Gå til innhold
Arkivverket

[#15781] Martha Larsdatter, 1791, Furnes, Vang, Hedmark


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

På IGI står det at en Martha Larsdatter ble født 24.9.1791 på Furnes (Vang) av foreldrene Lars Hasen og Gunor Haagensdatter. På 1801-tellingena bor hun sammen med foreldrene (selvsagt), men de er relativt gamle.1. Er det noen som kan bekrefte fødselsopplysningen?2. Er det noen som vet hvordan det går med henne videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hun virker litt gammel til å være moren ja. Bestill deg kirkebokfilm HF-1294 (Furnes sogn)og HF-1289 Vang.Der vil du finne fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja, det er ikke noe problem å ta et fjernlån, men det jeg primært er ute etter er om noen har andre opplysninger på henne. Slikt som om hun ble gift, flyttet osv. Det er opplysninger som kan fortelle meg hvorvidt dette er et spor å følge eller ikke.Hvis sporet blir varmere vil jeg ta et fjernlån umiddelbart ;-)Er det noen som kjenner til denne Martha Larsdatter?mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvis du nå ikke engang vet om hun ble gift, flyttet etc. hvilken forbindelse kan du da ha til denne personen? Da kan du vel ikke ha etterkommere etter henne? Kom med de opplysningene som gjør at du søker etter denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

I 1826 flytter det en Marthe Larsdatter til Skee i Bohuslen som er født ihht forhørlengdene der 24.9.1791. Det står at hun er fra Nes i Norge.Jeg har etterlyst, samt sjekket selv, utflytting fra Nes både her og der rundt 1826. Det er også blitt sjekket ut fødselen til sønnen Johan Anton i 1824. Jeg har ikke farens navn bortsett fra at det antakelig er Hans.Det er i 1801 ca 11 Martha Larsdatter på 10 år på sør og østlandet. Siden IGI oppgir fødselsdato til Marthe fra Furnes til å være den samme, så da tenkte jeg kanskje Furnes hadde blitt registret som Nes. Det kan ikke være mange Martha Larsdatter født 24.9.1791.Så den Martha Larsdatter jeg søker har født barn, men hvorvidt hun ble gift vet jeg ikke. Men clue her er fødseldatoen jeg fant på IGI stemmer med den i Skee.Jeg vet jeg har grepet et halmstrå, men tar det før jeg begynner med en ny Nes runde siden jeg glemte å lete etter hennes fødsel i noen av bøkene. Finnes det ikke en bygdebok for Furnes også.Kankje noe kunne ha sett hva det står for gården Ronglien (Rognlien)mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg skal spare deg for en ting, hun er ikke født på Nes Hedmark. Tror du må ta et fjernlån på før nevnte filmer for å finne en Marte som stemmer med den datoen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det kan ikke være mange Marthe/Marte/Martha osv. dun finner født 24.09.1791 i en kirkebok, trolig ingen.Døpt 24.09.1791 muligens, men du skal være heldig om du får kombinasjonen fødselsdato/NES/navn i en krikebok for 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk for all oppmuntrende ord ;-)Det skal finnes ei norsk dame født/døpt 24.9.1791 som har noe med Nes å gjøre. Men jeg er usikker på om datoen er fødsel eller dåpsdato. Men utfra Dage er 24.9 en lørdag, og vedkommende jeg har sett på IGI blir døpt den 3.10Så det skal bli spennende å se.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er ikke Nes, Romerike heller.Jeg ville tro at du må lete på døpte rundt 15 søndag etter Trinitatis (02.10). 03.10 var en 'pussig' dåpsdato, men kan selvsagt stemme.Nes, Romerike er det altså ikke om vi skal ta dato'en/årstallet bokstavelig. Men 21.08.1791 ble Mathea Larsdatter døpt, datter av Lars Madsen, Haavi og Sophia Svendsdatter. Men dette stemmer ikke med foreldrenes navn under (1).Jeg sjekket for sikkerhets skyld også 1790 der 03.10 er 18. søndag etter Trinitatis, men fant ingen Marthe Larsdatter der heller.IGI er den del av Family Search som er minst pålitelig, dato'en der kan ha samme kilde som du selv har funnet i Skee og styrker ikke nødvendigvis denne. (For all del, dette er spekulasjon).Da er to folkerike Nes'er eliminert. Det er også en liten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare tilføye at den Marte som ble født på Furnes 24.09.1791, ble døpt 02.10.1791 av foreldre Lars Hansen Ranglien (Rognlien) og Gunor Haagensdatter. (Hvorfor ikke oppgi gårdsnavnet i første innlegg?) Det står ingenting direkte (dessverre ikke overraskende) om familien på gården i Furnes bygdebok under gårdshistorien. (Vang Furnes Mini 2B 1789-1810 1/3 p.11).Du har ikke oppgitt (såvidt jeg kan se) om sønnen Johan Anton (som 'detter ned fra himmelen i (5)') er født i Norge eller i Skee. Om du oppfattet innleggene som ironiske idet du skriver 'takk for all oppmuntrende ord', så er det litt lettere å hjelpe - om man kan - når alle opplysninger kommer med en gang. Dette er i alle fall min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Geir.Takk for hjelpen. Jeg forstår det slik utfra ditt siste innlegg at det står en fødselsdato 24.9. Jeg beklager at jeg skrev 3.10, det var en feilskriving.Når det gjelder Johan Anton så skrev jeg at han ble født i 1824 og at de flyttet til Skee i 1826, og da antar jeg at storken landet en plass i Norge. Men hvor har jeg ikke peiling på. Hvem som er faren vet jeg heller ikke, selvom jeg har en teori jeg forsøker å få sjekket ut ang det. ( Jeg sender deg den teorien via fruen din, så kan du hvis du vil vurdere den)Når det gjaldt de oppmuntrende ordene, så sikter jeg til at du skrev at jeg trolig ikke ville finne noen osv.Når det gjelder IGI vet jeg at det veldig mye tvilsomt der, derfor ønsker jeg å sjekke ut opplysningene. Disse dataene så ut til å være kirkebok avskrift og ikke 'submitted by member', og da er de litt mere å stole på.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.