Gå til innhold
Arkivverket

[#15816] Jens Sivertsen g.m. Sarine Frederiche Nicolaisdtr. i 1833, Nesna, Nordland.


Gjest Eva Willenburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Willenburg

Jens Sivertsen og Sarine Frederiche Nicolaisdtr. var gift 1.jan 1833 Nesna, Nordland (Family Search). Jens oppgitt som 'tidligere gift'.De hadde følgende barn: 1)Anne Johanne f. 1835 Herøy, Nordland (gift ca 1861 med Lorentz Herness, senere lensmann på Tunstad, Øksnes, Nordland) og 2) Maren Sebina f. 1837, Herøy, Nordland (gift 1866 på Tunstad, Øksnes med Ludvig Edvard Jansen, senere USA)Noen som kjenner til foreldrene til Jens og Sarine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch ble en Jens f. 1793, dpt. 11/8 1793 Herrøen Alstahoug Nordland, foreldre Sivert(Sigvard) Pedersen og An Johanne Olsdt.Jens ble gift 1/10 1815 med Ingebor Erichsdt.1801 Herrøe, Ugelfoden grd. Jens S. 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag vært på biblioteket her i Sandnessjøen, og funnet en del om dine aner her:Som du skriver så ble Jens Sivertsen og Sarina Fredrikke Fredriksdatter gift 01.01.1833. Jens var enkemann og 38 år, og hans far var Sivert Pedersen. Han oppholdt seg da i Brasøen i Alstahaug. Hennes føde- og oppholdssted var Skei i Nesna, og hennes far var Nicolay Johansen. Det er også nevnt at Jens Sivertsen tidligere var gift med Dordei Olsdatter.Kilde: Ministralbok for Nesna 1829-1839, på mikrofilm PF-419.Ved folketellingen 1801(i bokform) fant jeg: Dordei Jahnsdatter 77 år, og enke første gang. Hun var holdskone. Barn hjemme hos henne i Skei:-Nicolay 28 år(har fått etternavnet Jahnsen)-Andreas 34 år. Han var i huset, men ernærte seg med håndarbeide.Nicolay ble gift 8.p.trinit 1803 med Sara Josephsdatter som da var i Aasvæhr.Hun var da enke. Barn:1)Sarina Fredrika døpt Dom 3. a. trinit. 1804.2)Hans Heitmann døpt 13.p.trinit. 1808.Ved folketellingen 1801 var Sara gift med Hans Nilsen Heitmann i Aasvæhr, og hun var da 32 år. Han ble hun gift med 20.p.trinit. 1799, og han var fra Nordbostad i Nesna. Her står det at Sara var fra Levang, og det viste seg at hun er etter- kommer av en av mine aner. Derfor har jeg litt på henne. Starter med henne som nr. 1, med foreldre som nr. 2 og 3 og så dobbelt bakover:1) Sara Josephsdatter Døpt: 20.p.trinit. 17692)Joseph Tomasen Døpt: 1724 Gift: 1748 med Anna Thomasdatter.3)Anna Thomasdatter. Barn: -Peder Josephsen Døpt: 1749 Konfirmert: 1769 Død: Ca 1785 da det var skifte på han. -Jøren Josephsdatter Konfirmert: 1772 Gift: Med Nils Nilsen Remmen-Margrethe Josephsdatter Født: Ca 1755-Anna Josephsdatter Døpt: 1758-Kirsten Josephsdatter Født: Ca 1760-Anders Josephsen Døpt: 1762 Konfirmert: 1781- Joseph Josephsen Døpt: 1764-Sara Josephsdatter Døpt: 1765 Død: 1766, og ble gravlagt da hun var 1 år og 6 uker gammel.-Nils Josephsen Døpt: 1766-Sara Josephsdatter Døpt: 20.p.trinit. 1769 Gift 1: Med Hans Nilsen Heitmann Nordbostad Dom 20. p. trinit. 1799 i Nesna.Gift 2: 8.p.trinit. 1803 med Nicolaus Johansen(ellers skrevet som Nicolay Jahnsen og Nicolay Johnsen).