Gå til innhold
Arkivverket

[#15836] Edvard Kristiansen født 1856/5/7 fra Enebakk


Gjest Unni Caspersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Caspersen

Edvard var gift med Andrea Andersdatter, født ca, 1859. De er mine oldeforeldre. De fikk en sønn 25.07.1891 som ble døpt Johan Birger. Jeg ønsker alle opplysninger om disse personer. Jeg har kjørt meg helt fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Folketellinga for Enebakk i 1865 viser en Edvart Kristians., 10 år gammel. Han bor i Vesthytten i Dalefjerdingen i Enebakk i sammen med foreldrene Kristian Jens., 35 år født i Enebakk og Ingeborg Kristofersd., 30 år, født i Kraagstad. Ei søster, Johanne Kristiansd. på 3 år var også tilstede. Begge barna var født i Enebakk.Enebakk bygdebok, bind III, s. 93. Vesthytta under Søstua Bøler:'Christian Jensen fra Kvernstua u. Vik f. 1830 g. 1854 m Ingeborg Kristoffersd. fra Kråkstad f ca. 1836, var husmann fra 1854. Barn: Karen f. 1854, Jens Edvard f. 1856, Anton 1859-65, Johanne 1863, Anton f. 1866.'Jeg har sett på Kvernstua u. Vik, men kan ikke forstå at den Christian Jensen f. 1830, som bodde der er den samme som han i Vesthytta. Denne Christian var gift med Gunhild og de fikk barn i den samme perioden som Christian og Ingeborg. Dessverre er det mye feil i disse bygdebøkene.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen. Family Search viser at Kristian og Ingeborg giftet seg i Enebakk kirke 16. november 1854. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg går ut ifra at dette er familien i FT 1900: LenkeDet finnes ingen andre Edvard Christiansen enn den Jens Edvard som Astrid fant i bygdeboka, som er døpt i Enebakk 1855-57. Jeg er også enig med Astrid i at de to som heter Christian Jensen umulig kan være samme person.Enebakk kirkebok nr. 9, mikrofilmkort 8/10, døpte 1856 nr. 117, Født: 27 Novbr. Døpt: 25 Decbr. Navn: Jens Edvard. Ægte. Forældre: Hd. Christian Jensen og Hustr Ingeborg Christophersdtter. Opholdssted: Bøler Plads i D. F. Faddere: Helene Holmsdttr. Tømt, Maren Johannesdttr. Kopaas, Helene Jensdttr. Kullebund, Ole Jensen Tømt, Martin Jensen Kullebund. Hjemmedøbt? Nej.Tømt er i Kråkstad (nå Ski), og der er også Edvards mor Ingeborg fra:Familysearch IGI:Ingeborg Christophersdatter døpt 22.08.1830 i Kråkstad (nå Ski). Foreldre: Christopher Christensen og Anne Nielsdatter.Her er giftermålet til Christian og Ingeborg:Enebakk kirkebok nr. 12, mikrofilmkort 2/3, Ægteviede 1854 nr. 21: Naar Ægtev.: 16 Novbr. Brudgommens Navn: Ungkarl Christen Jensen. Alder: 26 Opholdssted: Bøhler i Dalefjerdingen Fader: Jens Olsen. Brudens Navn: Pige Ingeborg Christophersdttr. Alder: 24. Opholdssted: Bøhler i Dalefjerdingen. Fader: Christopher Christensen. Forlovernes Navne: Anton Bøhler og Andreas Bøhler. Lysnings Dage: 18. Novbr. 22 October, 29de October, 5 November. Naar og af hvem vaccineret: Fremvist Attester fra Tranem og M--? Knuds. Ægteskab forlangt: af Brudgommen.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, jeg ser nå at jeg har skrevet Christen i stedet for Christian da de giftet seg. Det går litt fort noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Caspersen

Tusen takk for all hjelp. Jeg er helt imponert over alle positive tilbakemeldinger, og nå løsnet alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest unni caspersen

Hallo. Har vært på ferie og har desverre ikke kunne svare deg før i dag. Andrea Andersdatter, født 1859 er et mysterium. Men jeg tror jeg har klar å få frem en far, som var enkemann i 1865, Anders Johannesen, født 1827 i Sigdal. Kan dette stemme med dine forfedre? I så fall kan du hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne Godberg

Hei, det er nok min Andrea likevel!Andrea (Johannesdatter) er min morfars mormor. 12.02.1879 fikk hun en datter utenfor ekteskap i Lier ved navn Magnhild Amalie (min oldemor). Her om dagen besøkte jeg en grandtante (datter av Magnhild Amalie), og hun kunne fortelle meg navnene på alle Andreas barn i ekteskapet sitt med Edv. Kristiansen. Det stemte 100% med paret i lenken ovenfor.Hva vet du nå om Andrea? Jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet Andrea i Lier, på plassen Fosshaug. Se bygdeboken. Her heter hennes far Johannes Andreassen. Jeg har ikke sakene her, men så vidt jeg husker, står det Fosshaug ved Andreas bosted i kirkeboken i 1879.Du er da (halv)tremenning til min mor. Hva sier du til disse opplysningene?Dette finner vi ut av sammen!Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, se Magnhild Amalie her: - Lier Mini 14, 1875-1882, mikrofiche 2/10,Mor: Andrea Johannesdatter Fosseie, f. 1859. En av fadrene heter Karen Johannesdatter.Andrea Johannesd. 7 Aar i 1865-tellingen pa plassen Fosshougen i Lier har en søster ved navn Karen.Dette er den samme Andrea som er mor til Johan Birger f. 1891!M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Caspersen

Dette er helt fantastiskt, og viser jo at jeg hadde feil fra starten av når jeg trodde Andrea het Andersdatter, og ikke Johannesdatter. I folketellingene fra 1989,1900,1904,1907 og 1908 hvor jeg har kopi av originale: 'Fortegnelse over folketallet', står hun kun oppført som Andrea Kristiansen, hustru, født 04.04.1859 fra Lier. De bodde i alle disse år i Ryenbergveien 30 i Kristiania. Johan Birger f. 25.07.1891 var min farfar og døde i 1977. Hvis dette nå stemmer er ikke bare jeg (halv)tremenning til din mor, men du er og (halv)firmenning til min datter Camilla på 20 år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.