Gå til innhold
Arkivverket

[#15791] Dorthe Olsdtr Gyland, f ca 1761, Gyland, Vest-Agder


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

En av mine tipp-tippoldemødre het Dorthe Olsdatter Gyland. Hun gifter seg med Ståle Tronsen Gyland (født øvre Røynestad, Kvinesdal) 5 jan 1795. Spørsmålet er hvem som er Dorthes foreldre.Ifølge ft 1801 (Lenke) er hun da 40 år. Hun har en bror, Ole, som er 28. I kirkebok for Bakke finner jeg en Dordi Olsdatter Gyland som blir døpt 4 nov 1761. Hun er datter av Ole Jacobsen Gyland. Ole Jacobsen Gyland blir også far til en Ole som døpes 9 aug 1774. Det kan tyde på at Dordi er den samme som den Dorthe som gifter seg med Ståle.Jeg finner Dorthe og Ole som søsken i den filen der personene fra bygdeboka for Gyland er lagt inn, og som jeg har lastet ned fra USA. Men det sies ikke noe der om deres foreldre. En Ole Jakobsen Gyland er ellers nevnt med barna Anders, Ingeborg og Jakob. Ole er gift med Ingeborg Nilsdtr Gyland.Datter til Dorthe og Ståle - Ingeborg (f. 1805) - gifter seg med sønn til Jakob og hans kone Berte Larsdatter Gyland. Denne sønnen heter også Ole (f. 1789). Ekteskapsinngåelse: 6 juli 1826. Dersom Dorthe er datter av samme Ole Jakobsen som er far til Jakob, er Ingeborg og Ole søskenbarn. Det bør vel framkomme av kirkeboka, i og med at de da må ha spesialtillatelse til å inngå ekteskap?Så etter denne lange utredningen, kommer spørsmålet: Er det noen som kan undersøke ekteskap i kirkebok for Bakke (Gyland)6 juli 1826, for å se om det står noe om slik tillatelse for ekteskap mellom Ole Jakobsen Gyland og Ingeborg Stålesdatter Gyland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der arbeides med ny revidert utgave av Gylandsboka,kontaktperson Fritjof Nuland Flekkefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Bygdebøker fra Gyland og Kvinesdal. Fra dem har jeg bare notert meg at Ståle Tronsen gifter seg med Dorthe Olsdatter. I kirkeboka for Bakke ser jeg at Dorthe hadde opphold på Gyland da de giftet seg. Jeg har sett en del i kirkeboka for Bakke (Gyland), men jeg har ikke der sjekket datoen for ekteskapet mellom datteren Ingeborg og Jakob Olsen Gyland - den har jeg kun fra FamilySearch. Av en eller annen grunn var det først nå det slo meg at om den Dorthe som gifter seg med Ståle Tronsen, er datter av Ole Jakobsen Gyland, så bør det framkomme ved ekteskapsinngåelsen mellom Ingeborg og Jakob i 1826 at de er i nær slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ulla Marie Wig

Går det an at få linket til Gyland-database ?Jeg søger oplysninger om Gunder 'Gyland' Svendsen og Inger Svendsen g. 06. jul 1792.Deres søn Ole blev gift i Mandal med Elen Thomine Simonsdr.Eller - jeg tror i det mindste det. I FT1865 står der ved Ole Gundersen (Ola Gunofs) at han er født i Blørstad v/ Sokn. Og hos Familysearch.org finder jeg under oplysningen om vielsen mellem de to at Ole/ Olas far hedder Gunnus Svendsen.I FT1801 bor der et par med navnene Inger Svendsdt og Gunder Svends på Gyland, Sokkendahl.Øvrig hjælp modtages også gerne.Med venlig hilsenUlla Marie WigPS: Ole Gundersen og Elen Thomine Simonsdtr. får bla. datteren Anne Marie (f. 08. nov. 1835, Mandal) som er min tip-oldemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg husker ikke linken akkurat nå. Det dreide seg om en GEDCOM-fil som kunne lastes ned. Uansett: Den Gyland du skriver om, er et annet sted. Den aktuelle filen var en oversikt over personene i bygdebok for Gyland sogn (Bakke prestegjeld) i nåværende Flekkefjord. Dine personer kommer fra gården Gyland i Sokndal i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.