Gå til innhold
Arkivverket

[#15811] Navnet Haftorn i Norge omk. 1690-1700


Gjest Ole Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Nielsen

Hej Alle, Jeg er dansk så jeg håber dette kan forstås alligevel.Jeg har i mine aner fundet nogle personer der til etternavn hedder Haftorn, jeg tror de har forbindelse med Norge, mere bestemt med : Haftorn, Gol, Nes, Buskerud Jeg er derfor intereseret i om nogen kender familier fra Haftorn eller der hedder Haftorn, som i slutningen af 1600 tallet er flyttet til Danmark. jeg har RASMUS HAFTORN som i 1692 bliver gift i Danmark.og jeg har Søren Haftorn som i 1702 får en søn i Danmark.Jeg ved ikke om Rasmus og Søren er brødre, men jeg leder efter forældre eller historie om disse personer, for at se om jeg kan finde en 'link' til Norge.med venlig hilsen Ole Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ikke Haftorn i 'Norsk stedsfortegnelse'. Det nærmeste jeg kommer er HAFTON som er en gård i Sør-Aurdal (Oppland), postadr BAGN. Men på sidene til SSB (Statistisk sentralbyrå), framgår at det i dag er 20 personer i Norge som benytter HAFTORN til etternavn. Det er bare 7 som heter HAFTON. Når jeg slår opp i telefonkatalogen, finner jeg at de med HAFTORN som etternavn, stort sett er spredt over et stort område, fra Trondheim i nord og sørover.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser forresten i FamilySearch at det forekommer en del Haftorn i Gol-området i tidligere tider. Jeg ser videre at det kanskje pr i dag er en liten konsentrasjon av Haftorn i Lier/Drammen området. Det var vel mange fra Hallingdalen som endte opp i Drammen, så det kan kanskje være lurt å forsøke å ringe noen av disse, se telefonkatalogen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sør-Aurdal kommune har bygdeboka 'Gard og bygd i Sør-Aurdal' i fire bind. Bind A: Reinli og Vestre Bagn. Bind B: Øystre Bagn, Leirskogen og Hølera. Bind C: Begnadalen. Bind D: Hedalen og Vassfaret.Du kan f.eks. lage et nytt innlegge, der du ber noen slå opp i bygdeboka på gården Hafton....men det kan jo være at det nå snart kommer andre med bedre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...beklager. Nå ser jeg i folketellingen 1801 (som jeg burde tatt fram med en gang) at jeg finner gården HAFTORN i Næs prestegjeld, Goel Annex LenkeTakk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men så ser jeg at gården i Valdres blir kalt HAVTORN i 1801 Lenke- og med mindre du har spesielle indikasjoner på at Gol er stedet, så kan også Sør-Aurdal være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Nielsen

Hej ArnsteinJeg er ikke sikker på Gol, jeg har blot på nettet fundet Haftorn nævnt på sider.På O. Rygh's sider om norske gårder, finner jeg 'indirekte' Haftorn, den findes under opslag Huftun, fra teksten ser det ud til at forskellige tider har stavet gården forskelligt.Houfftun 1578. [Hofftun JN. 351]. Hoff- thun 1593. Hafftonn 1604.1/1. 1617. Hafftoren 1657. Hoffthun St. S. 128. Haftorn 1723der er dog ikke direkte omtale om Gol, men dette har jeg fundet Geir Thoruds slekts side hvor jeg finder en Torlev Haftorn som skulle være omtalt i Boka om Gol bind 3.Jeg siger tak for at du har tatt tid at forsøke hjælpe mig, og jeg tager alt hjælp jeg kan få.venlig Hilsen Ole Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei, Ole Nielsen!Her på Gol finnes det fleire gardar med namnet HOFTUN. Ser at det i eldre tider (grunnboka) har vore skrevet som HOFTORN. Og det er heller ikkje umogleg at det har vore 'forvanska' til HAFTORN.Tida vil vise om du får noko meir hjelp frå bøkene om Gol, eventuelt andre kjelder!Lykke til vidare i jakta!!!!Sigrid Breivik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synnøve Galaasen Olsen

