Gå til innhold
Arkivverket

[#15784] Marta Brynnildsdtr, f. ca. 1801 i Voss (?) - Bygdebokoppslag


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter forfedre til Marta Brynnildsdatter, gift med Ole Aslagsen Eimstad (sønn av Aslag Svendsen Eimstad og Elie Nielsdatter Seim). I 1838 er Ole 42 og Marta 37 år gammel (DA: Utflytta fra Voss 1837-1864).Hvor var Marta fra og hvem var hennes foreldre? Noen som kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Ungkar Ole Aslachsen Emstad giftet seg i Voss 22. juni 1819 med Maritha Brynjelsdatter Løne.3. søndag etter påske 1801 lot Brynjel Haldorsen og Inger Knudsdatter på Løne sin datter Marita døpe. (Voss kirkebok A 9, fol. 190b.)Ved folketellingen 1. februar 1801 var familien på Løne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Vossaboki 2, (Lars Kindem), Løno s399.Her står det: Brynjulv (f. 1764, d. 1833) g. 1. med Ingjerd Knutsdatter Kvårmo, 2. 1824 med Ragnhild Olavsdr. Høyland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Etter å ha vært på ferie i Norge (Jølster og Askvoll), fant jeg svarene deres i går kveld. Hjertelig takk til dere begge! Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Brynjel Haldorsen (1764-1833) giftet seg som B.H. Afdal og ble konfirmert i Wangen sogn som B.H. Afdal. Hans foreldre er trolig Haldor Erichsen Afdal (ca. 1699-1771) og Brite Brynilsdatter Afdal (g. 10.6.1755).Ingjerd Knudsdtr. Kvårmo er vel identisk med Inger Knudsdtr. Indre Qvamme som ble konfirmert 1777 i Winje sokn (f. ca. 1758 ifølge FT 1801).Jeg har vanskelig å finne ut hvem son var hennes foreldre. DA Døypte i Voss: 5 Inger Knudsdatters ble dåpt mellom 1759 og 1766 - ingen av disse var fra Qvamme.Kandidatene er:Knud Rødstad (Inger f. 1759) .... Han er kanskje Knud Johannessen Opheim, som giftet seg 1744 med Guro Knudsdatter Rødstad.Knud Vestreim (Inger f. 1759)og Knud Grove (1764), Knud Vike (1766), Knud p.Melve (1766)Takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å finne Ingers foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Bygdeboken sier: Halldor Eirikson f. 1699 gift 1724 m/enken Guro Andersdr. Liland. gift 1755 m/Brita Brynjulvsdr Høyland. Han døde 1771. Brita Brynjulvsdr g 1772 m/Lars Knutson Kvårmo. Halldor og Brita hadde følgende barn: Brynjulv 1764, Guro 1757. Se døpte,vigde,konfirmerte,døde på nett.Far til Halldor: Eirik Larsson f.1670 gift m/Marta Eiriksdr. døde 1738. Det er skifte etter ham. Etterlater seg følgende barn: Halldor, Olav Gjerdskvål, Eirik Bjørku, Mattis Gjerdskvål (som var gift der med enken Abelone Steffadr). Eirik Larsson finner du i 1700-tellingen på gården Afdal. Var leiglending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, tusen takk for hjelpen!Avsnitt 1:Det var det jeg også fant i døpte, vigde.... på nett - dessuten en Erich f.1756 og en Erich f. 1760 som barn av Haldor og Brita. Dessverre greier jeg ikke å finne Brita under Gravlagde i Voss. Er det kjent når hun døde?Har jeg rett i at hun er datter av Brynild Jørgensen, ca. 1690-1760, fra ??, gbr. på Højland, og Britha Jonsdtr., ca. 1679-1757, fra ??, g. 9.6.1739, (begge to død på Højland)?Brita Brynjelsdatter giftet seg 2. gang med Lars Knutsen Qvarme. Er det kanskje slik at Lars var bror til Inger Knudsdatter Indre Qvamme / Kvårmo, som var Britas svigerdatter? Jeg har fremdeles vanskelig å avklare Ingers opprinnelse. (s. innlegg 5).Avsnitt 2:Jeg var i ferd med å lage et nytt tema om Haldor Erichsens foreldre. Nå er denne gåten løst. Tusen hjertelig takk igjen.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Er Katla Brynhildsdatter f. 1794 i Vang prestegjeld, av denne familen? Katla var mor til Ole Øielson gift på Hovland i Kinn, Sogn og Fjordane. Ho budde på garden Hovland i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, Leif!Jeg ser Katla Brynhildsdtr. som 6årig i FT 1801 for Voss, datter av Brynjel Amundsen (34 år) og Gudve Olsdtr. (51 år) på garden Hirth Store (Winje Annex).Ungkarl Brynjel Amundsen Loen giftet seg med Gudve Olsdtr. Helgelan 27.12.1789 i Vinje Annex Sogn.Omund Løens sønn Bryniel ble dåpt 1767 i Opheim.Omund Mikelsen Lønn giftet seg med Katle Jonsdtr. Loen 1757.Ergo: Jeg synes det ser ikke ut som om Katla B. var i nær slekt med 'min' Brita Brynildsdatter.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Vil bare si at Inger Knudsdatter Indre Qvamme's identitet er avklart, så ingen gjør dobbelt oppslag:Hennes far er kandidat nr. 2 fra innlegg 5: Knud 'Vestreim'Han er identisk med Knud Pedersen Glime, som giftet seg 17.11.1744 med 'søskindebarn' Guri Oudsdatter Himle og som døde 1781 på Indre Qvarme (s. Arkivforumet tema 16485, skifte)Felles barn:Peder ....... f. 1744 på Glime, d. før 1781Lars ........ f. ??, konf. 1767 - bosatt på Vestreim, 57 år g. i FT 1801 (på Løne, g. med Ingers svigermor Brite Brynilsdatter, begge to 'har opphold af garden')Niels ....... f. 1751 på Nesseim, konf. 1767 - bosatt på Vestreim, 50 år g. gift husbonde på Indre Qvarme i FT 1801, har sin mor Guri Aadsdatter hos segAad ......... f. 1754 på Vestreim, konf. 1772 - bosatt på QvarmeMarite ...... f. 1757 på Vestreim, konf. 1772 - bosatt på Qvarme. d. 1779 på QvarmeINGER ....... f. 1759 på Vestreim, konf. 1777 -bosatt på Indre Qvamme, 43 år g. i FT 1801 (på Løne, gift med Bryniel Haldorsen Afdal LøneIngebor ..... f. 1763 på Vestreim, konf. 1779 - bosatt på QvarmeAnna ........ f. 1766 på Vestreim, konf. 1781 - bosatt på Øvre Qvarme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.