Gå til innhold
Arkivverket

[#15778] Vilka var föräldrar till min Farmor


Gjest Roger Lilja
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Lilja

HejJag skulle vilja veta om någon i Norge träffat på min Farmor namn eller anförvanter i sin egen forskning. Här lite om min Farmor: Emma Paulina Hansdotter. Född 1879-01-22 i Vinger, Norge. Inflyttad 1899-11-06 från Haga församling i Norge till Örebro (T) Sverige. Inflyttad ensam, ogift. Inflyttningsakt nr 1899-02, Inflyttningsattest nr 61, sida 681. Hon dog i Örebro den 31/3 1956. Är begravd På Norra krematoriet i Örebro.Hon blev sedermera gift med Erik Lilja f 1873.Roligt om någon har några uppgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Vore tacksam för upplysningar om hur jag finner henne i emmigrantregistret....har hittills inte hittat henne...vet inte i vilket del av emmigrantregistret jag skall leta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du finner ikke de som reiste til Sverige i dette registeret. Men du har jo fødselsstedet Vinger, dvs. Hedmark, og skulle ha et godt utgangspunkt for å lete videre. Haga ligger i Akershus tror jeg.Forhåpentligvis vil noen kunne gjøre opplsag for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

vore väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig med uppslag eller information om min farmors föräldrar heller släkt...eller uppslag var jag kan leta vidare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Haga er et lite tettsted i Nes kommune i Akershus (pass på, da det er flere 'Nes' i Norge!), men det har så vidt jeg vet aldri vært noe sogn eller prestegjeld som heter Haga, så betegnelsen 'församling' kan bero på en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vinger 22/1-25/5 1879 Vinger (nr.73) Emma Paulene, uekte. Foreldre: pike Anne Elise Alexandersdt/Alezandersdt. Holer 1841/7? og ungk. husmds. Hans Gundersen Sollien u/Leer 1855. Hennes 2 hans 1 leiermål. Anmeldt av moren. Faddere: Inger Olsdt. Gjermstuen, Thea Hansdt. Olstad?, Anton Hansen Holer, andreas Eriksen Gjermtuen, Gunnerius Johansen Haukelien?Vinger bygdebok: Sollia, Gunder Hansen Lønhøiden, Vinger 1822-26/8 1901(ikke f. i Lønhøiden iflg. boka) gm. Eli Pedersdt. Lystadberget, Brandval 1831-24/6 1907. 1. barn Hans Gundersen 1855 gm. Eli Halvorsdt. Tollerudhøiden 1855.Om du ser på Nyhusbakken i Vinger i 1865 finner du vel Hans og fam., men da stemmer vel ikke helt fødestedene med det som er oppgitt i boka. Om det er rette personer da.???Lønhøyden Ingeborg Eriksdt. 1759 gm. Gunder Gundersen ca.1751, innerster i Lønhøiden. Sønn Gunder Gundersen f.1789. Denne opplysningen er spekulasjon fra min side.??1865 Vinger, Askhuset Elise Alexandersdt., tj. 18, Vinger.Finner ingen Anne Elise Alexandersdt. f. 1846-49 i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konf. Vinger 12/4 1863(nr.13) Anne Elise Alexandersdt. 16 1/4 år, f. Holer. Foreldre Alexander Sissener og Petronelle Halstensdt.1865 N.Trl., Grong Berge grd. Allexander Sisner grdbr.selveier og skogingeniør 40 år f. Kristiania. Marie f. Mørk 39 år f. Fredrikstad og sønnen Hagebart 10 år f. Fredrikstad.Boka: Grong gård og slekt bd.I, gnr.13/7 Berge (Dahl). Alexander Sissner kjøpte gården i 1862. Alexander var fløtningsinspektør. Han var heller ikke heldig med gårdsdriften. Kom i økonomiske vansker, og i 1868 fikk lensmann Ingebrigt Nyhus auksjonsskjøte på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Tack Berit Är jättteglad tror med 100% säkerhet att du hittat rätt..jag känner igen namnet Alexander Sissner ...det gick ryckte om att han var Överste på Kongsvingers festning och förskingrade militärens pengar och hängde sig...därför tror jag att dina uppgifter stämmer....eller hur. Förstår inte sambandet riktigt än men ska försöka förstå...min Norska förståelse är nog dålig....TusentackRoger Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Är det så här att: Anne Elise Alexandersdt är mor till min farmor Emma Paulina och att Alexander Sissner og Petronelle Halstensdt är morfar och mormor till Emma Paulina...har jag förstått det rätt då?....Hur kan Anne Elise vara född till namn Holer..eller förstår jag fel?.. Förstår inte vem som kan tänkas vara fadern till Emma Paulina av all den information jag fått av Berit...