893 Dåpsstadfestelse: 30.07.1893 Konfirmert: 28.06.1908. Hun bodde da i Korsnes, men var født i Bogen.Koppevaksine: 16.10.1902 (oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen). Hun fikk godt i kristendomskunnskap og i tillegg ? godt i noe jeg ikke forsto.2)Alma Sidania Jo?? Født: 09.4.1896 Døpt: 14.05.1897. Ikke funnet som konfirmant frem til 1914.3)Tormod Sederdal Født: 29.04.1898 Døpt: 31.07.1898. Heller ikke funnet som konfirmant frem til 1914.Kilde: Kirkebok for Tysfjord 1887-1903, på mikrofilm Nor2-18.Så gikk jeg over på Anne Margrethe i Herøy, og fant:Anne MargretheFødt: 09.07.1871Døpt: 08.10.1871. Det er også nevnt 18.søndag, og kanskje hadde presten glemt å føye til etter trinitalis? Foreldre var ungkarl og tjenestedreng Edvard Mathias Hansen Holand, og pige Hanna Heitmann Larsdatter Nordvig.Kilde: Kirkebok for Herøy 1862-1877 på mikrofilm PF-417.Her var det nesten utvisket det som sto om Anne Margrethe som døpt, så jeg måtte over på kirkebok for Herøy 1862-1871 på mikrofilm NT-87. Der var det hele klart og tydelig.Så fant jo jeg ut at jeg hadde lyst til å gå litt videre siden jeg hadde litt tid igjen, og fant en Edvard Hansen ved FT-1865 i bok på biblioteket, og han var på samme gård som Hanna Larsdatter. Han var født på Tjøtta, og var 23 år. Som døpt i 1842 finner jeg:Edvard MathiasFødt: 30.04.1842Hjemmedøpt: 18.06.1842Dåpsbekreftelse: 25.09.1842. Foreldre var Hans Jacobsen Svinvær og Elen Jørgensdatter. Svinvær gikk på den tiden under Tjøtta. Jeg kan ikke finne noen andre født i årene 1841-1844 med samme navn i Herøy eller Tjøtta, så jeg tror jeg har funnet den rette.Konfirmert: 1857, og han fikk godt i kristendomskunnskap.Kildr: Kirkebok for Alstahaug 1820-1847 som døpt, og 1850-1865 som konfirmant. Begge opplysninger er å finne på mikrofilm PF-416. Tjøtta og Herøy gikk under Alstahaug på den tiden, men likevel finnes noen egne kirkebøker for Herøy(det gjelder altså ikke her).Da jeg hadde funnet dette så var det akkurat 10 minutter igjen til stengetid, og jeg fant Hanna Heitmann Larsdatter som konfirmant i 1856: Hun bodde i Nordvigen, og var født i 1840. Det er oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen at hun fikk koppevaksine 15.07.1852. Hennes karakter i forbindelse med konfirmasjonen var dessverre ufor- ståelig. Hennes foreldre var Lars Pettersen og Doreth Benjaminsdatter.Kilde: Kirkebok for Herøy 1848-1862(selv om Herøy fremdeles var en del av Alstahaug til 1864), på mikrofilm NT-75.Dessverre fikk jeg ikke tid til å se mer i Nesna i dag, men det er sikkert mulig senere. Kan ikke love noe mer før tidligst torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jeg glemte å skrive far til Laurits Bredesen ved giftermålet i 1893, og det var husmann Brede Kristiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei Anne Lise! Næmmen, dette var moro! Helt fantastisk! Så mye arbeid du har lagt ned i å tyde kirkebøkene. Dette hadde jeg ikke ventet! Familien bøyer seg i støvet og takker for all den gode hjelpa. Slektsgransking er spennende og løste mysterier er skikkelig artig. Det at de blir løst ved hjelp av andre er nesten rørende!Tusen takk igjen og ha en riktig fin sommer!Vennlig hilsen en glad Beate i Tromsø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe flere som forsker på Helgeland og i Trøndelag og eventuelt andre steder jeg kunne være til hjelp. Denne gangen hadde vi jo litt flaks også, for Tysfjord er sikkert over 50 mil fra Sandnessjøen, og mikrofilmen er sikkert innkjøpt av biblioteket på grunn av at Tjøtta er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Hei Anne Lise. Jeg har slekt på Herøy, Vefsn, Velfjorden, Tjøtta, Alsterhaug, men bor da utenfor Bergen. Jeg trenger litt hjelp hvis du har tid. Ta direkte kontakt med meg pr mail rjwa@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.