Gå til innhold
Arkivverket

[#15798] Skifte Matz Didrichsen Trofast og hustru Anne Kirstine Garbo, Bergen


Gjest vigdis guldberg myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest vigdis guldberg myhre

Søker skifte etter Matz Didrichsen Trofast dpt.2.8.1747 gift 8.5.1776. Har ikke funnet ham død. Hustru Anne Kirstine Garbo ikke funnet født, men begravet 1.7.1792, Bergen. Prøver å finne link til Dorothea Catharina Trofast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare deg på dette, men den Mads som ble døpt 02.08.1747 døde antagelig som liten, og den Mads som er vår ane ble døpt 08.12.1748. Ellers er jeg jo interessert i svar på dette jeg også, og ikke minst hvem som er mor til vår ane Dorthea Catharina. Det kan jo være Anne Kirstine Garbo, selv om de ikke ble gift før flere år etter at Dorthea Catharina bld døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil anbefale å lese innlegg 9728 hvor vi er et par stykker som har skrevet litt om Trofastene og andre i tilknytning til disse, men det gir ikke direkte svar på det du spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det skifte på Anne Kirstine Garboe i 1792? Det kan jo kanskje avklare om hun er mor til min og Vigdis sin ane Dorthea Catharina som ble født ca 1768-71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Anne Lise hvor fant du Dorothea Trofast døpt? Ikke i Bergen? Hun må jo være født rundt 1771 ifølge alder ved folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke Dorthea som døpt, men jeg har henne som konfirmant i Nykirkens sogn i 1785. Det er det en som heter Tore Kristiansen som har funnet for meg. Hennes far er da oppgitt å være Mats Trofast. Dette er hentet fra Nykirkens Klokkerbok, og det er å mikrofilm HF-789.Mats sin dåp 08.12.1748 er å finne i kirkeboka for Bergen på nettet(ministralbok for Domkirkens sogn 1733-1750 på mikrofilm HF-765 hvis du skulle finne på å sjekke originalen).Ellers kunne det jo vært interessant å vite litt mer om denne Anne Kirstine Garbo. Hvis noen fant ut litt mer om henne, så er det kanskje mulig å finne ut om Dorthea Catharinas dåp hvis Anne Kirstine er moren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det synte seg at eg hugsa feil; det var ein son, ikkje ei dotter av Peder Severin Garboe som vart døypt i Danmark. P.S. Garboe vart fyrste gongen gift med Geesche Johanne Kaae i Bergen 1740. Eg veit ikkje om dei fekk barn. Og først i 1760 vart han gift på nytt med Maren Matthiesen som han hadde fått denne sonen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Jeg kan ikke finne at Peder Severin Garboe får barn i det hele tatt. Han finnes ikke som far under døpte i Bergen her i arkivet. Jeg finner ham bare som gift med Gesche Johanne Kaa. Ikke med Maren Mathiesen. Men som det sto i nevnte artikkel - det skjedde litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, han får truleg ikkje born med GJK, men i eit biografisk leksikon står det at han vart gift i Hamburg 1860 med Maren M. Om dei nokon gong kom attende til Bergen, trur eg ikkje. Eg veit heller ikkje om dei fekk andre born enn den Petrus Martinus som vart døypt i Danmark.Heile saka mellom han, GJK og barnedåpen finst som forteljing skriven og utgjeven av forsvararen til GJK, Wiwet. Den har eg kopi av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søkte litt på nettet etter Anna Kierstina Garboe, og fant noen mulige slektninger av henne på denne hjemmesiden:http://Jensg-family.dk:Anna Kierstine Garboe gift 1739 med Jan Lorentz Breum (født 1698 og død 03.06.1775). Anna Kierstina Garboe døde i 1790. Hennes foreldre var Henrik Garboe og Anna Catharina Brun.Henrik Garboe var