Gå til innhold
Arkivverket

[#15821] Johan Theodor Olsen, østre Aker


Gjest Inger Tori Tønseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tori Tønseth

Johanne Ingeborg f. Fangen (20/5 1831-15/6 1859) var gift 2. gang med proprietær i østre Aker Johan Theodor Olsen (alt iflg. www.bronsted.dk) Etter hennes død skal han angivelig ha reist til USA. Jeg etterlyser spor etter ham selv og hans forfedre.De har giftet seg i 1856 eller senere, sannsynligvis i vestre Aker, hvor hennes far var prest.Jeg er også interessert i å vite mer om Ingeborgs datter fra 1. ekteskap: Benedikte Christiane Todderud, f. 13/4 1853, d. i Oslo (Chra.?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Fant dette på Familysearch, avskrift av kirkebok for Garnisonsmenigheten i Oslo: BARTHOLD HEnRICH TODDERUD Male Marriages: Spouse: CATHRINE WILHELMINE FANGEN Family Marriage: 25 OCT 1841 Garnison Menighet, Oslo, Akershus, Norway---------------siden det her kommer inn navn som Fangen og Todderud....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan begynne med vielsen;'15.04.1857 Enkemand Proprietair Johan Theodor Olsen. Enkefrue Karen Dorothea Sophie Johanne Christiane Todderud. Nedre Blinderen.' (Vestre Aker Mini 2 1855-1877 2/21 f.35 no.48).Johan Theodor Olsens alder er oppgitt til 32 1/2 år og skal være født i Aker. Hans far er smedmester Torsten Olsen.Det står at hennes forrige mann døde 16.01.1856. Attest for skifte 07.04.1857.Om du ønsker flere opplysninger om datteren født i 1853, ville det vært fint om du satte opp hvor moren og ste-faren bodde de neste 20-30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tori Tønseth

Takk for bidraget! Jeg er novise på området kildesøk, og lurer på hva referansen din(Vestre Aker Mini 2 1855-1877 2/21 f.35 no.48)egentlig betyr, og om dette er digitale data.Kan du i samme kilde finne ut hvem som viet disse to? (Ingeborgs far var sogneprest i V Aker på denne tiden, og hennes adresse refererer til prestegården, tipper jeg.)Så til datteren: Moren dør i 1859 i s. å. som paret får en sønn, Hakon Olsen. Denne adopteres av slektninger (her har jeg full dok.). Stefaren skal etter sigende ha emigrert like etterpå. Datteren er oppført i Anton Vilhelm Fangens (morfarens) husholdning i ft. for 1865. Hvor blir hun av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Refereansen er Vestre Akers ministerialbok, det siste forkortes til MINI, dette er den protokoll presten skrev embetshandlingene. Du kan også støte på KLOK (klokkerbøkene)som egentlig burde være en kopi av førstnevnte, men du kan finne flere/færre opplysninger her. Av og til også avvik. I dette tilfelle har jeg brukt filmkort, denne MINI'en har 21 kort, og opplysningene finnes på kort nr.2 (2/21). f.21 er folio 21, det vil si at 'dobbeltsiden i kirkeboken har ett sidetall og at det er skrevet horisontalt over hele dobbeltsiden. Alternativt 21a om opplysningene står på venstre halvdel, 21b om de står på høyre. Er hver side nummerert står det p(agina). Til slutt det nummer som står utenfor dåpen, vielsen eller hva det måtte være. I eldre kirkebøker er det vanligvis ikke nummerert. Kildene er svært viktige og er du ny, gjør ikke feilen som jeg og så mange andre - skriv kildene nøyaktig ned, det får du garantert glede av senere.Øvrige spørsmål synes jeg er nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Inger! Siden du er nybegynner, anbefaler jeg deg å gå til anskaffelse av boken Støa, Nils Johan og Per-Øivind Sandberg: Våre røtter. Håndbok i slektsgranskning for nybegynnere og viderekomneDen gir deg svar på 'alle' spørsmål du måtte ha når det gjelder metoder og ord og uttrykk!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.