Gå til innhold
Arkivverket

[#15787] Skifte i Bergen 1813


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Digitalarkivet Døde i Bergen 1668-1815, post 63076: En Ole uten etternavn, 62 år g., døde 1813 på 'Sygehuset' (gravlagt 30.6. StJ prestegjeld). Han er vel ikke oppført i protokollen fra skifteretten? Jeg er interessert i hans identitet. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg lurer på om Ole (d. 1813) er identisk med bordarbeideren Ole Wilhelmsen, bosatt i Bergen med sin kone Sara Olina Olsdatter og 7 felles barn i 1801 (post 10546-10554). I FT 1815 for Bergen finner jeg 3 barn fremdeles på samme adressen (16-73) mens hans kone (enke?) og to døtre var insatte på Bergens Tugt- og Manufakturhus. Sara døde i 1820 som enke S. Willumsen (post 10746), men jeg greier å finne Ole W. verken i FT 1815 eller i databaser for Døde / Begravde i Bergen. Når døde han?Jeg vet ikke om det er mulig å finne et skifte etter en slik fattig mann. Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner dessverre ikke noe skifte, og dødsfallsprotokoll finnes ikke fra dette tidspunktet.Ole er et sørgelig vanlig navn, og derfor blir det vanskelig å identifisere mannen Ole som ble gravlagt 3. juni 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Bare et spørsmål om adressen 16-73: Den er ikke oppført i Overgang rode-gatenavn i Bergen; antagelig var huset ødelagt i 1906. Er det kjent hvilken bygning som finnes der i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Rode 16 var inne i sentrum av Bergen, mellom Torgalmenningen og Brannstasjonen. Mykje av dette området vart råka av brann på 1850-talet. Då det på ny vart reist hus her, var nok dei større enn dei gamle. Dermed forsvann mange av husnumra. I 1916 vart dette området på nytt råka av brann. Eg vil tru 16-73 låg omlag der 'Posthuset' og 'Telegrafbygningen' ligg no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.