Gå til innhold
Arkivverket

[#15840] Folketelling Ålesund 1912. Har noen tilgang til den ,om den finnes?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Vet noen om det finnes en folketelling for Ålesund i 1912.Dersom noen har tilgang til en slik telling , er jeg interessert i opplysninger om familien Fredrik Kristian Nagel og hustru Petra Sofie Nagel f. Hansen.I 1900 befant de seg i Bergen med sin nyfødte sønn Vilheilm Edvard.Kristian var fra Ålesund , og jeg har grunn til å tro at de dro tilbake til Ålesund.Petra Sofie var forøvrig født i Bergen i 1876.Fredrik er ikke registrert i manntallet ved valgene i 1904 og 1906 i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som vet om det finnes en folketelling for Ålesund 1912.Skulle gjerne fått bekreftet om familien Nagel faktisk dro dit. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Svarer bare generelt på dette. Har selv spurt på statsarkivet etter folketelling for 1910 Trondhjem og fått til svar at de er lukket forsatt grunnet sperre fristen og vil nok ikke bli tilgjenngelig før om noen år.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vedr. sperrefrist på folketellinger, så er det to forskjellige vi snakker om1. Statlig folketelling (f.eks. 1910) har 100 års sperrefrist.2. Kommunale tellinger (f.eks. de som finnes på Oslo Byarkiv for Kristiania/Oslo) har bare 60 års sperrefrist!! fryd og glede!!!Jeg vet allikevel ikke om det ble tatt opp telling for Ålesund i 1912, men i Oslo, ja der ble det tellet og tellet. Hvert år! Vet ikke hvor langt frem, men hvertfall til langt utpå 1940-tallet! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar til detre begge.Jeg mente også at kommunale tellinger hadde kortere sperrefrist , og at en telling i Ålesund 1910/12 burde være åpen om den da finnes.Så spørsmålet mitt er derfor det samme.Har noen kjennskap til om en slik telling for Ålesune eksisterer , og er der noen som har tilgang til den? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1910 var det statlig telling, den har 100 års sperrefrist. Altså var det ingen kommunal telling dette året.Ta en telefon til det aktuelle statsarkivet vedr. Ålesund da vel? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Laila. Det var helst 1912 tellingen jeg tenkte på , for den var vel kommunal.Jeg skal kontakte Statsarkivet i Trondheim , da det er de som oppbevarer arkivstoffet fra Møre&Romsdal.Men jeg hadde trodd at det blant Digitalarkivets mange brukere måtte være noen som visste om en slik telling eksisterte. Mvh. Ruine T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er nemlig det, jeg tror ikke det er så mange andre enn de 'store' byene evt. som hadde slike by/kommunale tellinger. Men, ring. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.