Gå til innhold
Arkivverket

[#15792] Ole Rye f. ca 1797 i Trøndelag


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Lurer på om noen har kjennskap til navnet Ole Rye f. ca. 1797 i TrøndelagGift 7 Juni 1821 i Vår Frues Kirke i Trondheim med Maren Andersdtr f. ca. 1799 i Trøndelag.Barn: Ingebrigt Olaus Olesen Rye f.30 Aug. 1821. Johan Andreas Olesen Rye f. 11 Mar. 1824. Martinus Olesen Rye f. 22 Mar. 1827. Johan Martin Olesen Rye f. 18 Okt. 1831.Disse 4 barna er født i Trondheim. Om det er flere barn etter 1831 vet jeg ikke. Ingebrigt Olaus er i 1865 på tukthuset i Trondh. Martinus døde i Levanger i 1855. De to andre har jeg ikke funnet.Ved fødselen til min oldemor Marie Nicoline (datter av Martinus) f. 1852 i Trondh. har presten i Vår Frue Kirke skrevet Bye, mens klokkeren har skrevet tydelig Rye. Min far sin bror som døde for 2 år siden het Arne K Rye Rokkones.Da jeg bor i Bergen har jeg skrevet til Statsarkivet i Trondh. om hjelp, men fikk avslag. Derfor prøver jeg Brukerforumet,med håp om at noen kan hjelpe meg.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen!Er det noen som kan gi en pekepinn på hvor i Trøndelag navnet RYE er mest brukt?Mvh og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Lurer på om noen har kjennskap til gården RYE i Rennebu (Meldal) S-Trøndelag?På denne gården vokste Ole Olsen f. ca. 1793-1797 opp. Finner ham i 1801 og 1815 tell. men ikke 1825 tell. for Rennebu.Kan dette være Ole Rye som giftet seg i Trondh. 7 Juni 1821 med Maren Andersdt?Håper noen har et svar.Mvh og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge Rennebuboka I, side 381 med tittel:'Slekta på Oppi Ry' er nevnt en Ola Olsen Ry f 1793, som sønn av Ola Rasmussen Ry og Guru Knutsdatter og med søsken Rasmus, Randi, Guri, og Ingrid.Det er bare nevnt at Guri blev gift med neste bruker og at 'Denne huslyden flytta truleg frå bygda'Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Leiv.Tusen takk for svaret,her er det bare å stå på. Ha en fin kveld i Bodø. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiSøster til Ola Olsen, f. 1793, Guri Olsdt. Ry, f. 1784 og mannen Ola Andersen, f. 1783, Moan, Voll; flyttet i 1820 årene til Bindal, gården Lysfjord. Det er jo ikke usannsynlig at noen 'ramlet av' i Trondheim. Kanskje det ville være lurt å etterlyse denne familien i Bindal, for om mulig å oppspore de andre søskena igjennom dem ? Tror at deres søster Ingrid (Inger), f. 1796 er gift med en John Johnsen Lysfjord (se tellinga 1865).Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Gården Rye i Meldal ser ut til å kunne være et riktig valg.Formen Olesen er veldig spesiell.På Family Search finnes en Arn Olesen Rye døpt 21 feb, 1768, med far Ole Rye og mor Gunille.Inger kan vel følge opp dette sporet.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Inger og Leiv.Tusen takk for svaret. Det er nok et puslespill vedr.Ole Rye. Far til Ole Olsen heter Ole Rasmussen f. 1746 1815 tell er Ole O. registrert på Rye 2.Takker for alle opplysninger dere måtte komme med.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Beklager at det bare ble stående 'Olesen' i forrige innlegg. Skjønner ikke helt hva som gikk galt; i 'innlegg'-feltet stod en full tekst, men noe har tydeligvis slått seg vrangt. Jeg prøver å kremte fram noen ord igjen... Som jeg skulle til å si: En liten kommentar til forma 'Olesen'. Denne ser ut til å være mye brukt på familysearch.com (avskriftene av kirkebøker) der barnet bare har fornavn i originalkilden. De gode har avskrivere ført på farsnavnet (muligens for å forenkle søk?), etter mønsteret Nils - Nilsen har de, som rimelig er, dannet seg Ole - Olesen.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Takker så mye for svar og forklaringEldste sønn til Ole Rye er i 1865 Straff- arbeidsfange i Trondh.Ingebrigt Olaus Olsen Rye.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Allis-Elin Rokkones

