Gå til innhold
Arkivverket

[#15769] Skifter fra Skjeberg sogn i 1880- årene, hvor befinner de seg? Generelt om skift


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg skulle gjerne sett på et skifte fra Skjeberg som jeg antar ble uferdet i 1880- årene. Jeg har sett på de skiftene som er mikrofilmet, og som er på biblioteket, og der finner jeg de ikke. De mikrofilmene jeg har sett på er dessuten for gamle. Disse skiftene befinner seg vel på Riksarkivet, og jeg må påregne et besøk der, men er det noen her som har noen innspill som kan hjelpe meg å lete på korrekt sted?Det første er egentlig: Hva er et skifte, og hva vil jeg eventuellt finne der?Skiftene til Skjeberg, i hvilket område er de lagt? Jeg har søkt litt på Riksarkivet sine sider, men er fortsatt litt grønn...Som dere mer erfarne skjønner har jeg ikke vært borti skifter, og jeg burde vel ha lest en begynnerbok for slektsforskere for å finne ut dette, men håper noen kan komme med innspill rundt disse spørsmålene, og kanskje generelt også...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Du må nok ta en tur på Statsarkivet i Oslo, på samme sted som Riksarkivet. Der får du hjelp til å finne katalog over skifter i Østfold. I katalogen kan du finne i vilken protokoll skifter fra Skjeberg i 1880-åra er å finne. Dersom det finnes alfabetiske oversikter eller kartotekkort, vil det gå lett å finne riktig skifte, hvis ikke må du kanskje leite i tjukke protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.