Gå til innhold
Arkivverket

[#15831] Folketellingen i USA i 1880


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Seim

Inneholder den originale utgaven, dvs papirutgaven av denne folketellingen, noe mer informasjon enn det vi nå kan finne ved å søke på nettet? Enten på DA sin utmerkede Nordmenn i Amerika, eller i ft. 1880 på Familysearch.Jeg spør fordi jeg er svært nysgjerrig på hvem som gjemmer seg bak 'de hemmelighetsfulle' innførslene A. Sloan og Oleson Sloan på lenken nedenfor.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DAKO1880&variabel=0&postnr=22343&fulle=true&spraak=n>LenkeEr det mulig å få vite noe mer om disse personene ved å gå til originalen?Jeg har en mistanke om at dette kan være brødrene Anton Olsen Slaaen, f. i Fron i 1860, og Amund Olsen Slaaen, f. i Fron i 1851. Disse to har også en eldre bror i Yankton, Dakota Territory som amerikaniserer gårdsnavnet Slaaen til Sloan og tar det som etternavn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Flott! Tusen takk skal du ha!Men vet du om de hadde like, eller nesten like, omfattende spørsmål allerede i 1880?Og et tilleggs-spørsmål siden du åpenbart har tilgang til mange amerikanske folketellinger fra 1900-tallet:Er disse folketellingene vanligvis scannet inn slik at man må myse, myse (som du ofte skriver) på en lang rekke bilder for å finne en person. Eller lar det seg gjøre å foreta data-søk etter personer? Det varierer kanskje fra census til census? Og sted?Jeg kan jo, for eksempel ikke be noen om å myse gjennom hele Chicago for å se om det kanskje kan være en person der som kanskje står oppført med navnet Amund Sloan. Men å be om et begrenset datasøk ville jeg nok våge meg til.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Kom du fram til skjemaet for 1910? Du kan endre 1910 i URL'n øvst til 1880 for å sjå skjemaet (spørsmåla) for det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Jøss! Var det så enkelt!Det virket i hvert fall. Og det blir jo spurt om mer enn det man får frem på søk!Så får jeg gruble på hvordan jeg kan få tak i de, og se hva jeg eventuelt kan få ut av disse tilleggsopplysningene. Hvis de er besvart da? Det kan jo også tenkes at disse to gutta var på jobb på steamboat'en på tellingstidspunktet, slik at andre har måttet svare med begrenset informasjon.Og tilleggs-spørsmålet mitt: Har du noe svar eller kommentarer til det også?mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva vil du vite, Eva? Jeg kan godt lete litt, men har ikke tid til å lete etter det du allerede har. Censuser osv på ANton, har du det? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Takk skal du ha, Laila.Jeg tar svært gjerne imot hjelp til å spore opp min oldefar Amund Olsen Slaaen, f. 1851 i Nord-Fron, gift i Kvæfjord i 1875, far der i 1875 og 1877, men så sporløst forsvunnet.Det sies at han dro til Chicago, men mer vet jeg ikke om han. Men det er jo mulig at han kan dukke opp på emigrant-listene til DA når de en gang blir komplette.Men jeg har funnet igjen 6 av de 7 søsknene hans i Amerika + foreldrene hans som emigrerte på sine gamle dager. En bror i South Dakota, og resten i Minnesota.I tillegg til dette har jeg også helt tilfeldig dumpet over en nevø av Amund som har lagt igjen mye skriftlig materiale etter seg (ikke slektshistorie, men allikevel til litt hjelp innimellom). Navn Carl G. O. Hansen, og sønn av eldste søsteren til Amund.Denne eldste søsteren emigrerer som enke (i 1881), og etter et opphold hos sine foreldre i Cottonwood, flytter hun og barna til Minneapolis i 1882. Sønnen Carl skriver et sted at de kommer først til 'onkel og tante' i Minneapolis. Det kan derfor også være av interesse å få rede på hvem 'onkel og tante' er.Hvis dette er 'onkel og tante' på mors-siden, ville jeg holde en knapp på at det er Amund (jeg ville utelukke de andre). Men det spørs om det ikke heller er 'onkel og tante' på fars-siden. Altså bror eller søster til Sivert Christian Hansen fra Flekkefjord. Allikevel interessant å få sjekket opp.Jeg har ikke (pr idag) sporet opp navn på alle søsknene til Sivert Christian, men denne lenken gir noen navn (barna til Grethe Olene Hansen)LenkeDenne skrivende nevøen av Amund gir også noen adresser i Minneapolis, jeg tar det med i tilfelle det kan være til hjelp ved søk. Se sitat nedenfor (mor hadde reist i forveien, så barna reiste alene fra besteforeldrene i Cottonwood til Minneapolis, og en glipp førte til at ingen møtte dem på stasjonen):'There the five Hansen children March 1, 1882, stood on the station platform [i Minneapolis], the oldest fifteen, the youngest nine. Fortunately one of my sisters remembered the address of the place where our uncle and aunt lived: 1211 Second Street South................My mother had already rented a four room apartment on Twelfth avenue in Beard's Block. .............. The first place I lived in town was 205 Twelfth avenue south; my wife (Amalie Marie Edsten) was born in a house on the corner of Twelfth avenue south and Third street and grew up there, and since 1911 our family home has been 3957 Twelfth avenue south.'Du kan eventuelt også se mitt tidligere innlegg nr 10797 (med noen lenker), men glem barnebarna jeg spør om der - de får heller ligge til senere. Ellers Laila, vil jeg bare si at jeg nå har hentet en masse nyttig og godt strukturert informasjon fra hjemmesiden din. Men den siste lenken du ga (på bror Anton)virket nok ikke fordi jeg ikke er abonnent. Men det spiller ingen rolle, jeg har tilstrekkelig info om Anton Sloan (spesielt fra en Rootsweb-side som heter Sloan Connection).Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Eva, det ble mye info. Jeg må strukturere det litt, så skal jeg se på det i helgen....Etterkommerne etter de andre, de vet ikke noe de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Seim

Takk for hjelp, Laila!1) Hvis det er mulig å foreta datasøk på Chicago i 1900 (1890 er vel brent?) og eventuelt senere, med noen utgaver av navnet Amund Olsen Slaaen, kunne nok det være til stor hjelp - enten det blir funn eller ei. (Ikke legg for mye arbeid i det - jeg har jo ikke mer info om Amund.)2) Minneapolis: I vinter (innlegg 10797) fant du frem til en av niesene hans, Margit, gift Berg på 1900 Census for Minneapolis (en søster til 'skrivekaren' Carl Hansen). Derfor antok jeg at du har tilgang på denne Census'en. 0g tenkte at adressene kanskje kunne være til litt hjelp for å finne 'onkel og tante' til Hansen-barna eller deres mor Marit.3) Etterkommere: Jeg har ikke kontakt med noe slekt i USA. Og har bare en tantes ord om at Amund emigrerte til Chicago (før min bestemor ble konfirmert i 1892??). Det er først det siste året jeg har skjønt via internett at Amunds søsken emigrerte. Og etter frenetisk internett-søking har jeg (nokså tilfeldig) dumpet over slekt i fleng. Altfor mange til at jeg har gjort noe som helst forsøk på å spore opp levende etterkommere der.Det er bare så ergelig ikke å vite hvor det ble av oldefaren min. Og det er jo også kjekt å finne igjen de andre emigrantene på et eller annet tidspunkt i USA.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.