Gå til innhold
Arkivverket

[#15761] Hvor ble det av Adolph Johan Rubach ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Adolph Johan Rubach ble født som uægte i Bergen 18.03.1841. Foreldre var Dagl. Adolph Constant Rubach og Marie Elisabeth Børresen. De ble gift den 29.05.1846 i Domkirken i Bergen.Adolph Constant Rubach døde 05.02.1850 , 51 år gml. Bosted på det tidspunkt var rode 10-120.Etter dette slutter alle spor etter familien. Hvor ble det av dem. Vil noen prøve å hjelpe meg ? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

-----FS IGIADOLF JOHAN ADOLFSEN RUBACHBirth: 18 MAR 1841Parents: Father: ADOLF CONSTANT RUBACH FamilyMarriages:Spouse: JAKOBINE KAROLINE JAKOBSDRMarriage: 05 NOV 1876 Ibestad, Troms, Norway -----Denne ligger også inne. FS IGI . Han var gift iallefall 2 ganger.ADOLF JOHAN ADOLFSENBirth: 18 MAR 1841Father: ADOLF CONSTANT REIBACHMarriages:Spouse: METTE KAROLINE INGEBRIGTSDR FamilyMarriage: 12 JAN 1872 Ibestad, Troms, Norway-----Du får kanskje lete litt rundt etter Adolfsen i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Han giftet seg etterpå med husholdersken, men står oppført som ugift. I følge FS skal han også ha vært gift i 72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du finner sannsynligvis barna her: LenkeJeg er interessert i alt du måtte finne om denne familien. Mine døtres farmor har pikenavn Rubach, og er fra Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familysearch IGI-----INGEBRIKT STEN ADOLFSENChristening: 17 SEP 1871 Ibestad, Troms, NorwayFather: ADOLF JOHAN ADOLFSEN, Mother: METTE KAROLINA INGEBRIGTSDR -----ADOLFSENBirth: 07 JUN 1873 Ibestad, Troms, NorwayDeath: 07 JUN 1873Father: ADOLF JOHAN ADOLFSEN,Mother: METTE KAROLINE INGEBRIGTSDR -----RUBACH LUNDGREN MEIER ADOLFSENChristening: 28 OCT 1877 Ibestad, Troms, NorwayFather: ADOLF JOHAN ADOLFSEN,Mother: JAKOBINE KAROLINE JAKOBSDR -----EDVIN LOVENSKJOLD VEDERVANG ADOLFSENChristening: 02 NOV 1879 Ibestad, Troms, NorwayFather: ADOLF JOHAN ADOLFSEN,Mother: JAKOBINE KAROLINE JAKOBSDR-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En stor takk til Nina og Sissel. Dere har gjort en kjempejobb-spesiellt Nina med alt du har lagt ned i søking for meg-en stor takk. Dette er den beste slektssiden jeg vet om !mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror jeg ville ha saumfart fødte i Ibestad. det er ikke sikkert at dette er alle barna, eller at opplysningene er riktige.Fint at du har utbytte av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei igjen Jeg fant dette:LenkeHvordan kan jeg sømfare fødte i Ibestad? Finnes det digitaliserte kilder? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har mulighet og tid til å sjekke dette for meg på mikrokort?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nå er enda et problem dukket opp: Adolph Constant Rubach d.1850 51 år gml. oppgis å være født i Bergen fødested Dk. Jeg finner ham ikke. Jeg finner ingen med det navnet i Bergen i 1801 tellingen heller. Hvem er han egentlig-og hvem er hans foreldre?Kan noen forsøke å hjelpe meg? På forhånd takk.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om jeg ikke husker helt feil omtaler Vigerust navnet Rubach på sine sider. Noe kan du vel finne? Du kjenner til alt som ligger her på DA om Bergen? Se her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! I følge Astafjord BB, bind 4, s. 976 Adolf Constant Ruback- hun ukjent. Barn: Adolf Johan 1841-1888, f. Bergen g. 1 g. m. Mette Karolina Ingebrigtsdatter ( 1850-1874)Vik, Ibestad, g. 1872. Barn : 1.Ingebrigt Sten ( 1871-1886).2. NN (1873-1873) f. Vik. Adolf Johan ble g. 1876, 2. g. m. Jacobina Karolina Jacobsdatter f. 1857. Barn født på Vik, Ibestad:3. Rubak Lundgren Meier ( 1877-1890) 4. Edvin Løvenskjold Vedervang f. på Lund 1879. 5. Palmar Karl Konstant f. på Vik 1881. 6. Adolf Hjalmar Kyrre f. på Lund 1884. 7. Adolfine Rosette Karoline f. på Lund 1886- til Gjøssingfjord/ RO. Adolf Johan sine ekteskap med barn fant jeg i Astafjord BB 3, s. 256. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Stig Rubach