-Berethe Maria Josephsdatter Født: Ca 1773-Dorthe Josephsdatter Døpt: 1773. Hun var en av tre barn(trillinger), men er den eneste som er å finne som døpt i kirkeboka.I 1783 var det skifte på Joseph Tomassen, og de barna som har fått ca fødselsår har fått det ut fra oppgitt alder ved farens skifte.4)Thomas Halvorsen Født: Ca 1682 i Ytre Levang i Nesna(ligger i dag i Leirfjord). Gift: 21.p.trinit1712 med Jøren Pedersdatter Velsvåg. Disse er også blant mine aner.5)Jøran Pedersdatter Velsvåg Gravlagt: 04.12.1746, og det var skifte på henne i 1747. Deres barn:-Susanna Thomasdatter Født: Ca 1715 Trolovet: 15.09.1743 med Petter Larsen Horn Gift: 14.søndag etter trinitalis 1743. Disse er blant mine aner.-Eva Thomasdatter Døpt: Søndag etter midtfaste 1716 Gift: Med Hans Nilsen Saura Død: Ca 1755 da det var skifte på henne.-Peder Thomassen Døpt: 1718-Karen eller Kari Thomasdatter Døpt: 2.påskedag 1720 Gift 1: Med Gjert Eriksen Gift 2: Med Peder Hansen(født ca 1738-42). Han var bruker i Nordvollen i Øvre Nesna.-Joseph Thomasen Døpt: 1724 Gift: 1748 med Anna Thomasdatter-Berethe Thomasdatter Døpt: 8.søndag etter trinit. 1727 Konfirmert: 1748-Halvor Thomasen Døpt: 3.søndag etter faste 1733 Konfirmert: 1756-Jørgen Thomasen Født: ca 1737. Ikke funnet som døpt, men var 10 år ved morens skifte i 1747.Død: Før 1782 ifølge Frode Holthe.-Peder Thomassen Født: Ca 1737. Var 10 år ved morens skifte Konfirmert: 1759 Død: Etter 1785 ifølge Frode Holthe.10)Peter Thomasen Velsvåg Født: Ca 1654 Gift: Med Karen Josephsdatter Gravlagt: 1742 og er oppgitt å være 88 år.11)Karen Josephsdatter Født: Ca 1656. Hvis sønnens fødselsår 1707 stemmer, så har moren fått altfor høy alder. Gravalgt: 1742, og var oppgitt å være 86 år. Barn:-Jøran Gift: 21.p.trinit.1712 med Thomas Halvorsen-Torger Født: 1707 ifølge bygdebok for Nesna. Gift: Med Ane Hansdatter Klæboe i 1729-Anne Død før 1742 Gift: Med Joen Andersen Stavseng-Kirsten20) Torger Gregussen Velsvåg Født: Ca 1621 ifølge bygdebok for Nesna, og ha var bruker i Velsvåg. Barn: -Peder som var gift med Karen Josephsdatter(se over). -Maritte Gift: Med Ingebrigt Sølfastersen.Kilder for anerekka fra Sara Josephsdatter og nedover.-Frode Holtes interaktive slektsbok.-Ministralbok for Nesna 1707-1738 på mikrofilm PF- 417/418-Ministralbok for Nesna 1738-1769 på mikrofilm PF-418.-Skifter fra Nesna 1686-1780 og 1780-1810 av Svein Edvardsen.Så over på Sarine Nicolaysdatters far Nicolay Johnsen:Nicolay JohansenDøpt: Dom Culi 1772Far: Johan Christophersen. Han var død før 1801, og må ha vært gift med Dordi Jahnsdatter(se FT- 1801 annet sted her).Har ikke funnet søsken av Nicolay som døpt, men i 1850 er det skifte etter en av hans brødre, og der kommer det mange slektninger frem. Her er skiftet i sin helhet slik som Svein Edvardsen har skrevet det i 'Skifter fra Nesna 1845-1880':Jørgen Christian Johansen var hovedperson, og døde i August 1850. Jeg glemte å skrive hvor han bodde. Arvinger:Nicolay Johnsen som var bror, men var død. Dennes barn: -Hans Heitmann Nicolaysen som var død. Hans barn: -Sara på 14 år -Martha på 17 år. -Sarine Nicolaysdatter som var død. Barn: -Anne -Maren -Hanna -Dorthea Alle oppholdt seg i Brasøen i Alstahaug.