Gå til innhold
Arkivverket

[#15829] Nils Olson Ullaland & Gjøe Olsdtr. Kalland (Naustdal): Deira foreldre?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon med kjennskap til Naustdal m.m. som kan hjelpe meg med følgande par:[url="http://www.easyview.no/Torger/FamilyTree/2027.html>http://www.easyview.no/Torger/FamilyTree/2027.htmlI 1801 er dei å finne under garden Ulleland, Naustdal: LenkeKvar kom dei fra og kven var foreldra deira?Sjå også denne debatten om kona til Bertel, son deira:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Jeg tok et lite søk på www.familysearch.com og der fant jeg litt. (OBS...kildene på familysearch kan være veldig tvilende noen ganger, men det kan jo være et spor). Om du søker på 'Gjøe Olsdtr'. finner du en født ca. 1739 og om du søker 'Gjøe Kalland' finner du en født ca. 1742. Begge med samme søsken og foreldre men med litt forskjellige fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for tips!Resultat frå FS søk:OLLE KALLAND, datter GIOE OLSEN, Christening: 17 MAR 1743 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway(Dato stemmer eksakt med det som eg har funne på [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/>http://www.sffarkiv.no/sffbasar/).Vidare:Ole Olsen Kalland, Birth: 1697 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway, Death: 1762 (fld. Ole Salmonsen OR Mulledal & NN)Marriage: 1731Marte Sjursen OR Horstad, Birth: 1702 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway, Death: 1763 (fld. Sjur Tomasen Kramme & Gjoe Stephensen Kalland)Deira barn:1.Sjur Olsen Kalland, Male, Christening: 02 SEP 1732 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway2.Elisa Olsen Kalland, Female, Birth: 1735 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway3.Simon Olsen Kalland, Male, Christening: 16 JUN 1737 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway4.Eiliv Olsen Kalland, Male, Birth: 1739 Haustdal, Sogn Og Fjordane, Norway5.Gioe Olsen Kalland, Female, Birth: 1742 Haustdal, Sogn Og Fjordane, NorwaySå til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Nils Olsson Ullaland (Fødd på Endestad) og kona Gjø Olsdtr (Fødd på Nedre Kalland) og deira forfedre og etterkomarar er omtala i Geir Kleiveland: 'Naustdal bygdebok Gards og ættesoge'. Bind I kom ut i 1995 og bind II i 1997. Det går m.a. fram at Gjø var gift to gonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Gisle!Jeg har Naustdal Bygdebok bind II hjemme i bokhylla, og kan se hva som står der om Nils Olson Ullaland og Gjøe Olsdatter Kalland. Gir deg tilbakemelding så fort jeg har fått sjekket- dvs idag eller i morgen :-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen!I Naustdal bygdebok finner jeg følgende:Ullaland bruk nr. 1, Nilstunet:1763- 1775 Bertel Gunnarsson f. 1740 på Ullaland, d. 1778 (drukna saman med to andre). Gift med Gjø Olsdotter f. 1743 på Nedre Kalland bnr. 2, d. 1811 på Ullaland. Frå 1775 er Bertel førd som brukar på Lykkjebøen, og 'Bertels enke' er nemnd de til 1780.Barn i dette ekteskapet: a. Gunnar f.ca 1768, d. 1791 b. Anna Maria f. ca 1771 c. Martin f. ca 1773, d. 1832 seinare brukar d. Anna Maria f. ca 1776, d. 1846. Gift 1806 på Ullaland med Bertel Rasmusson Ullaland, bst. Ullaland bnr. 2Videre finner jeg på samme bruk (Ullaland, bnr. 1, Nilstunet) i perioden 1780- 1802:Nils Olsson f. 1753 på Endestad, d. 1810 i Batalden. Gift 1780 med Gjø Olsdatter f. 1743 på Nedre Kalland bnr. 2, d. 1811 på Ullaland. Ho var enkje etter Bertel Gunnarsson, tidlegare brukar her.Barn i dette ekteskapet: a. Bertel f. 1780, d. 1847 neste brukar b. Ola f. 1783, d. 1806 på Ullaland c. Marta Olina f. 1788, gift 1812 på Ullaland med Johannes Andersson Batalden, bst. Batalden.Om sønnen Bertel Nilsson f. 1780 Ullaland står det også: gift med Anna Nilsdatter f. ca 1779, fra Voss, d. 1859. Dei fekk åtte born. Bertel kjøpte gardsbruk i Batalden i 1807 og var den fyrste lekmann av haugianarane i Førde prestegjeld som reiste rundt og heldt møte.Når det gjeld opphavet til Gjø Olsdatter, så er det å finne på Nedre Kalland bnr. 2 ' I Tuna'. Her finner man denne familien fra 1720- 1761:Ola Olsson f. ca. 1697 på Kalland, d. 1762 på Kalland. Gift 1731 med Marta Sjursdotter f. ca. 1702 på Horstad bnr. 6, d. 1763 på Kalland.Barn i dette ekteskapet: a. Sjur f. 1732, d. 1804 neste brukar b. Eiliv f. 1735, d. 1813 i Frammarsvika. Gift med Synneva Madsdotter i Frammarsvika, bst. Frammarsvika bnr.3 c. Simon f. 1737, d. 1814, bst. Angedalen d. Rasmus f. ca 1739 e. Gjø f. 1743, gift med Bertel Gunnarson Ullaland, d. 1811. Bst. Ullaland bnr. 1. f. gut f. 1744Far til Ola Olsson f. ca. 1697 på Kalland, oppgis å være: Ola Salomonsson f. ca 1673 i Muladalen. Ola Salomonsen var trolig gift med Helga Olsdatter f. ca. 1662, d. 1741.Håper dette var til nytte :-)Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei GisleTa kontakt med meg på mail, jeg er etterkommer etter Ola Salomonsson. Kanskje jeg kan bidra med noe hvis det fortsatt er ting du lurer på.llokkebo@telemarksnett.noLars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Stor takk til deg Marita!Har vore borte frå PC'en nokre dagar no, men skal 'studere' opplysningane frå bygdeboka....Lars: Eg tar kontakt pr. email!M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Marita:Du skriv: Om sønnen Bertel Nilsson f. 1780 Ullaland står det også: gift med Anna Nilsdatter f. ca 1779, fra Voss, d. 1859. Dei fekk åtte born.Anne Nilsdtr. kan du lese meir om her: LenkeEg har berre funne 7 born etter Bertil og Anne, kven manglar eg?1. Niele Juditte, f. 18112. Inger, f. 18133. Jan Lyder, f. 1815, d. 18844. Ellen Martha, f. 18185. Gregorius, f. 1820 (som er min mann i denne gjengen)6. Niels, f. 18237. Simon, f. 1826, d. 18978. NN, f. ????Manglar også dødsdatoar og kvar desse borna gjorde av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei GisleDette er nok veldig trolig det ekteskapet du er på jakt etter. For som du ser står det også oppført at Gjø(giøe, Gjøe) har inngått sitt andre ekteskap. Noe som stemmer godt i og med at hun var gift med Bertel Gunnarson tidligere. Gjøe døde forøvrig 19051811.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Lars!Grunnen til at eg stusser litt er opplysningen om at Gjøe sin første mann Bertel d. 1778 og at det står at ho vart oppattgift i 1780 med Nils Olson (ref. Naustdal bygdebok). Men det skal ein vel berre ta som veiledning?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hm, det kan se ut til at bygdebok-forfatteren har vært litt 'omtrentlig' mht årstallene. Kikket nettopp innom Fylkesarkivets database over døde, og der fant jeg Bertel Gunnarson Ullaland med dødsåret 1776.Tror nok det er rett ektepar du har funnet, ja.Angående det åttende barnet: jeg får leite litt og se om jeg finner noe mer om dette. Vet ikke noe foreløpig, men kanskje det står noe mer i bygdboka.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