God kveld!Prøver igjen om noen har tilgang på kirkebøker for Trondheim.Det gjelder vielsen til Ole Bye (Rye) og Maren Andersdtr. 7 Juni 1821 i Vår Frue Kirke i Trondh.Kanskje der står fødested.Håper noen har anledning til å yte hjelp.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Det er ikke hver dag jeg er innom disse sidene for tiden, men sjekket idag og har sett litt i kirkeboka for Meldal/Rennebu. Sjekka 1795 t.o. 1800 og fant ikke noen Ole som jeg umiddelbart kunne knytte til Rye-navnet. Jeg skal prøve å ha dette i bakhodet, og gi deg beskjed hvis jeg finner noe på min søken i kirkebøkene.Har du forresten funnet dødsfallet til Ole eller kona Maren Andersdt. ? Det kan jo slumpe til at det kan finnes skifter. Ved dødsfall kan det jo også stå andre opplysninger som kan få en på sporet av opphavet. Kanskje kan det finnes noe etter Ingebrigt Olaus på tukthuset.Har du faddrene til Ole og Marens barn ? Det kan jo også tenkes at det kan være slektninger blant dem. Hvis det finnes klokkerbøker kan det stå forskjellige opplysninger der. Derfor er det også lurt å sjekke disse.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Inger!Tusen takk for at du tar deg bryet. Problemet er at jeg bor i Bergen, har prøvd å få hjelp fra Statsarkivet i Trondheim.Men der var det avslag. Må nok ta meg en tur til Trondheim etter ferien, i håp om at jeg skal få nøstet opp noe.Som du kanskje ser av etternavnet, kommer mine aner fra Rennebu. Min farfar Rasmus Mikkelsen Rokkonæs f. 1843. Den eldste jeg har er Ola Olson Ramsem f. 1647. Vel, dette var et lite sidespor.Takker så mye igjen og er glad for alt av opplysninger som måtte komme.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg stammer selv fra Ole Olsen Ramsem f 1647. Jeg har en slektseiendom i Rennebu og drar 1.august ned på 3 ukers ferie.Jeg treffer Inger.Rasmus Mikkelsen Lånkkalvhagen (Rokkones) var født i 1843. Jeg kjenner ikke din alder , men han kan umulig være din farfar Han var gift med Berit og hadde sønnene Hans, Edvard, Martin og Laurits. Hvem av disse. som antagelig er f ca 1880-90 er din farfar, eventuelt oldefar Rasmus var på sine eldre dager bademester på Ila FolkebadKan ikke du redegjøre for dine nærmeste aner. foreldre, besteforeldre og oldeforeldre i Trøndelag.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Leiv!Dette var hyggelig, men Rasmus er selvfølgelig min oldefar.Han giftet seg med Berit Hansdtr f.1846 i Ingdal/Stadtsbygd Jeg er barnebarn til Martin Rokkones f. 1867 i Orkdal. Gift 1899 med Martine Kristine Henriksdtr. f. 1874 i Steinkjer. døde i 1915. De fikk 8 barn og var bosatt i Trondheim.Marie Axseline f.1897, Birger Rudolf f, 1899 Arthur Margido f.1901, Reidar Bernhart f. 1903, Karl Andreas f.1905, Ole Martin f. 1908 (min far), Einar Kristoffer f. 1910 og Arne Kristian f. 1913.Martine Kristine døde allerede i 1915, min far Ole Martin ble sendt til Rissa og bodde der i 7 år.Min far snakket lite om sin familie, men en tante Anna hørte jeg om i hele min oppvekst, men ante ingenting om hennes opphav,Anna Pettersen f. 1863 i Steinkjer flyttet til Bergen i 1907. Hun og datteren var fadder for nesten alle barna til Martin og Martine Kristine. Det viser seg da at hun er halvsøster til min oldemor Marie Nicoline Mortinusdtr.Rye f.1852 i Trondh. Dette er jo da Martine Kristine sin mor.Min far pluss tre av brødrene flyttet til Bergen, alle giftet seg her. Sånn havnet Rokkones navnet i Bergen i 1920 årene.Min far døde i 1988, var enkemann fra 1964. Giftet seg i 1934 med Gunlaug