-Benjamin Johnsen som var død bror. Barn: -Doreth som var gift med Lars Petersen Nordviken.Benjamin var tjener i Skei i 1801, og oppgitt å være 30 år. Så tilbake til skiftet igjen.-Alethe Johnsdatter var død søster. Barn: - -Johan Gabrielsen som var i Thorsvig - -Didriche Gabrielsdatter som var død. Dennes barn: -Abelona Jacobsdatter Slotvig på Dønna.-Karen Johnsdatter var død søster. Barn: -Isach Hansen som også var død. Dennes barn: -Johan som var gift i Alstahaug pr.gj. -Anne Isachsdatter -Rakel Isachsdatter Et barn til av Karen Johnsdatter var Johan Jacobsen som var død. Dennes barn: Carl Johansen i Novigen i Alstahaug.Her er det nok mulig å komme videre på noen, men jeg tror ikke jeg får tid til å gjøre mer i denne omgang.Kilder:-'Skifter fra Nesna 1845-1880' av Svein Edvardsen.-Ministralbok for Nesna 1770-1791, på mikrofilm PF-418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Hei, dette var jo aldeles fantastisk! Tusen takk. Og særlig for all den ekstra familie-informasjonen. Anne Johanne Jensdtr. g.m. Lorentz Herness var mine tipp-oldeforedre, derfor interessen. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp. Anene til Sara Josephsdatter hadde jeg jo fra før av, så det var bare å ta en kikk i BK-6 før jeg la det inn her.Ellers har jeg funnet enda mer i Svein Edvardsens arveskifter 1780-1810 for Herøy:Mor til Jens Sivertsen var jo Ane Johanna Olsdatter. Hennes mor Kjersten Johansdatter er nevnt som død i sin bror Holger Johansens skifte i Sør Bjørn i 1806. Her kommer skiftet i sin helhet:Holger Johansen var hovedperson. Arvingene var:Karen Pedersdatter som var ektefelle.Erik Johansen som var bror, 66 år åg bodde i Ugelforen(skal kanskje være Ugelfoden?).Anders Johansen som var bror og død. Han hadde bodd på Sortland(Vesterålen?). Barn: -Enok Andersen som bodde i Alsvåg i Vesterålen. -Riborg Cathrina Andersdatter som også bodde i Alsvåg i Vesterålen- -Pernille Christina Andersdatter, som bodde i Vesterålen. -Maren Andersdatter, som bodde i VesterålenElen Johansdatter som var enke, og oppholdt seg hos sin svoger Daniel Kibsgard i Sørvika(det står ikke hvor dette er). Berete Johansdatter var død søster. Hennes barn: -Daniel Andersen som bodde i Slapøen(Herøy). -Johan Andersen -Johan Andersen(skrevet 2 ganger), og begge bodde i Dønbiørn(sannsynligvis på Dønna).Disse barnas formynder var Daniel Andersen Slapøen. -Nils Andersen som var død. Dennes barn: -Hans Nielsen 11 år -Maren Johanna Nielsdatter 13 år -Ane Dorthea Nielsdatter 8 år.Fortsatt barn av Berethe Johansdatter: -Maren Andersdatter, som var gift med Abraham Isachsen Stavsengvig(Dønna). -Anna Andersdatter, som var gift med Bård Larsen Bredstrand. -Kjersten Andersdatter som var død. Dennes barn: -Lars Hemingsen 15 år -Anders Hemingsen 13 år -Holger Hemingsen 10 år -Peder Hemingsen 7 år -Ana Kierstina Hemingsdatter 4 årKjersten Johansdatter som var død, og hadde bodd i Ugelfoden(din ane). Dennes barn: -Peder Olsen som bodde i Hamnes på Tromsøen(?) -Anna Olsdatter som var gift med Sivert Pedersen i Ugleforen(skal sikkert være Ugelfoden). -Sebina Olsdatter som var død, og hadde bodd i Gieseløen i Vesterålen. Hennes barn: -Ole Christian Olsen 6 år -Kjerstina Marie Olsdatter 3 