Jeg har nylig begynt å undersøke undersøke rubach-slekten, og har funnet ut at Adolph Johan forandret etternavn til Rubaksen en stund etter at han kom til Ibestad. Så man kan søke på dette etternavnet for å finne han og barna. I tillegg har jeg fått vite at Josefa Karoline Konstance Aas skal være barn av familien. Men hun har et annet etternavn og ser ut til å være født etter at Adolf Johan døde. (Se 1900-tellingen for 1971 Ibestad Er det noen som kan hjelpe meg med dette?Stig Rubach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Engel Marie Rubach (1834-1863) fra Bergen ble g.m. Ananias Christoffer Hansen Dekke (skipsreder?) (1832-før 1900) i Bergen, som senere ble g. om igjen (i 1834) og fikk mange barn. (Ananias er oldefar til skispreder Arne Næss). Hvordan er ev. nevnte Engel Rubach i slekt med de over nevnte Rubach ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

I 'Norske slægter 1915' er Rubach-slekten en av de slektene som meget kort presenteres. Den norske stamfar var stadsmegler Joachim Rubach, gift med Gedsche Hedevig Stradsburg. Paret fikk 12 barn, 6 av hvert kjønn hvorav 3 gutter og 3 piker finnes ved FT 1801. Hvis noen av disse sønnene ble far til Adolph Johan så kan korn og bondehandler Joachim Rubach være en kandidat. Han var født 1762 og ble enkemann i 1788. Broren, kjøpmann Jacob Rubach ble gift i 1797, fikk 4 barn fra 1798 til 1804 og er således en lite sannsynlig far. Gesell Gerdt Hendrich Rubach ble ikke gift men fikk i 1804 en dødfødt pike i et forhold med Anna Jørgensen. Har ikke funnet noen andre utenomekteskapelige barnefødsler hvor Rubach-navnet fremkommer.Engel Marie var datter av kjøpmann Georg Ferdinand Rubach (sønn av overnevnte Jacob og hustru Dorothea Vedeler)og hans hustru Engel Marie Thomsen. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Rubach

Jeg glemte i forrige innlegg å opplyse at min bestefar var Edvin Rubach, født på Ibestad og senere flyttet til Harstad. Jeg har en god del stoff om etterkommerne hans, så hvis noen er interessert kan de kontakte meg på telefon 95759364 eller e-post: stig.rubach@c2i.net. Jeg er som Jan Frode Johansen svært interessert i å finne ut overgangen fra Adolph Constant til den opprinnelige Joachim Rubach. Jeg er også interessert i å komme i kontakt med personer som har oversikt over de andre Rubachene fra Ibestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja spesiellt dette med 'Constant'. Han er nemlig ikke døpt til dette navnet i Bergen. Intressant om vi kunne funnet ut hvem faren er. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Rubach

Hvis Adolph Constant er en Rubach ser det ut til at det må være noen av de yngste sønnene til Joachim og Gidske Hedevig Det er en mulig kanidat i Joachim f.1762 og en Johann f.1765. Hvis Adolph Constant var født i 1799(unnfanget i 1798) var disse henholdsvis 16 og 13 år. Joachim ville jo være ca. 70 år. Så sier Rolf Erik Sanne at Joachim fødte 6 gutter. Jeg har bare funnet 5 (Se DA: 'Døpte i Bergen 1668-1815'), hvem er den siste gutten? Hvor gammel var moren til Adolph Constant?Så er det et annet spørsmål som har dukket opp når jeg har lett etter Rubach som kom til Bergen. Er det flere Rubacher som kom hit rundt samme tidspunktet eller er det bare en?I DA: 'Drenger innflytta til Bergen 1671-1660' står det: Jacob Rubach alder 17 år, Født i Suite, Mecklenburgske, far: Jochim R. Borgermester. Ankom Bergen i 1748. Hvis alder stemmer er han født i ca. 1731 Joachim er oppgitt til å være født i 1728 Er dette samme personen eller er det brødre som begge har kommer til Bergen? mvh Stig Rubach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Stig.Jeg skal komme tilbake med barnerekken (alle 12)til Joachim og Hedevig etter ferien (beg. av august). De guttene du nevner var nok 20 år eldre enn det du antyder i 1798 og kunne begge ha vært kandidater. Men Johann døde så vidt i 1795 såvidt jeg husker og faller dermed vekk. Du nevner Jacob, født ca. 1731. Han ville evt. vært 67 år i 1798, og kan selv ha vært en kandidat hvis det hadde fantes andre spor etter ham. Utover å ha ankommet Bergen finnes det ingen spor etter ham. Det er vel heller trolig at det har vært en navneforveksling mellom Jacob og Joachim uten at jeg kan bevise det. Men for all del, hold muligheten åpen. Nøkkelen til det hele ligger nok i å finne Adolph Constant's fødsel eller dåp. Hvis han var et 'uekte' barn, enten av en av sønnene eller en av de ugifte døtrene til Joachim Rubach, behøver han ikke være døpt i Bergen selv om han var født der. Det finnes andre tilfeller der et uønsket barn ble døpt annet steds for å unngå oppmerksomheten.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.