Gå til innhold
Arkivverket

[#15815] Gausdal: Ole Olsen Grimsboe, Espedal, fra Fron og Beret Andersdatter Espedal


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Seim

I 1770 gifter disse to personene seg i Gausdal.Jeg vet at gårder ved navn Grimsbo finnes i Folldalsområdet (Grimsdalen), men lurer på om det finnes, eller noen gang har vært en gård/plass med navn Grimsbo i Fron/Espedalstraktene.Og er det ellers noen som har kjennskap til disse personene, er jeg svært interessert i høre mer om det. Jeg tror at de har 4 døtre: Berit, Ingri, Anne og Marit. Men vet ikke om de fikk flere barn. Det er mulig at barna er født utenfor Gausdal (f. eks i Fron hvor kirkebøkene for tiden før 1800 er tapt i brann.)Forlovere ved vielsen het Ole Joensen Holen(?) og Paul Andersen Espedalen.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Eva, I bind #3 i Gausdal Bygdehistorie er det skrevet en del om Espedalen, sa vel som en Anders Espedal som begynte med oppbrytninga til det som senere vart Espedal gardsbruk. Andre i slekta er ogsaa nevnt. Jeg tror at du kan faa laane Gausdal boken paa et bibliotek. Vennlig hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Gerd: Tusen, tusen takk skal du ha. Jeg har jo pløyet gjennom disse bøkene for noen år siden, men da i jakt på en annen person. Men etter din påminnelse løp jeg til biblioteket, og leste om Espedalen der. Den Anders som nevnes i boka er nok far til Berit Andersdatter. Men det var jo også mye mer spennende og interessant å lese om der. Så takk igjen.Til andre lesere: Jeg er fortsatt svært nysgjerrig på gård/plass navnet Grimsbo i Fron/Gausdal området. Eller kan Ole ha 'dratt det med seg' fra fødsel/oppvekst i Folldalstraktene? Gjorde folk det på den tiden? Kanskje kan det være ham som omtales som 'Austdølen' i en av kildene jeg har sett på?Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Ja, du har helt rett i at det er gårder som heter Grimsbo i Folldal, men de ligger ikke i Grimsdalen men i Grimsbu ( derav navnet ), og jeg bor selv i Grimsbu. Ellers er det mistenkelig likt at dette navnet du lurer på stammer herfra, selv om jeg har sett etter i Folldal Bygdebok og ikke funnet disse navnene, men ettersom han har hatt en forlover som hette Holen styrker også dette mistanken, for Holen er nærmeste nabogårdene til gården(e)Grimsbu eller Grimsbo, (vi har begge deler). Og det var nok et visst trekk fra Folldal til Espedal i tidligere tider også, for det var vel også gruvedrift der.. Dette ble kanskje litt på siden av det egentlige spørsmålet ditt, for du lurer vel på om det er Grimsbo noe sted i Fron/Gausdal. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Så vidt jeg vet er det ingen gård i Gausdal herunder Espedalen, som heter Grimsbu, men derimot finnes Grimstad. Kan det være en skrivefeil?, kanskje verdt å undersøke. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Forstår at heller ikke du har funnet Ole og Berit i Folldal, i bygdeboka derfra.Men kanskje kommer han fra opprinnelig fra Folldal eller har bodd der en stund? Jeg har i hvert fall ennå ikke hørt om noen gård/plass i Fron med navnet Grimsbo (eller Grimsbu eller Grimsbøle). Jeg har også foretatt landsomfattende søk etter dette paret på ft. 1801 uten å finne dem. Berit Andersdatter dør som enke i 1826 på Megrunden i Espedalen i Gausdal. Og kanskje er hun enke allerede i 1801 og finnes her på Holen (også kalt Dalsholen?) i Gausdal?LenkeEr det noen som kan bekrefte eller avkrefte at dette er Berit fra Espedalen?Eller har opplysninger om de to personene Torger og Marte som ser ut til å høre til hennes husstand?Så et lite PS til innleggene (4) og (5) ovenfor: Se heller separat innlegg 25838 av min navnesøster(!) Eva Beate Runde om dette.mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også til deg Ruth! Men jeg tror ikke det er skrivefeil. Kirkeboka har jo også med Espedal under bosted. Tittelen på dette innlegget svarer etter beste evne ordrett til innførselen i kirkeboka ved vielsen. Ved en barnedåp litt senere ser det ut til at kirkeboka har notert Grimsbøle som boplass. Men selvfølgelig, alt er ikke like lett å lese. Jeg heller allikevel til teorien om at han har/har hatt noen tilknytning til Folldal. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.