Gå til innhold
Arkivverket

[#15844] Forsvunnet i New York


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

To av mine slektninger bodde i New York. Den ene, Louis Bocklie (det er slik han skrev navnet) var født i New York i juni 1890, og jeg kan følge ham frem til 1934 da han bodde sammen med moren, Martha Mathilde Larsen i hus no. 923 i 55th Street i Brooklyn. Han drev da som fruktselger, og hadde tidligere en butikk ('Grocery') i Brooklyn. I 1979 mener jeg at jeg så en L. Bocklie i en telefonkatalog i Virginia, USA, men har ikke fått dette bekreftet. Har skrevet til Virginia for å prøve å finne ut om han bodde der, men har ikke fått svar. Har noen noe forslag til hvordan jeg skal finne ut mer om ham? Person nr. 2: Rolf Henrik Bochelie (hans måte å skrive slektsnavnet på) reiste til USA med sin mor Signe i 1927, hvor de første bodde hos noen venner i Verona, New Jersey. I perioden fra vinteren 1938/39 og iallefall frem til sommeren 1940 bodde Rolf i 40-60 Elbertsen Elm, Havemyr i Queens i New York. Etter dette er han som forsvunnet. Har ikke klart å spore ham opp. Har noen et forslag til hvordan jeg skal lete videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner ikke de to guttene i ssdi heller... pussig. Jeg ville sjanse på en telefon til Washington. Det var en der som het Trygve, f. i 1896. Kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Jeg meldte meg på noe som heter NORWAY-List før helgen. Det er en mailside hvor det er ca. 1500-2000 'abonnenter' innom hver dag. Det blir jo ca. 50-100 mail i mailboksen hver dag, så en del sletting blir det. Men jeg hadde full klaff med min første etterlysning. Dagen etter lå det ca. 13 svar som gjaldt min forespørsel. Listen inneholdere både nordmenn, amerikanere, engelskmenn, canadiere og også fra flere forskejellige land tror jeg. Der er folk utrolig flink til å stille opp å hjelpe, omtrent som debattforumet her, som jeg har hatt stor glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for kommentarer og forslag. Jeg kjenner alle de nålevende Bockeliene i USA og har intervjuet hver eneste av dem. Ingen av dem er nært i slekt med de to jeg etterlyser, og de kjenner heller ikke til dem. Selv om slektsnavnet er sjeldent var det flere grupper som utvandret i perioden 1864-1920 årene, men bare noen få havnet på samme sted. Bockeliene i Washington er etterkommere av tre brødre som dro over til USA i perioden 1909-1912.I tillegg til de jeg etterlyser var det en til, Niels Bockelie, bror av min oldefar som dro til Chicago i 1863. Han kan spores til 1868 og forsvant etter det. Jeg har hatt mye kontakt med folk i Chicago for å prøve å spore den personen, har selv sjekket arkiver i Salt Lake City i flere omganger, men kommer ikke videre. Norway List kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du,det er jo litt rart at man ikke finner dem i SSDI eller noe? Kan de ha stukket til Canada? Eller byttet de navn? Jeg synes dette er merksnodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis de døde før 1962 er det lite sannsynlig at man finner dem i SSDI.'As marvelous a finding aid as it is, the SSDI does not include the names of everyone, even if they had a Social Security number (SNN). If relatives or the funeral home did not report the death to the Social Security Administration, or if the individual died before 1962 (when the records were computerized) then they probably will not appear in this database. The omission of an individual in this index does not indicate the person is still living. It simply means that there was no report of the person's death to Social Security Administration.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg er enig med deg Laila at det virker merkelig at en ikke skal kunne finne dem igjen. Jeg har sjekket Canada tidligere uten å ha hatt napp der. Jeg har også prøvd SSDI fsom Ketil foreslår og er kjent med de begrensningene som ligger der. Jeg har også vært innom Public Library i New York og sett gjennom en del kilder der (bla. Directories) og det er derfra jeg har mye av informasjonene. Men, jeg gir ikke opp selv om jeg holdt på å samle data om disse persone i en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Ved eit søk på google der eg søkte på navnet Bocklie, 'poppa' det opp eit referat frå ein stad som heitte Kitsap County. I dette referatet hadde tydlegvis ein eller annan snakka med 'Eric Bocklie of the Sherrif`s Office' om parkering og slikt. (Var visst noko Rodeo på gong.) LenkeEr det ein du har kjennskap til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Via http://www.switchboard.com/ fant jeg totalt 14 stk. i USA med navnet Bockelie.1 person i OR. 2 personer i UT. 11 personer i WA (som Sigbjørn også kommenterte).Kitsap County ligger i WA.Finner ingen ved navn Bocklie.Fant totalt 9 stk. med navnet Bockli.1 person i FL. 1 person i ME. 2 personer i AZ. 2 personer i MO. 3 personer i MI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Til Elin: takk for at du søkte for meg. Joda, sheriffen kjenner jeg godt. Har også sikret meg kopi av intervjuet. Eric og jeg har felles tipp oldefar, så denne linjen er godt dokumentert. Til Lisa: Takk for hjelpen med swichboard lenken. Den har jeg ikke prøvd før, men den fungerte bra. Jeg kjenner til alle de 11 personene i WA og visste at en hadde flyttet fra WA til OR nylig (Paul). De 9 personene du fant med navn Bockli kjente jeg bare delvis til. De to personene du listet opp fra Montana heter Bocklitz, så de er nok sannsynligvis ikke beslektet. Navnet Bockli har jeg sett brukt også av europeere (polakker, tyskere), slik at det kan være at disse Bockli personene ikke er i min slekt, men jeg skal ta kontakt med dem. Tross alt er det bare 4 lokaliteter hvor de forekommer: MI, AZ, NY og ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.