Gå til innhold
Arkivverket

[#15806] Er det noen som har en forklaring på ?L.- Kj.?


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

I bygdeboken, Selje sør og nord-Vågsøy, på gården Ervik side 115, er det en familie med følgende mannsperson: Ulrik Akselson L.- Kj., Er det noen som har en forklaring på ?L.- Kj.? Har sett i bokens register over ?avstyttinger?, men fant ingen forklaring der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Jacob Aaland som skreiv bygdebøkene for Nordfjord har laga sine eigne forkortingar av gardsnamna i manuskriptet sitt. Det var nok for å spare papir, blekk, tid og krefter, for han hadde eit utruleg lågt budsjett den gongen på 20-30-talet. Utan å ha boka for handa akkurat no, vil eg tippe det her er snakk om 'Litle Kjøde' - eit gardsnamn er det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Takker for svaret! Det er jo en gård som heter Kjøde i Selje. Må sjekke å se om jeg kan finne foreldrene hans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er elles verdt å merkje seg at desse forkortingane alltid viser til ein gard i same boka. Er det folk som er innflytte frå gardar i ei anna bygd, skriv han gardsnamnet heilt ut, eller eventuelt berre litt forkorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Det finnes dessuten en nyere bok for Selje og Vågsøy om bygdene og bygdesamfunnet, utgitt i 1957 ved Edvard Os. Jeg tror ikke gardssogene er gitt ut på nytt, men selv har jeg funnet atskillige nyttige opplysninger i det generelle bindet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.