år. Barnas formynder var Sivert Pedersen Ugleforen(din ane).I 1776 er det skifte på din ane Kjersten Johans- datter i Uglefoden:Kjersten Johansdatter som var hovedperson. Arvinger:Ole Pedersen som var ektefelle. Barn: -Peder Olsen 6 år -Anna Olsdatter 14 år -Sebine OlsdatterDet kan se ut som om din ane Ole Pedersen har vært gift før, for i 1761 er det skifte på Anna Pedersdatter i Ugelfoden, hvor Ole Pedersen er nevnt som ektefelle. Jeg tror det er den samme. Barn: -Peder Olsen 5 år -Dordi Olsdatter 9 år -Maren Kierstine Olsdatter 7 år -Ane Johanna Olsdatter 1/3 år. Hun må kanskje ha dødd som liten, siden hennes halvsøster og din ane har samme navn.I 1750 er det skifte på Peder Olsen i Ugelfoden, hvor Ole Pedersen er nevnt som sønn:Marit Giertsdatter var ektefelle, men det er jo ikke sikkert hun er mor til Ole. Barn: -Ole 24 1/2 år Pedersen -Joen 22 år Pedersen -Hans 13 år Pedersen -Ane 17 år Pedersdatter -Lisbeth Pedersdatter 7 årHer kommer enda mer:I 1733 er det skifte på Ole Eriksen, hvor sønnen Peder er nevnt som arving, og Peder bodde i Ugel- foden, men faren som det er skifte på bodde i Olfoden:Ole Eriksen var hovedperson. Arvinger:Anne Johansdatter som var ektefelle. Barn av Ole, og kanskje Anne?: -Erik Olsen som var død, og hadde bodd i Breistrand. Hans barn: -Nils -Karen -Berethe -Johan Olsen som bodde i Sørvigen -Peder Olsen som bodde i Ugelfoden -Else Olsdatter som bodde i Breistrand -Ane Olsdatter som bodde i Hilset.Kilder: Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780 og 1780-1810, av Svein Edvardsen som vi kan takke for at jeg kan finne alle disse opplysningene som jeg har skrevet her.Det er kanskje mulig å finne mer ut om de som er inngiftet her, men siden det var vanlig å være gift flere ganger på den tiden så vet man jo ikke om de inngiftede kvinnene var mor til barna i skiftene her. Alt dette må jo sjekkes med kirkebøkene, og jeg har best erfaring med å sjekke de originale kirkebøkene. Kirkebøkene på nettet er gode å ha som veiledning, men her er ofte både feil og mangler har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her kommer jo slekten trillende som perler på en snor! Takker igjen.Vet du hvor mange ganger Jens Sivertsen var gift? Du nevner Dordei Olsdtr. og Family Search har Ingeborg Erichsdtr. Ikke at jeg stoler på F.S, de har oppgitt Jens som gift både 4 mai 1815 og 1 okt. 1815 med Ingeborg! Og da han giftet seg i 1833 var det med Sanna Fredrikka Nicolaisdr, far til Jens: Laurits Pedersen. (avskrift Nesna, Den Norske Kirke!)Vitner ved Anne Johanne's dåp i 1835 var Lars Hansen Frostøe, Jacob Nielsen Brasøe, Jacob Larsen Sørherøe og Gurina Jensdtr. Brasøe. Kan den sistnevnte være datter av Jens? Finner en Gurine Jensdtr. i 1865 tellingen på Digitalarkivet, enke, 49 år gammel på Brasøen (f. ca 1816).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet dessverre ikke hvor mange ganger Jens Sivertsen var gift, og dessverre får jeg ikke sjekket opplysningene om eventuelt giftermål i 1815 på lenge. Reiser på Titanofestival 09.07, og fra 13.07 til ca 15.08 er jeg hos mine foreldre i Trøndelag. Nå har jeg omsider fått en slektsbok jeg bestilte for lenge siden, og får fullt opp med den frem til 09.07.Det sto ikke noe om Laurits Pedersen som far i ministralboka for Nesna 1833 på mikrofilmen, så den som skrev inn må ha feillest her. Nå har jo ikke jeg sjekket eventuell klokkerbok.Dessverre kan jeg ikke svare på om Gurina er Jens- datter Brasøe er datter av Jens, men det kan jeg jo sjekke i kirkebøker etter 15.08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Willenburg