Hei har en veninne som heter Haftorn til etternavn.vet ikke helt hvilke av foreldrene hun har det etter, men mener hun har røtter fra trøndelag, hamar og oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bodde disse personene i Slet herred-Ålborg? 'Ordliste Bjørnsholm kirkebok 1709, Slet herred, Aalbo...' (Rasmus og Søren og Haftorn var navn som sto under den overskriften, men heller ikke stort mere. Fant det på nettet.Tok en titt i Familysearch etter navnet Haftorn.Jeg fant en Ole Halgrimsen Gulsvik som fikk en sønn Colbjørn O. Gulsvig Haftorn i 1724 i Gol. Colbjørn giftet seg til Lesteberg. Det skulle iallfall tyde på at en gård Haftorn lå i Gulsvik/Næss eller Gol området i Buskerud.Jeg finner ikke Hallingdal her i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Nielsen

Hei, jeg takker mye for de inlegg, det er mye dejligt at folk tager tiden til å hjælpe.Mine personer har jeg kun fundet omkring Randers i Jylland, men langt til Slet herred er det ikke, så det er mye sansynligt at jeg skal finne dem i Bjørnholm kirkebok.Om eg får mere hjælp fra bøgerne om Gol får tiden vise, eg vil se om jeg kan skaffe mig adgang til dom her i Danmark.Der er nogle i Norge i dag som bær navnet Haftorn, måske jeg er heldig en dag, at enn av dem kigger på slekten sin :)Men ennu en gang tak for input, det har satt masser af tanker i gang.vh/ Ole Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Min nabo heter Haftorn og han forteller at familienavnet kommer fra Hallingdalen. Så langt han vet, er de som heter Haftorn i Norge i dag fra samme slekt. Det var hans olderfar som tok navnet etter en gård i Hallingdalen. Han vet ikke hvor i Hallingdalen gården ligger. Han vet ikke om noen som har forsket på denne familien bakover. Hilsen Anne Lill Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Olaug Herbrandsdatter Haugan fra Sigdal, f.ca 1555, ble i sitt tredje ekteskap gift med hr.Rasmus Gjertsen, prest i Nes i Hallingdal, nevnt i 1607 til omkring 1610.Hun hadde tidligere vært gift med prestene Tollef Stensøn og Jens Lauritsen Roschild. Olaug hadde overtatt bygselen av Hoftun i Gol etter Knut, en sønn i første ekteskap, nevnt på Hoftun i 1611. (Haftorn er nok en fordansket skrivemåte av Hoftun). Olaug og Rasmus hadde visstnok en sønn Jeremias, som vokste opp på Hoftun og som etter tradisjonen ikke var mors beste barn. Han bodde en tid på Purkestad i Hemsedal, og så 'forsvinner' han. Kan det være han som har brakt Haftornnavnet til Danmark? Jeg understreker at dette er ren gjetning. Se Boka om Gol bd.III, s.261-267. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Nielsen

Hei Thorleif,Måske ren gjetning, men det ser mye interesant ud Det giver mig nogle navne at kigge nærmere på. Jeg har litt problem med at skaffe adgang til Boka, men har stadigt nogle muligheter.Ein ting som gør det mye interesant er jo også at ein av disse personer bær navnet Rasmus, og på den tiden, 'hædrede' man jo ofte ved at kalde børn efter dere forfædre.Så takker så mye Thorleif.vh/ Ole Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Håvard Viko

Gardsnamnet Hoftun i Gol vart skrive Haftorn for 300 år sidan. I Boka om Gol III s 261-266 og 630-635 finn ein ein gjennomgang av slekta på garden på 1600-talet. Dei kjeldene ein har hatt slik at det er fullt mogeleg at det er fleire ættlingar enn dei som er kjende. Slekta kan mogelegvis knyttast til Danmark, då eine stamfaren presten Jens Lauritsen Roscild ut i frå namnet kan tenkast å vera frå Roskilde-området? Rasmusnamnet er kjend hjå dei, det ville vera til stor hjelp om me hadde visst farsnamnet til dei det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.