På familysearch finner jeg også Gioe Olsdr og Niels Olsen gift i 1777, ikke i 1780 som bygdeboka sier. Og Bertel døde jo tydeligvis i 1776, så dette er nok rett familie.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Marita!Takk for alle opplysninger så langt!Ja, det ser nok ut til at det er mykje ca. tal i bygdeboka. At Bertel døde i 1776 stemmer nok bedre, samt at Gjøe og Nils gifta seg i 1777.Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen Gisle :-)Har kikket littegranne etter opplysninger om de åtte barna (på nettet), og funnet noe.1. Nielle Judita Bertelsen døpes 08.09 1811 i Kinn. Foreldre Bertel Nielsen og Anna Nielsdr.Finner også et giftemål den 27.05 1833, i Kinn, mellom Nele Judithe Bertelsen og Alexander Ananiasen. Hun er 22 år og han er 25 år ved vigselen.2. Inger Oline Bertelsen døpes 05.07 1813 i Kinn. Foreldre Bertel nilsen og Anna Nilsdr.Inger Oline Bertelsen gifter seg 25.06 1835 i Kinn med Lars Corneliusen. Hun er 22 år og han er 27 år ved vigselen.Alt dette er funnet på familysearch.Har ikke rukket å kikke etter mer info om resten av søskenflokken- må jobbe litt innimellom også...får se om jeg kan grave frem mer i morgen, evt så kan du kikke litt selv om du har tid og anledning.Mvh Marita :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

forts. innlegg (18) og (11):3. Jan Lyder Bertelsen g. ca. 1837 m. Rakel Massi Rasmusdotter Solheimsli/Lien, f. 17.11.1814, d. ? (denne har eg ikkje sjekka)4. Ellen Martha Bertelsdotter (har ikkje noko meir om henne, er interessert i eventuelle opplysningar om ho).5. Gregorius Bertelsson g. ca. 1844 m. Elisabeth Bendiksdotter Kind, f. ?.10.1817 døpt 19.10.1817 (eg er etterkommer etter dette paret).6. Niels Bertelson g. ? m. Elen Gjerthsdotter, f. ca. 1822 (43 år i 1865. Er interessert i info om Elen sine forfedre).7. Simon Bertelsen. (Har ikkje noko meir info enn det som står her for øyeblikket: http://www.easyview.no/Torger/FamilyTree/2031.html. Om nokon har info om Simon hadde det vore fint.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leif Øren

Eg kan legge til at Nils Olsson Endestad var sonen til Ole Svendsen Endestad f. 1721 d.1775 og Marthe Nilsdatter Heimset i Hyen(bnr. 3-4) f. ca. 1722 og d. etter 1780.Simon Bertelson f. 16.10.1826 d.? var gift 1. gang med Christianne Danielsdatter Langedal f. 2.3.1825 d. 4.2.1883. 2. ekteskapet var med Olianne Maria Andreasdatter Knapstad f. 1848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.