Gå til innhold
Arkivverket

[#15827] Hagelsteen Mohr


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Hvem kjenner slekten til Johan Hagelsteen Mohr, 1870 - 1904 ? Han gifter seg i 1897 med Lucie Mohr Pedersen, 1875 - 1960 Hvilke(n) Mohr-slekt(er) kan her være involvert ? ; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Moren til Lucie er Julie Eugenie MOhr f. 18/7 -20/9 1846 DK, foreldre handelsgartner Niels Jørgensen Mohr og Lucia Dorothea Frøyen.Foreldrene ble gift 6/12 1829 DK Niels Jørgensen Mohr, f. Fyen, 32 år (han er enkemann i 1865 og født i Danmark) og Ludie Dorothea Frøyen 24 år.Ang. Johan Hagelsten Mohr så skal han være født 1870 i Tysnes. 1865 Tysnes, Godøsund grd. Der finner du en Carl Marcus Mohr 32 f. Bergen med kone. Og litt lenger ned finner du Sesillie Hagelsten 53 år,f. Bergen og enke.Dette kan vel muligens være bror og mor til Johan.Jeg har ikke funnet Carl og Sesillie f. i Bergen. Heller ikke Sisillie gift der.Alt funnet her i DA u/kirkebøker for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Familysearch, og iflg. dem så stemmer nok det du sier.Johan Hagelsten 'Carlsen Mohr' 28/12 1870-29/1 1871 Tysnes, foreldre Carl Marius Mohr og Cathrine Johanne von der Fehr Hagelsteen. Husk dette må sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er dåpen til Carl Marius i Bergen:42794 1834 29 Jan 20 Feb 23 Carl Marius m Borger Gartner Niels Jørgensen Mohr 15-41 Lucie Dorthea Frøyen Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er rette Carl, så blir vel Lucie og Johan søskenbarn. Carl blir jo da broren til Julie Eugenie. Hvor kommer da Sesillie Hagelsten inn i bildet da. Kan hun være moren til kona til Carl? Carl kaller en datter for Sesillia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Bingo ! Nå da muligheten for fetter/kusine dukket opp kunne jeg spørre en av de eldste i slekten som kan bekrefte at slik er det !Så blir spørsmålet: hvor kommer navnet Hagelsteen fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur Sesilie var fødd von der Fehr og gift med ein Hagelsten (i Hamre?) og foreldre til Cathrine Johanne. Men dette er berre teori - men tenkjeleg sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

At Sesille var fødd von der Fehr, er eg litt usikker på. Dei kan ha kalla jentungen opp etter ei 'fin' kjenning. Men at Sesille var gift med Johan Hagelsten i Eidsvåg og at dei var foreldre til Cathrine Johanne, ser ut til å vere ein god teori. Johan Hagelsten var fødd i Bergen 1801 og var son av Jan Hagelsten. Han døydde som proprietær og mylneeigar i Eidsvåg 1849, 48 1/2 år gamal (må ikkje forvekslast med ein annan Johan H., f. omlag 1808).Teorien er tuftet på at Cathrine Johanne var fødd i Hamre (jf. ft1865). Og den einaste økslingsføre Hagelsten i Hamre på den tida (kring 1830), ser ut til å vere Johan i Eidsvåg. Men så langt er dette berre teori, som sagt. Eg har ikkje anna enn DA å halde meg til. Men kan hende der er ein eller annan der ute som veit meir om dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Det står ein del om desse folka i Gards og ættesoga for Tysnes, b.3, side 422. Mellom anna at Catarina Johanne (Trina), var dotter av proprietær og møllar Johan Hagelsteen og kona Cecilie f. Garmand.Ho emigrerte til Amerika i 1888 der 2 av borna var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er han du finn som nr. 20. Der står det at Johan og CCKG var gift i Haus 1829; ho var 18 år, han 29, fødd 1800 (seint i desember).Men eg har ikkje funne CCKG døypt i Bergen, men alderen 18 år tyder på at ho er fødd kring 1811/12 - og det rimer bra med at ho var 53 år i 1865 og skreiv seg for Sesille K.K. Hagelsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er ting som kan tyde på at CCKG er dotter av Christopher Garman og kona Jørgine Brunchorst, vigd i Bergen 1811. Mor til Christopher var CC Kahrs og gift med ein Garman i Haus. I 1801 har dei m.a. CG, som då var 13 år gamal. Er dette rett, er CCKG kalla opp etter farmora. Men ho ser ikkje ut til å vere døypt i Bergen; truleg vart ho det i Haus, utan at eg har høve til å sjekke dette no. At ho er av Haus-Garman-folket kan òg forklåre kvifor ho gifte seg i Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å starte i den gale enden ang. Fehr. Den eldste jeg kan finne, på nettet, i landet var Johan Brandanus von der Fehr som 12/12 1732 ble gift i KK Bergen med Elisabet Davidsdt. (Familysearch Elisabeth Faye., og mange Fehr nevnt på Askøy)) Når noen heter von der, er ikke det såkalt 'finere folk'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det siste er for så vidt rett. Men i dette høvet held vi oss i det øvre skikt av jordeigarar og industrieigarar (mylneeigarar/skipsbyggjarar). Difor kan von der Fehr-namnet ha kome inn ved at jenta rett og slett vart kalla opp etter ei fadder eller ei (t.d. i slekta) dei ville gjere krus på. Du finn det nok ut når du finn dåpen hennar i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

'Von der' betyr jo bare 'fra ett eller annet sted' f.eks. 'von der Lippe' betyr 'fra Lippe' Det har ingenting med sosial status å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.