I Frode Holtes interaktive slektstbok fant jeg mer om TRILLINGENE på Ytre Levang: Thomas Josephsen Hjemmedøpt 1773, Berethe Marie døpt 21 november 1773, og Dorthe døpt 25 desember 1773. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Jeg fant bare Dorthe som døpt i kirkeboka, men da har jeg nok overstt noe. Dette er jo ikke mine aner, men Joseph som var deres far var jo bror av min ane Susanne Tomasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå funnet noe som jeg tidligere ikke har skrevet inn i programmet mitt som jeg har funnet i kirkeboka, og Anna Thomasdatter var ikke Saras mor for Anna døde allerede i 1756. Anna Thomasdatter og Joseph Tomassen ble trolovet 21.07.1748, og gift senere i 1748. Anna var 29 år da hun ble gravlagt Dom.Quasimodogen(25.04)1756. Så det blir vel kun de 3 første barna jeg har skrevet opp her som blir deres barn.Her er den riktige moren til Sara: Sara Nilsdatter Remmen og Joseph Thomassen Levang ble trolovet i Nesna kirke Dom. 18p.trinit. 1756 i Nesna kirke. Sara er også kona til Joseph Thomassen ved skiftet hans i 1783.Jeg har forsket for noen andre tidligere, og Sara Nilsdatter Remmen ble døpt 12.03.1733 i Nesna kirke. Hennes foreldre var Nils Nilsen Remmen(ca 1678-1773), og Kirsten Absalonsdatter som var fra Alstahaug. Han var bruker i Remmen, og ble gravlagt 08.10.1773 på Nesna kirkegård. Nils Nilsen og Kirsten Absalonsdatter ble trolovet4.søndag etter påske som var DomCantate(03.05)1722 på Sandnes i Alstahau. De ble gift på Sandnes i Alstahaug Dom.18.p.trinit(04.101.1722). Det er oppgitt i forbindelse med giftermålet at han var fra Remmen i Raen(Rana). Gården tilhører Nesna nå. Kirsten Absalonsdatter døde i ca 1747 og det var skifte på henne da, men jeg greide ikke å finne dødsfallet hennes i kirkeboka da jeg holdt på med denne familien for en tremenning. Kirsten og Nils hadde disse barna:1)Absalon Nilsen Remmen døpt 5.søndag etter påske(02.05)1723 i Nesna kirke.2)Nils Nilsen Remmen som ble døpt 5.p.paascat(06.06)1725 i Nesna kirke. Han var gift 3 ganger.3)Abraham Nilsen Remmen som ble døpt Dom Albis pu(1.søndag etter påske som var 20.04)1727 i Sandnes kirke(altså funnet i kirkeboka for Alstahaug 1714-1737 på mikrofilm PF-412 eller 413).4)Sara Nilsdatter Remmen døpt 31.07.1729 i Nesna kirke.5)Kirsten Nilsdatter Remmen døpt 04.05.1731 i Nesna kirke.6)Sara Nilsdatter Remmen ble døpt 12.03.1733 i Nesna kirke. Hun døde 27.03.1811 i Levang Ytre.Sara ble konfirmert Dom.6.p.trinit(18.07)1751 i Nesna kirke. Sara var som vi vet først gift med Joseph Thomassen Levang.Sara var gift 2 med Hans Jørgensen som var født i Einmoen i Nesna i 1753. De ble gift 21.09.1783 i Nesna kirke.7)Karen Nilsdatter Remmen som ble døpt 21.04.1737 i Nesna kirke.Mor