Gå til innhold
Arkivverket

[#15820] Isak Herwander


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om Isak Herwander. Han fikk to barn utenom ekteskap i Bergen (Frederiche Christine f.1830 og Carl Johan f.1832) med Marthe Oline Andersdatter Rakkebø. Om Isak står det at han var svensk matros, men jeg har ikke klart å spore opp hans opphav i Sverige. Kan noen hjelpe meg? Jeg har funnet en Isak Hervander i Stockholm på 1840-tallet, men jeg er usikker på om dette er samme mannen. Denne Isak var født 25.04.1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det ser ut til at navnet Herwander forekommer mer eller mindre kun i Kristianstad i Sverige. Kanskje et innlegg også i 'Anbytarforum' vil være givende?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg skal ved anldning senere i dag ta en titt i den svenske sjømanns-cd'en jeg har. Navnet er spes. så det bør være mulig å finne ut mer om ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Jeg har også funnet navnet Herwander i områdene rundt Kristianstad. Jeg la en gang inn en etterspørsel i anbytarforum, men det lyktes ikke å finne Isak i dette området. Det kan likevel hende at han var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei jeg fant ingen ved dette navn på cd'en.Du skriver på Disforum i Sverige at 'Isaac Herwander, bosatt i Katarina församling i Stockholm fra 1834-1849....'. Er det den Isac du er på jakt etter? Og hvordan fant du ut sted og årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket sjømannsrullene for Kristiansstad eller nærmeste sjømannshus? Og har du sjekket fødte i Kristianstad for 1797?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Jeg fikk opplysningene om Isaac Hervander fra riksarkivet i Stockholm. Der fant man imidlertid ikke noen opplysninger om hvor Isak var fra og hvor han dro etter 1849. Jeg har ikke sjekket fødte i Kristianstad, da jeg ikke har tilgang til disse kirkebøkene. Er det noen som har det? Finnes det tilgjengelige kilder på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Prøv Anbytarforum om noen kan gjøre oppslag i genline. Vet ikke om genline dekker Kristiansstad fødte i 1797.Er Gustav Herwander en kandidat som far til denne Isak? Jeg bare lurer på hvem denne karen er som emigrerer fra bergen Lenke . Har han fått navnet fra en av sine forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Det kan hende at denne Gustav Herwander er oppkalt etter en av sine forfedre, men han nedstammer ikke fra Isak (jeg har oversikt over hans etterkommere i Norge). I 1846 giftet imidlertid en kvinne ved navn Anne Magdalene Gustavsdatter Hervander seg i Bergen. Trolig var hun opphavet til navnet Gustav i den senere slekt. Jeg har imidlertid ikke klart å påvise noen sammenheng mellom Isak og Anne Magdalene. Anne Magdalene var født i 1807, så det er jo en viss mulighet for at de var søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siden jeg ikke fant denne Isach på sjømanns-cd'en ville jeg nok satt inn ressursene på å pløye sjømannshusene på vestkysten av Sverige. Løsningen ligger der!! Cd'en inneholder ikke disse sjømannshusene. Jeg vet ikke om han også kan finnes i de norske (Bergen) siden han tydligvis oppholdt seg der også. Kanskje seilte han på norske skip, hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Alle registrerte seg. Les mer her om sjømannshus http://ddss.nu/Sjoman/Om%20Sjm%E4n.asp . Om han også står i matrikkelen vil du også ha en mulighet til å finne foreldrenes navn.Siden han tydligvis har oppholdt seg i Bergen så kanskje han seilte under norskt flagg. Derfor skal du også ta deg tid til å sjekke sjømannsrullene for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei, ikke noe av det du trenger. For de svenske rullene blir det vel enten arkivet i Lund eller Göteborg. Jeg er faktisk ikke sikker på om du får lånt så gamle ruller gjennom SVAR.Vil bare gjøe deg oppmerksom på at navnet Hervander også forekommer i Västernorrland 1890, nærmere bestemt i Sundsvall Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og denne forekomstern på Gotland. Det står ikke hvem som er submitter, eller noe årstall.----Anna Birtoi HarvanderBirth: Hoblingbo, , Gotland, Sweden-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk for hjelpen Nina! Her er det mange kilder å sjekke. Når det gjelder Isak Hovander tviler jeg imidlertid på at dette er samme person, siden han står oppført som murer. Det er vel lite sannsynlig at han endret yrke fra sjømann i 1849 til murer i 1865? Jeg skal likevel forsøke å sjekke ham nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.