født 1669 i Bergen, og døde 12.03.1727. Han var sønn av Eilert Garboe. Henrik var gift med Anna Catharina Brun, som døde 29.01.1700. Hennes foreldre var Søren Anchersen og Maren Hansdatter Taulow Paludan. Her er aner lengre bakover, men jeg stopper her.Det er jo sannsynlig at det er forbindelser til Anna Kierstina Garboe her, som kan være mor til Dorthea Catharina Trofast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Vår Anna Kirstine Garboe ble begravet 1.7.1792. Da står hun i kirkeboken som styrmand Matz Trofast`s kone Christina. Jeg regner med at det er samme damen. På nevnte linken til Danmark fant jeg Peder Gaarbod med 4 barn, Mon tro om det er samme Peder som var viceborgermester i Bergen? Men dette blir vel for vidløftig når vi ikke har noen kirkebøker i Danmark å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvilken link sikter du til? Jeg fant ikke noen Peder Garboe på den linken jeg har lagt ut. Hva mener du vi skulle ha funnet i de danske kirkebøkene? Hvis jeg får noe mer å forholde meg til her, så kan jeg legge ut etterlysning på nyhetsgruppen dk.historie.genealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Jeg viser til den hjemmesiden 'Jensg-family.dk som du la ut i innlegg foran, der fant jeg Peder Garbos barn. Peder Gaarbod kan? være den PG som Bjørn Davidsen viser til i innlegg foran. Vi må jo søke i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke noe Peder Gaarbod der inne, og nå gir jeg opp. Jeg passer nok bedre til å drive slektsforskning på andre måter, enn å finne frem på data.Dessuten kommer jeg ikke inn på de sidene jeg var inne på gjennom linken jeg la ut, men må finne det på web. Når jeg finner siden på web, så finner jeg altså ingen Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Jeg fant ham på G på etternavnregisteret. Men det er jo ikke sikkert at det er riktig Garboe, jeg registrerte det jeg fant allikevel så får jeg heller kaste hvis det ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg har tidligere lett etter disse personene, på vegne av Anne Lise. Du finner ikke noe skifte etter dem i skifteprotokollen, men de finnes begge to i skiftedesignasjonen for 1790-tallet. Jeg har ikke papirene foran meg nå, men tar det etter hukommelsen.Ved skiftet etter Anne Kirstine Garboe er det kun nevnt som arvinger hennes mann Mads Trofast og hennes søsken. Ingen barn. Jeg tror det sto 'intet at skifte'.Ved skiftet etter Mads Trofast i 1795 nevnes kun en arving, hans datter Dorothea gift med Ole Lie. Her sto det også 'intet at skifte'.Dermed kan vel ikke Dorothea være datter til Anne Kirstine. Såvidt jeg husker, mangler det noen år i kirkeboken for Nykirken over uektefødte. Jeg tror det går fram til 1769, men så er det en lakune i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Takk skal du ha Tore, da kan vi jo glemme Anne Kirstine Garboe. Dorothea var ifølge FT 1800 født ca. 1771. Men Mads Trofast sto som ungkarl ved giftemålet med Anne Kirstine og hvor vanlig var det at menn overtok sine uekte barn? Dette var vel før man adopterte?Kan noen svare på dette? Og hvor skal man i tilfelle søke. Leste i en artikkel på nett at det var mulig og reise f.eks. til Danmark og skaffe falske papirer på at barnet var ekte.