Gå til innhold
Arkivverket

[#15810] Skilsmisser på 1880 tallet ?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg har funnet ut at min tipp-tipp oldefar forlot kone og 3 barn i 1882 og reiste til Amerika. Tror jeg nå har funnet spor etter ham der borte. Der ble han i så fall gift for 2. gang og fikk 10 nye barn, 9 levde opp. Han må vel i så tilfelle fått skilsmisse fra sin kone i Norge først, tror ikke det var helt vanlig på den tiden, og i så fall finnes det noen kilder eller steder hvor man kan finne opplysninger om eventuell skilsmisse ?Han kan jo vel ikke være gift med 2 på samme tid, selv om det var på to forskjellige kontinent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Si ikke det, for hvordan skulle de få undersøkt det i Amerika. Men jeg vil vel tro at han ble skilt. Står det ikke noe i kirkeboka?Det var ikke helt uvanlig at folk ble skilt i slutten av 1800. Det var nok flere enn man tror. Jeg har kommet over en god del skilsmisser underveis i min leting etter slekt. Gjerne i forb. med skifter eller i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Vel jeg har ikke sett noe i kirkebøkene foreløpig men det er jo ikke egne sider for skilsmisser så vidt jeg vet, finner man det da sammen med ekteskap / vielser ? Blir det forresten skiftet ved salg av gårder, den ble nemlig solgt i 1884 ? Den første konen døde ikke før etter 1900, og årstall og sted vet jeg ikke sikkert, sannsynligvis døde hun i Trondheim, hvor hun finnes på folketellingen i 1900. Men har ikke funnet noe på de kirkebøkene jeg har sett gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skilsmisser ble registrert hos fylkesmannen, og dette materialet finner du på tilhørende Statsarkiv. Var det skilsmisse, skal det også være egen protokoll over forhandlinger for å megle mellom partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Halvard Bjørkvik har på 1990-tallet skrevet en artikkel i Norsk slektshistorisk tidsskrift om skildmål, mens Hanne Marie Johannessen i Bergen har avlagt en doktorgrad i historie på 90-tallet om samme tema - og denne litteraturen bør selvsagt gjennomgåes for dem som vil vite mere om skilsmisselovgivningen - og praksisen i Norge gjennom tidene. Samt om kildene for skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Arild og Tore for svarene. Så var det altså Statsarkivet igjen da, synd man bor så avsides til i forhold til de rette instanser. Vel før eller siden må man vel igjen legge turen om Trondheim. Takk for hjelpen så langt. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du har konkrete årstall å arbeide utifra. Da kan det vel være mulig å få hjelp på Statsarkivet? Prøv med en e-post dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.