Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Grete Bratne

[#15842] Spørsmål vedr tegninger av Christiania fra Nettutstillingar.

Recommended Posts

Guest Grete Bratne

Jeg har hatt stor glede av å bla i de gamle tegningene som er lagt ut under 'Nettutstillingar'. Veldig artig at det blir lagt ut gamle bilder og tegninger, men jeg savner litt nærmere beskrivelser og har noen spørsmål:Er denne tegningen datert og er det Loelva og Gjøvikbanen vi ser i front ? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/images.exe?slag=visbilete&postnr=42&biletnr=3>LenkeEr denne tegningen datert og hvilken kirke er det vi ser i front ?

Guest Yngve Nedrebø

Den første tegningen er laget av Bernt Lund (1812-1885). Han var offiser (eksamen 1837), men studerte malerkunst under Fearnley 1839-40, og i Düsseldorf 1843-1845. Han var knyttet til veivesenet fra 1853 av som ingeniør. Han tok avskjed fra militæret som rittmester i 1863.Han laget flere kjente arbeider fra Christiania tidlig på 1840-tallet. Vi har gjengitt fra Norge i Tegninger, trykt 1855. Jernbanen i forgrunnen må vel p.g.a. tidspunktet være Oslo-Eidsvoll, åpnet 1854, og tegningen må vel da også dateres til 1854-55.Den andre er laget av den franske tegneren Mayer, som var med La Rescherche på Skandinaviatur 1838-1840.

Guest Grete Bratne

Men da er det vel Loelva i front ved jernbanen også da kanskje ?Og kirken nærmest oss på bilde to - hvilken blir det ? Oslo Bispedømme ? Er det slottet vi ser i bakgrunnen og Akerhus festning ned på venstre ? Og hva er i så fall den store bygningen litt opp og til venstre ovenfor kirkespiret på kirken nærmest oss i bildet ? Eller er jeg 'helt på jordet' her... ? c',)

Guest Morten P. Mortensen

Motivet med toget må være 'markedstilpasset'. Jernbanen kommer her i fra syd, mens Hovedjernbanen kom fra nord. jeg vil tippe at han prøver å legge inn Brynsbakkene ned mot Christiania. Det er ikke uvanlig at motivene 'flyttes' på gamle tegninger og stikk over Oslo/Christiania for å få med seg godbitene.På motiv nummer to vil anta at det er Oslo Hospital's kirke som gjengis.Mvh Morten P. Mortensen

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.