(Saken om viceborgermester Peder Severing Garboe og Maren Mathisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ble bare slått av en plutselig vill ide her, og fikk noen tanker om at kanskje Dorthea kan være uekte datter av en eventuell søster av Anne Kirstina Garboe. Det var vel ikke så uvanlig at familien til moren tok seg av uekte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Det er ingen Garboe i Bergen som får barn som heter Dorothea på dette tidspunkt (Ifølge fødte i Bergen her på DA. Siden hun arver Mads tyder det på at han er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at jeg har notert at det er skifte på Anne Kierstina Garbo 07.08.1792. Skifte etter Mats kan jeg ikke se at jeg har fått opplysninger om. Er det mulig at Mats kan ha vært gift utenfor Bergen før han ble gift med Dorthea, og at denne eventuelle første kona er Dortheas mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei AnneLise! Som du ser av innlegget til Tore foran her, har han registrert skifte på Anne Kirstina i 1792 og Madz i 1795. Jeg har ikke funnet Madz død i Bergen, men som styrmann kan jo det ha skjedd hvor som helst. Men han s tår oppført som ungkarl når han gifter seg med Anne Kirstina, men det kan selvfølgelig være en skrivefeil. Jeg har vært ute for at brødre har fått ombyttet koner i kirkebøkene, så dette er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå vet jeg at jeg kommer med noen ville ideer her, men kan det tenkes at noen av barna til Dorthea Catharina Trofast dro til slektninger på morsiden? Det er kanskje verdt å prøve å finne ut mer om barna til Dorthea Catharina Trofast og Ole Lie, for å knytte forbindelser til deres mors aner?Nå kommer jeg litt utenfor emnet her, men jeg sto fast på noen aner på en annen gren i Vågan i Lofoten på grunn av kirkebøker som var tapt ved brann. Fant ut at en søster av min tippoldemor ved folketelling var oppført som født i Vikna i en folketelling, mens hun var født i Vågan i en annen. Det viste seg iallefall at far til min tippoldemor og hennes søster var konfirmant i Vikna i Trøndelag, men født et annet sted. Dette har medført at jeg er kommet langt bakover på hans aner. Så kansje hvis vi finner mer om om hvor barna til Dorthea dro, så kanskje vi er nærmere løsningen på hvor hun er født og hvem som var hennes mor?Jeg vet at den eldste sønnen Ole som ble døpt 11.09.1793 var kobbersmedmester i Bergen. Han hadde en datter som het Dorthea Catharine som ble vaksinert 27.10.1823.Anna Kirstine Olsdatter Lie var født 27.01.1795 og døpt i Domkirkens sogn 1795, og henne vet jeg ingenting om som eventuelt voksen.Synneve Olsdatter Lie var ugift ved morens skifte i 1847. Hun var døpt 28.07.1797 i Domkirkens sogn.Mads Olsen som var døpt i Korskirkens sogn i 1799 var smedemester i Bergen. Han fikk døtrene Abel Helene 17.02.1831 og Bolette Christiane 03.07.1833.Så kommer jo noen som døde som små.Vår ane Lars Olsen Lie født 02.09.1802, flyttet jo til Rødøy i 1827. Han skulle da i tjenste hos Ole Ellingsen på Ørnes i Meløy, og senere da han og Dorthea Anna Nilsdatter reiste til Kjerringøy så skulle de i tjeneste hos handelsmann Jens Ellingsen på Kjerringøy. Jeg finner ikke Dorthea som døpt i Rødøy, men jeg har ikke sjekket Kjerringøy. Kan ikke se umiddelbar slektsforbindelse til Ole og Jens Ellingsen heller.Fredrik som var født 25.? 1804 og døpt i 1804 vet jeg ingenting om etter konfirmasjonen i Korskirkens sogn 29.04.1821. Lille Martin som var født 1806 døde jo som liten.Dorthea Catharina som var født 24.10 og døpt 01. 11.1807, vet jeg heller ikke noe om etter konfirmasjonen 25.04.1824. Lille Martine født 29.12. 1809 døde jo i 1810.Kan noen av disse barna ha reist til steder hvor deres mor var fra, og eventuelt til slektninger på den siden???? Det er sikkert en vill ide jeg kommer med her, men alt må jo prøves når det ser så håpløst ut.En god del av dette har jeg sett på mikrofilmer fra Korskirkens og Domkirkens sogn, men også fått opplysninger fra Tore Kristiansen. Mikrofilmene ble sett før jeg kjøpte PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.