är den första informationen uppgifter på familjen som min farmor var piga hos?....Är lite nybörjare på släktforskning...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Ok... Emma Paulinas fader är okänd etersom hon var oäkting...Då kan jag inte komma vidare på hennes fader ..men jag kanske har namnet på Min farmors namn och hennes förädrar vilket är mycket bra ..Tack Berit...Heja Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Her skriver Berit Knudsen hvem som er foreldre til Emma Pauline :Vinger 22/1-25/5 1879 Vinger (nr.73) Emma Paulene, uekte. Foreldre: pike Anne Elise Alexandersdt/Alezandersdt. Holer 1841/7? og ungk. husmds. Hans Gundersen Sollien u/Leer 1855. Hennes 2 hans 1 leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sendte det forløpende ettersom jeg fant det. Kanskje derfor det er forvirrende. Jeg skal prøve å gjøre det mere forståelig. Ang. Kongsvinger så er det 1 eller 2 ledd lenger bak i tid. Det kommer det også.1) Emma Pauline f. 22/1 dpt. 25/5 1879 Vinger Hedmark (dåp nr.73 det året), uekte. Foreldre: pike Anne Elise Alexandersdt., Holer(gårdsnavn) f. 1841/47? og ungkar husmannssønn Hans Gundersen, Sollien under Leer f. 1855. Anne Elises 2. uekte barn og Hans sitt 1. uekte barn.Ang. Emmas far Hans Gundersen så fant jeg i Vinger bygdebok, og mener det er hennes far: Sollien gård og en liten slektstavle: Gunder Hansen Lønhøiden, f. Vinger 1822 død 26/8 1901(i flg. boka ikke født på Lønhøiden), gift med Eli Pedersdatter Lystadberget, f. Brandval 1831-24/6 1907. Deres første barn var Hans Gundersen f. 1855 og gift 1881 med Eli Halvorsdatter, Tollerudøiden f. 1855.Stryk det jeg skrev om Ingeborg Eriksdatter på Lønhøiden. Det har tydligvis gått i surr for meg ang. Gunder og Hans.I 1865 Vinger, Nyhusbakken gård: Gunder Hansen 47 år f.Vinger og kone Eli Pedersdt. 36 år f.Grue. Hans Gundersen, sønn 11 år f.Grue. Jeg kan ikke med sikkerhet si om dette er den rette familien, men tror det er det til tross for forskjellige fødesteder i forhold til boka.2) Anne Elise Alexandersdt. konfirmert 12/4 1863(person nr.13) i Vinger, 16 1/4 år, f. på Holer grd. Foreldre Alexander Sissener og Petronelle Halstensdt.I 1865 finnes en Petronelle Halsteinsdatter 61 år, og sønnen Andreas Eriksen 25 år f. Vinger på gården Aasberget i Vinger. Vet ikke om det er samme dame. Hun er kanskje for gammel.I 1865 var Elise Alexandersdt. 18 år og tjenestepike på gården Askhuset i Vinger.3) Alexander Sisner: 1865 Nord Trøndelag, Grong, gården Berge. Allexander Sisner grdbr. selveier og skogingeniør, 40 år f. Kristiania, kone Marie f. Mørk, 39 år f. Fredrikstad. Hagebart Sisner sønn 10 år f. Fredrikstad.Bygdebok, Grong, gård og slekt: Berge gård gnr. 13, bruksnr. 