Gå til innhold
Arkivverket

[#15800] Fam.Kristoffersen som reiste fra Bergen til Canada i 1921


Gjest Harald Heier
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, Lurer på om det er noen som har noen tips i denne saken ? (Spørsmål helt til slutt).=================== 1.del =================== Kristiane Karoline Nilsen, Syerske i Østre Banesmug, født 22. januar 1876, og datter av arbeider Frantz Nilsen, giftet seg i Domkirken, Bergen 20. november 1910 med kularbeider Bent Kristoffersen, født i Sande i Jarlsberg 1. august 1881, og sønn av arbeider Kristoffer Pedersen Selvikeiet.Blant emigrantene fra Bergen finner man ektemannen som utvandret i 1921:DIGITALARKIVET: Emigrantar frå Bergen 1874-1930 =============================================== 89742 Bergen 680 1921 Juni 17 Bernt Kristoffersen m g Kularbeide 1881 40 Sande Jarlsberg Bergen Amk Saanhorns Sask Br Cn Billet a(bedre fortj) Farmarb Reisepass Bgs pkm Canadian Pacific III Folkeregisterkortet sier 'Manden reist til Br. Canada 17/6'. Familien bestod i tillegg til husfaren av konen Kristiane Karoline, og tre barn, sønnen Lyder, født 1911, og døtrene Benny Marie, født 1913, og Ingeborg Franziska, født 1914. De bodde i Banesmug 3 da Bernt Kristoffersen flyttet i 1921. Kone og barn ble i Bergen i noen måneder, og utvandret 20. oktober 1921:DIGITALARKIVET: Emigrantar frå Bergen 1874-1930 =============================================== 90291 Bergen 1229 1921 Okt. 21 Lyder Kristoffersen m Forr Barn 1911 10 Bergen Bergen Penge Reiser medsin mor Barn90292 Bergen 1230 1921 Okt. 21 Benny Marie Kristoffersen f Forr Barn 1913 8 Bergen Bergen Penge Barn90293 Bergen 1231 1921 Okt. 21 Ingeborg Fr Kristoffersen f Forr Barn 1914 7 Bergen Bergen Penge Barn======================Jeg ett gammelt bilde av familien der det står påtrykt 'Shaunavon studios'. Dermed søkte jeg på internett og fant byen. Temmelig tilfeldig kom jeg over noe som heter 'Grand Coteau Heritage & Cultural Centre', som jeg kontaktet pr.mail, med spørsmål om de hadde kjennskap til familien over. Se svar fra de under.===================== 2.del =====================I am sorry that it has taken me so long to get back to you but the process of searching for this family has been quite difficult. Unfortunately we have not been able to find any mention of the Kristofferson's in the history books for this area, our files or the newspapers from that time.We checked the school records that would have matched up to the children and there was not any mention of them there either. We have looked for any variation of the name as well, names are often spelt differently when people come to Canada, but we have not found anyone that would be connected that way either.We wish you luck in your search and would be interested in hearing if you are able to find the family.====================Jeg vet ikke noe om hva / hvordan / hvor de har søkt etter informasjon.Er det noen som har noen tips ? Hvor kan man lete videre ? Jeg har tatt utgangspunkt i byen 'Shaunavon', siden den stod nevnt på bildet, men det trenger ikke bety at de var bosatt der. Kan de ha reist tilbake til Norge igjen ?? Finnes det noen slik oversikt ?mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg synes Canada er forferdelig vanskelig. Og har ingen tips til deg, dessverre! Annet enn å gå til www.cyndislist.com o se om du finner noe interessant der.En ting som slår meg, hva får en fyr til å ta med seg familien til ukjent land? Det må ha vært noen som fortalte om det, sant? Var det noen familiemedlemmer som emigrerte og? Eller kanskje naboer el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Takk for tipset. Jeg skal prøve det.Hvorfor de reiste ? Ja, si det. Jeg vet ikke. Kristiane Karoline Nilsen er mor til min bestefar, født u.ekteskap, og 'satt bort'. Dermed ble det liten kontakt og noe som det ikke ble snakket om i familien. Den informasjon jeg har, er samlet inn de senere årene, og er egentlig alt jeg vet om de.mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes forresten ikke noen oversikt over de som kom tilbake....Men, en ting, de kan jo ha reist til USA fra Canada...jeg fant dem ikke i 1930-censusen med de navn som er oppgitt her.... En Lyder, men han var for gammel..Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror ikke mine egne øyne!!! Se på denne:I British COlumbia Death Index finner jeg følgende herremann;Selvig, Lyder K. male, age 40, death 23. august 1952, place of death:;Duncan Bay, reg# 1952-09-008278 BCA#B13213 `GSU# 2032862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og denne:; SELVIG, ROY Male 0 7 March 1938 PRINCE RUPERT 1938-09-541567 B13162 1953195kan gjerne være Lyders sønn! L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Tusen takk for hjelpen så langt !Ja, det må nok være broren. Kanskje det er han som har 'inspirert' de til å reise over ? Som yrke står det oppført 'Farmer'. Kan det være et spor videre ?Var såvidt inne på siden du nevnte, den trenger jeg nok noe tid på å gå gjennom.mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

FLer: Selvig, Grant Farm Shaunavon, SK(306) 297-3402Selvig, Jack 797 4th St W Shaunavon, SK(306) 297-2936Selvig, Norman Farm Shaunavon, SK(306) 297-2903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva tror du Harald?(c2i. har vondt for å la meg lese e-post, so dersom du vil meg noe, kan du like gjerne legge det her...) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Kanskje det er Bent som har skifta navn til Fred? Det går jo ikkje an å gå rundt å heita Bent i engelsk-talande land. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Takk for all hjelp. Det er utrolig hva dere har klart å finne. Her er mange spor, som jeg skal følge opp.mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.