Camilla Mossefinn f. 1912 i Bergen. Barn: Olga Margrethe f. 1935 Allis-Elin f. 1942Vel, dette var litt av historien som jeg kjenner til, kanskje jeg har tettet noen huller for deg. Er det noe mer du lurer på så bare ta kontakt.mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Funderinger:Din (for meg) ukjente tippoldemor kan antaes å være født i Trondheim ca 1830. Hun blir gift 1.g ca 1850 med din tippoldefar Martinius Olesen Rye f 1827 i Trondheim. De får en datter Marie Nicoline i 1952 i Trondheim. Flytter til Levanger (min barndoms by) hvor Martinus dør i 1855.Din tippoldemor blir 2.g g m Petter Ukjent og får datteren Anna Pettersen f 1863 i Steinkjer.Jeg tror ikke du skal avskrive presten helt. Får klokkeren sin informasjon på egen hånd eller fra presten ? Så vidt jeg vet er Bye et godt navn i Levange/Steinkjer-området.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Leiv!Når det gjelder min oldemor Marie Nicoline Mortinusdtr. f. 9 Okt. 1952 i Trondheim.Foreldre: Mortinus Olsen (Olesen) Rye f.22 Mar. 1827 i Trondh. Kjerstine Nielsdtr.f. 21 Febr. 1826 i Skogn.Mortinus (snekker)og Kjerstine flyttet tilbake til Levanger. De fikk en sønn 29 Des. 1953. Paret giftet seg i Levanger 23 Juni 1854. Mortinus døde allerede 4 Febr. 1855. Kjerstine gifter seg for andre gang 17 Okt. 1862 med Edvard Andersen Hervik i Steinkjer.og de får 2 døtre: Anna Mathilde f. 1863 og Eline Kristine f. 1864. Anna Mathilde var g. Pettersen Jeg har fått en fantastisk hjelp av slektsfor. Thomas Berg i Verdal.Marie Nicoline har jeg funnet som gjeter i Sparbu 1965. Fikk min farmor som ugift i 11 Okt. 1874 i Steinkjer. Jeg har ingenting om min oldemor fra 1874. Om hun giftet seg, flyttet eller døde i Steinkjer.Så har man Rye /Bye navnet. Vi har i alle år lurt på hvorfor min far sin yngste bror het Rye Rokkones. Jeg har søkt på FS og fått fram Ole Bye og Maren Andersdtr. sin vielse, men alle sønnene står oppført som Rye. Thomas Berg har sett på papirene og mener at det skal være Rye. Men å finne dette paret er ikke lett for jeg har ikke noe fødested.Det blir mye om igjen når familie forhold skal forklares, men det er du vel ikke ukjent med.Jeg har aldri vært i Rennebu, ei heller i Steinkjer. Men var mye i Trondheim i oppveksten, men det var fam. på morsiden. Da bodde jeg alltid på Lian, på andre siden av vannet i fra Gråkallbanen hos fam. Arna. Må nok en tur til Trondheim ut på sensommeren, har endel å utrette på statsarkivet.Hyggelig å høre fra deg, kanskje du kunne fortelle litt om din tilknyttning til fam. Ha en fin dag.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hei Allis-Elin.Du og jeg er 7-menninger med felles stamfar i Ole Olsen Ramsem. Jeg har hele min farsslekt fra Rennebu og spesielt fra gården Rye, så jeg blev straks interessert i dit problem, og er det fremdeles.Jeg er født og oppvokset i Levanger og mine foreldre bodde i Steinkjer før de flyttet til Levanger. Som pensjonist er slektsforsking blitt en hyggelig hobby.Du hører fra meg hvis jeg finner ut noe og hold gjerne kontakt hvi noe nytt dukker opp.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Leiv.Hyggelig å vite at man har en 7-menning i Bodø.For mange år tilbake tok jeg et kurs i slektsforskning, min far bare ristet på hodet. Det kom nok av at han kjente så lite til familien sin. Min generasjon er jo nå den eldste av Rokkones'ene her i Bergen. Vi kusiner og fettre har vært sammen endel i de siste årene Ingen av oss har hatt noe kjennskap til slekten, selv de som er eldre enn meg husker lite.Skulle vi ikke 'skrives' i tiden fram til 1 Aug., må du ha en riktig god ferie. Jeg reiser også 1 Aug., men skal til sydlige breddegrader.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.