Gå til innhold
Arkivverket

[#15817] Hvordan finne info om gårder i Skjeberg?


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

HeiJeg er ute etter å finne opplysninger om gårdene i Syverstad, Skjeberg. Da spesielt Kleven, eller Syverstad Vestre som det også kalles. Jeg er jo da spesielt interessert i å vite hvem som har bodd der å lignende? Jeg vet at Kårboligen ble bygd i 1853 .. sies det iallefall.. Er det noen som har noen forslag på bøker eller lignende?På forhånd tusen takk igjen.MVH Carola Kleven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Hei!Jeg vet at Arne Grønnerød har skrevet noen A4-bøker om gårder i Skjebreg. Om 'dine' gårder er med der vet jeg ikke. Verd et forsøk.Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

HeiTakk for tips, skal forhøre meg litt om den/de da.. ser ikke ut til at de har den/de på biblioteket iallefall, ser han har skrevet en bok om Østfold Historielag 75 år bare.. på fr.stad. bibl. ..MVH Carola Kleven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Bøkene ( det er 2 bind) Heter Aner og Slekter i Søndre Østfold og er gitt ut på 70-tallet. De er, vil jeg tro en liten 'gullgruve' for alle som har en del slekt i Skjeberg.Forfatteren heter Erling M Grønnerød.Det er nok noen datoer som kan være gale, men selve familiestrukturene ser for det meste ut til å stemme.De er veldig informativ og gir god bakgrunn for å lete i primærkilder.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Er du interessert i å vite hvem som har bodd der, er jo folketellingene og matrikkelene gode kilder, men de har du vel sett i allerede.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hei takk for tips.Tittel Aner og slekter i søndre Østfold Forfatter Grønnerød, Erik Martin , Norsk Språk bokmål Utgitt Skjeberg : [s.n.] , 1974 . - 224 s.ogTittel Aner og slekter i søndre Østfold : supplementsbind Forfatter Grønnerød, Erik Martin , Norsk Språk bokmål Utgitt Skjeberg : [s.n.] , 1978 . - 167 s.Er nå holdt av på biblioteket :) Så klart stengte det for 20 min siden..Magne: Har såvidt tittet, men får lissom ikke.no helt bilde av ting hvis du skjønner..Sjekker ut bøkene jeg kan hente i morgen nå.. har Skjeberg bygdebøker hjemme også.. meeen.. det var dårlig gullgruve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Carola!Syverstadgårdene er omtalt i skattematrikkelen av 1650 med eier/bruker. Likeledes i Manntall av 13/8-1664. Foruten oppsitter er nevnt Drenger og Husmenn.Videre kan nevnes Skoskatten av 20/5-1711 (fogedregnskap). Her er også tatt med oppsitters qvinde (men ikke med navn), uten kvinnen Barbra.En annen viktig kilde er Matrikkelutkastet av 1723. Dette gir navn på eier/bruker. Ellers inneholder denne kilden interessante opplysninger.Så kommer Mantall for ekstraskatten av 1762. Her får vi med mann og kone og barn over 12 år samt husmenn med kone, Drenger m.v. Dette er en kilde til stor hjelp for slektsforskere.Videre har vi følgende folketellinger for Skjeberg: 1801, 1865, 1875, 1891 og 1900. Skjeberg Historielag har dataregistrert og utgitt tellingene for 1801, 1865, 1875 og 1900.Andre nyttige kilder er matrikkelen av 1838, 1886 og 1903 som gir opplysninger om eiere av den enkelte bruk.Jeg har selv hatt slekt på Syverstad og har derfor skrevet ned data for alle brukene på Syverstadgårdene. Skulle du være interessert i denne oversikten så ta kontakt.Henry N. Nilsen E-post: hennilse@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Beklager at dette ikke har noe her å gjøre men:Henry: Jeg har sendt deg et par mailer, fungerer ikke lenger mailadressen din?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

HeiTakk for alle tips, sender deg en mail etterpå jeg Henry..Men det er først og fremst Syverstad KLEVEN som jeg er interessert i (som dere kanskje ser på etternavnet mitt :) Hvor lenge gården har eksistert er ikke godt å si.. men kårboligen blir iallefall oppført i 1853, så det er et godt gammelt hus.. Spøker litt å sånn der men.. ellers så er det bra :) Lydtett da, tømmerveggen tjukke som ja.. tømmer :)Takk igjen for alle tips, skal rekke å hente bøkene nevt over på biblioteket i dag, og lete etter lykken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

PS. Det heter 'I' Syverstad ikke 'PÅ' .. :) Det er mange gårder.. og de blir På Syverstad Kleven, På Syverstadmoen, På Syverstadblikket .. osv.. ;) Men i Syverstad :)Meget viktig for beboerne, ettersom Syverstad er en egen by (vi venter på bystatus ja :P), Hovedstad i Sarpsborg (og gjerne Østfold) liker nå vi og kalle det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.