7 (Dahl) Alexander Sissner kjøpte gården i 1862. alexander var fløtningsinspektør. Han var heller ikke heldig med gårdsdriften(akkurat som forrige eier). Kom i økonomiske vansker, og i 1868 fikk lensmann Ingebrigt Nyhus auksjonsskjøte på eiendommen og ble den nye eier.Så litt nytt, men jeg rakk ikke å bli ferdig da klokka ringte for stenging av lesesalen på Riksarkivet: Lassen samlinger: Marie Sissner f.Mørk, kone til Alexander Sissner, døde kl.10 aften 20/5 1890 ca. 65 år gammel i Fredrikstad. Alexander S. født 7/9 1826 og døde i Fredrikstad 21/12 1896.Han var muligens sønn eller sønnesønn av oberst Wilhelm Sissener, RSO=Ridder av St. Olavs orden, født i Frankrike 2/ 1772 eller 1777 og døde i Kongsvinger som kommandant på festningen 29/12 1864 eller 46, begravet i Eidsvold. Gift med Marie Hals. Det sto flere barn under hans navn, blant annet Alexander som hadde 3-4 fornavn til. Men til siden for barna sto det skrevet Hans B. så kanskje det var han som var faren. Alt dette må jeg se nærmere på da jeg måtte forte meg pga. stengningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Wilhelm Sissener var f. 1/5 1777 eller 78 i Brüssel og døde 29/12 eller 30/12 1846. Han var kjent for sine Münchhausenske historier. Maren Hals var dpt. Konsvinger 20/12 1789, datter av kpt. Ulrich Hals og Helvig Bay. Wilhelm og Maren bodde på gården Brensmork i Eidsvold.Kilde Lassen, barn:1) Louisa Eleonora Bernhardine f. 26/5 -dpt. 29/9 1820 Eidsvold. Gift 23/11/10) 1842 ..Kyhn.----2)Mathilde Dorthea Eugenia gift 2/3 1845 Johan Thullin Thams.----3) Joseph Frantz Oskar 18/5-5/7 1825 Eidsvold.----4) Alexander Elisæus Lorentz Ba..tet 16/6-7/9 1826 Eidsvold,Alexander Sissener a.... mai 1871 et nyt? hotell 'Normandie' i vestre...... Alexander døde etter et langt sykeleie og etterlot enke Sofie f. Gierchskij.A)Anna Hedevig Wilhelmine S. død Kristiania 8/11 1898. Gift med verkseier Nils....Knu....----B)Johanne Elisabeth Caroline S. gift med prokurator John Larsen.----C) Georg Fredrik S. f. 13/11 1809, konf. Eidsv. 8/10 1826.----D) Peter Johan Brandt S. f. 27/3 1822, konf. 19/10 1837 Eidsv.Peder Lykke Elisæ. Wolfgang S. f. /8 1831, sønn av obersten. Apoteker i Elverum .... Gift Skien 1855 med Elisabeth Blom.Har ikke funnet noe sted om at obersten skal ha hengt seg. Men, det var en Sissener som døde plutselig i 1880-årene på sin 72 årsdag.Andre kilder som bør undersøkes er 3 bøker(fotostatkopier) av Danchert Krohn Holm, Anetavle Sissener og Anetavle Sissener - Hals, Anetavle Sissener -Larsen(litt usikker på hele navnet til den siste). Vet ikke om du har mulighet for å få lånt disse via ditt bibliotek. Det var det jeg har kunnet finne utenom kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei RogerBlander meg inn i diskusjonen da jeg har noe informasjon om denne familien, men jeg har lite om Anna Elise Alexandersdatter, men en hel masse om Hans Gundersen. Hvis du er interessert så må du gjerne sende meg en mail på følgende adresse: solfrid@vestaberg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Berit Knudsen, Oslo...Du har gjort ett jättearbete åt mig...hoppas det har intresserat dig oxå....Du får mitt varma TACK och skall hädanefter hedra Norge ännu mer...För deras befolkningens vänlighet...Ja jag är oxå snäll...men så har jag ju norskpåbrå..Tack Berit och alla ni andra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lilja

Hej igenÄr det någon som vet var jag kan finna antavla att skriva i på Internet helst gratis...hahaVänligen Roger Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mener du et slektsprogram? I såfall finnes mormonernes Personal Ancestral File (forkortet PAF) gratis på LenkeI versjon 5 finnes svensk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Roger Lilja

Hej Solfrid Du skrev till mig ...men du svarar inte på mina mail....varför:Du skrev så härolfrid Vestaberg Ormøy, Dal i Eidsvoll, 18.06.2003 23:58 (16) Hei Roger Blander meg inn i diskusjonen da jeg har noe informasjon om denne familien, men jeg har lite om Anna Elise Alexandersdatter, men en hel masse om Hans Gundersen. Hvis du er interessert så må du gjerne sende meg en mail på følgende adresse: solfrid@vestaberg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.