til Kirsten Absalonsdatter var Sara Andersdatter som døde i ca 1746 på Sandnes i Alstahaug, og det var skifte etter henne. Sara er også nevnt i et skifte etter Absalon Nilsen Sandnes som det var skifte på i 1709. Hun er da hans kone, men ingen barn er nevnt. Barn av iallefall Sara Nilsdatter ut fra skiftet etter henne i 1746:1)Joen Absalonsen som var i Ågerøen ved morens skifte.2)Kirsten Absalonsdatter som var gift med Nils Nilsen Remmen.3)Elen Absalonsdatter som var død før morens skifte, og hadde vært gift med Povel Christophersen Tenna som levde enda i 1746. 2 døtre nevnt i 1746.4)Maren Absalonsdatter som var gift med Nils Andersen Stero(Steiro?) ved morens skifte i 1746.5)Margrethe Absalonsdatter som ved morens skifte var gift med Hendrich Nilsen Stamnes.Tilbake til Nils Nilsen som ble gift 2 med Sara Jensdatter, og det skjedde i ca 1748. En som kan være far til Nils Nilsen Remmen dukket opp i kirkeboka da jeg holdt på med denne familien: Nils Andersen Remmen som var 70 år da han ble gravlagt Dom.9.p.trinit(10.08)1727 på Dønnes kirkegård. Dette siste her er kun en teori.Da jeg så dette nå i kveld kom jeg på at jeg hadde svart angående Sara Josephsdatter Levang tidligere og muligens hadde skrevet Anna Thomasdatter som hennes mor. Dette beklager jeg sterkt. Jeg er glad jeg fant dette emnet igjen iallefall, slik at jeg fikk rettet det. Håper du ser det jeg skriver nå Eva, som startet dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Klemmer til deg for at du enda husker gamle innlegg. Jeg følger ivrig med på digitalarkivet, og takket være deg og dine kjærkomne oppslag i kirkebøker og skifter har funnet mye slekt bakover i tidene i Alstahaug og Nesna området. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare fint å kunne være til hjelp. Jeg pleier å krysse av det jeg skriver inn i slektsprogrammet av notater, og dette med Joseph Thomassens 2.kone og deres giftermål (og mor til din ane Sara) var ikke krysset av og skrevet inn. Det samme gjaldt dødsfallet på Josephs 1.kone Anna Thomasdatter. Så husket jeg at jeg hadde svart noen og måtte finne igjen innlegget for å få rettet opp feilen. Kom på at jeg måtte søke etter Nesna og gå inn på alle innlegg for å finne det igjen, og det er jo bra at du så det nå.Joseph Thomassen er jo jeg også i slekt med, og min ane er hans søster Susanna Thomasdatter født ca 1712(har ikke greid å finne henne som døpt, men alle hennes søsken ut fra foreldrenes skifter fant jeg som døpt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser det har blitt litt 'krøll' på datoen på giftermålet mellom Nils Nilsen og Kirsten Absalonsdatter i 1722, og riktig dato skal være 04.10.1722. Dette svarer til Dom.18.p.trinit. 1722, og ifølge Bauers kalender var dette den 04.10.1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Willenburg

Takk igjen for enda mer slekt! Var innom på Frode Holtes hjemmeside, og lurer på om denne Niels Anderssøn Steeroe, Alstahaug er den mannen Maren Absalonsdtr. (nevnt i skiftet i 1746 på Sandnes, Alstahaug) var gift med. Ingen hustru oppgitt, men navnet på barna kunne tyde på det.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.