Gå til innhold
Arkivverket

[#15841] Inga Sophie Pedersen Hekne til USA


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Som så mange andre, dro også en av mine slektninger til USA. Jeg vil svært gjerne finne ut enda mere om denne denne slektningen, så jeg håper derfor på litt hjelp. Hun het Inga Sophie Pedersen Hekne, født 28.03.1884, i Romedal, Hedmark. Hennes foreldre var, Peder Hansen, f. 02.12.1836, og Lisbeth Engebretsdatter Tingstad. Inga Sophie hadde 8 søsken. Hun dro fra Kristiania den 20.04.1906, med båten 'Romeo' til Hull i England. I emgrantprotokollen står det at reisemålet var Minnesota, men jeg vet ikke når hun ankom USA. I USA ble hun gift med Carl Frederick Erikckson, sønn av Erick August og Mathilda. De hadde 3 barn, Eugene, Cameron og Lavonn. De bodde i Minnesota. Ved søk i Social Security Death Index, finner jeg en Sophie Erickson, f. 28.03.1884, d. mai 1981. Hennes Social Security Number er 476-54-9978. Men jeg er ganske usikker på om dette er den riktige Sophie Erickson, tror denne er svensk. Er det noen som kan finne ut om det er den riktige personen jeg har funnet? Er det også mulig å finne ut mer om barna hennes, og kanskje mannen hennes også? Med vennlig hilsen Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Som du kanskje ser i emi-prot, var hennes billett pre-paid (noen i USA hadde betalt for den.Denne karen her: Lenkeer vel broren? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lars finner du på Ellis som Lars Hekne, han skulle til sin bror Edward Hekne i Kerman, Wisconsin. LenkeJeg kan tenke meg at Ed. var broren Embret kanskje? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På Rootsweb finner du en Cameron Erickson (Erickson ikke Erikckson) som er f. i Minnesota 1917. Han dør i CA. denne kan være meget interessant, veldig få med det navnet....Der kan du bestille både dødsattest og obituary... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Mange takk for svar, Laila og Hans. Etter det jeg har fått vite tidligere skal Inga Sophie og mannen Carl ha bodd i Hennepin, som er en bydel i Minneapolis, om jeg ikke tar helt feil. At Inga Sophies bror Lars, skulle besøke sin bror Edvard visste jeg ikke. Så i kirkeboka for Romedal at det var en bror som het Hans, som meldte flytting til Amerika i 1890, kan det være at Hans har forandret navnet sitt til Edvard, eller er det en bror som jeg ikke vet om? Det var som du riktig sier Laila, en av dem som het Embret også, han var gift og bodde i Romedal etter det jeg vet.Men kan han ha vært i Amerika en tur uten at jeg vet om det? Ja nå har fått noe å tenke på! mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Per! 1. Minneapolis er en by som ligger i Hennepin County (fylke). Jeg tror du må gå gjennom kirkebøkene og få bekreftet hvem som dro og hvem som ble, for så å saumfare emi-prot.Har du noe som helst peiling på når barna til Sophie og Carl ble født? Hva tror du om han som døde i CA? Bestiller du dødsattest på ham, vil du få bekreftelsek, samt evt. finne en obituary som forteller om etterkommere og da er du i mål. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei igjen Laila. Ja, jeg må nok ta en tur til Statsarkivet på Hamar med det første for å få bekreftet hvem av disse søsknene som dro, det er nok det beste. Søkte akkurat i emi-prot. for Oslo, der fant jeg Edvard Hekne, han reiste 13.04.1888 med skipet 'Rollo'. Det står også at han skulle til Omalaska Wisconsin, alder 21 år, og at han er svensk statsborger, men har hjemsted i Romedal. Så den godeste Edvard har tydeligvis hatt et opphold i Sverige, tross sin unge alder. Nå begynner dette å bli skikkelig morsomt, dette er nok en kar jeg ikke har en anelse om. Men som sagt jeg må nok en tur til arkivet på Hamar for å finne ut av dette, og kanskje lete litt bedre enn det jeg har gjort tidligere. Når det gjelder barna til Inga Sophie, vet jeg dessverre ikke hvor de er født. Skal prøve en etterlysning på bl.a Ancestery.com. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

men, i 1930-censusen heter han Edward O. Heckne. Heckne, Edward O View Image Online Age: 53 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_2011 Race: White Page: 3A State: Wisconsin ED: 164 County: Price Image: 0194 Township: Kennan så jeg lurer på hvem han egentlig er... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Takk for tipset Laila. Skal bestille dødsattesten til Cameron Erickson, den kan nok gi svar på ganske mye av det lurer på, for da står det sikkert hvem foreldrene var osv. Så takk igjen Laila! Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bestiller du vielsesattesten her, får du bekreftet om Edvard Heckne er en av dine:Name Marriage Date County Volume Page Edward Heckne 10 Apr 1892 La Crosse 04 0298What Do I Do Now: Use the information below to obtain copies of originals from the state of Wisconsin:Wisconsin Division of Health Vital Records P.O. Box 309 1 West Wilson Street, Rm 158 Madison, WI 53701 (608) 266-1371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Av disse 8 barna ser det ut til at 3 emigrerte, Hans f.7/10-1869, Inga Sophie f. 28/3-1884, gift med Carl Erichson, og Lars f. 1/10-1888, gift med Lina Høgåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Edward O. Hekne f. ca.1877 er vel ikke bror av Lars vil jeg tro. De 8 søsknene er jo født 1869, 1973, 1874, 1876, 1879, 1881, 1884 og 1888. Det er ikke plass til noen Edward her, dessuten tror jeg at han heter Edvard Olsen, fetter kanskje? Hans Pedersen Hekne reiste til USA 11/3-1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N Christiansen

Hei! Hans, hvilke kilder har du brukt i ditt innlegg 14?-------- På EllisIsland manifestet står det helt klart at Lars Hekne ska til sin bror Edvard Hekne i Kernan, Wisconsin. (ellers er jeg enig i at Edvard O kan gjerne hete Olsen)---------i 1900 er det et annet fødselsår på Edvard. Han er her født i Juni 1866. ---------- Her emigrerer Edvard Hekne: Lenkeda er det bare å finne ut hvem han er-----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Laila og Hans! Det vill ikke forundre meg om det har dukket opp enda et ukjent søsken i denne Hekne familien, for jeg fant ei jente som het Marthe Marie som er født i 1868, så det kan godt være en til også, Edvard som er født i 1866. Foreldrene ble gift 1868, så det kan være at han ble født utenfor ekteskap eller at det er en halvbror. Men som sagt tidligere så skal til arkivet på Hamar for å få klarlagt dette nærmere. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Berit Hekne

Barnebarn til Inga var i Norge for 2 år siden. Besøkte da slekt i Åsvang, hun heter Linda og hadde med seg mann og 2 barn. De har tidligere bodd i Nederland og Korea. Hun er meget interessert i slektsforskning. Kontakt Else Beate Hekne Skansbo som hadde besøk av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Berit Takk for svar! Var det Linda Young hun het? Har kontakt med ei dame som heter Marijean Timmons i Indiana, USA, hun har hatt kontakt med en som heter Linda. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Hekne

Det stemmer, hun heter Linda Young, og ektefelle Stevan. Adr. PO Box 4017, Beaverton, Oregon 97076-4017. Stevan er ansatt i Nike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.