Gå til innhold
Arkivverket

[#15799] Døde i Bergen 1912-1972 , Johanne Hansen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Johanne Hansen , løpenr. 112 død 08.06.1922.Er det mulig å få opplyst hvem som er nevnt som etterlatte etter henne , og eventuelt fødselsdatoen hennes ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johanne Hansen var 76 år gammel, bybuds enke, bosatt i Telhussmuget 2, men 'Slegtskabsforholde ukjendt'. Hun var i følge folkeregisteret født i Fjell 28. januar 1846. og var vaskerske.Folkeregisteret viser til 8 Johanne Hansen døde mellom 1912 og 1929. Når var 'din' født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve. 'Min Johanne Hansen f. Andersdatter' var født i Ytre Holmedal 08.09.1846.Hun var mor til Petra Sofie Hansen i mitt forrige innlegg.Jeg har en kopi av en dødsannonse , men dessverre står der ingenting om hvor eller eksakt dato når hun døde.Det står at hun døde nær 74 år gammel.Det merkelige er at dødsannonsen var rykket inn av Petra Nagel og Karl Johan Hansen , sistnevnte fraværende.De øvrige søskene som var i live var ikke nevnt , ei heller hennes mann Edvard Mathias Hansen.Han døde forøvrig i 1927 , og da nevner dødsannonsen kun hustru Elisabeth.Vi tror at Johanne og Edvard må ha skilt seg rundt 1911 , da Edvard forlot Bergen.Ryktene vil ha det til at han dro til Moldekanten , hvor han hadde halvsøsken.Jeg begynner nå å tro at Johanne har dratt til Ålesund og at det var der hun døde.Har sendt en mail til Statsarkivet i Trondheim i håp om at de kan hjelpe. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johanne Hansen, født Andersdatter, døde 12. august 1917 som 'Dykkers Hustru'. Hun bodde i Geble Pedersensgate 17, og der står også enkemannen Edvard Hansen. Som arvinger regnes opp: 1) datter Petra Sofie, gift med løsarbeider Fredrik Nagel, Ålesund. 2) dykker Karl Johan Hansen, Ålesund. 3) datter Elisa Jacobine, gift med rørlegger Johan Johnsen, 4) Anne Mathilde Hansen Vik, enke, Geble Pedersensgt. 17. 5) Edvard Johan Hansen, løsarbeider, Sandviken. 6) Sigurd Olai Hansen, kaiarbeider, Madsenssmug 3. 7) Gerhard Petter Hansen, kaiarbeider, Skutevigsv. 16.Enkemannen fikk attest 10. desember 1917 i forbindelse med nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Yngve.Der fikk vi svaret på en hittil uløst gåte.Det som forvirret meg en smule , var at datteren skrev nær 74år i dødsannonsen.Den ble sikkert rykket inn i Ålesund , mens resten av familien vel var nevnt i Bergen.På bakgrunn av de nye opplysningene , er det mulig å finne ut om Edvard giftet seg på nytt i Bergen? Hustru nr. 2 het Elisabeth. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.