Gå til innhold
Arkivverket

[#15849] Olof Albert Johansson f. 1888 i Sverige reiste til Amerika i 1906


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei Jeg er på jakt etter informasjon om Olof Albert Johansson født 7 juni 1888 i Mo sogn i Buhuslen. Han reiste i Amerika. Jeg tror det er han som kommer til Ellis Island 12 april 1906 med båten Majestic fra Liverpool. Han står der som Olof Johanson, 18 år fra 'Moo in Sweden'. Det er det jeg vet om han. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du ser på originalmanifestet skulle han til Balaton i Minnesota, hvor han skulle treffe vennen Oskar Johanson, Box 137, Tracy. Balaton og Tracy ligger i Lyon County.Nestemann på manifestet, 42 år gamle Johan Mattison fra Moo, skulle også til Balaton, til sin venn E. A. Anderson som også hadde betalt billetten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Olsen

Er det kanskje en telling i 1910 som man kan sjekke på også? Jeg er ikke så bevandret i søk i USA. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jørn! Jeg har sjekket litt rundt, og finner ham ikke sånn uten videre...Hvis han ikke var innom Norge på vegen, foreslår jeg at du etterlyser ham på Anbytarforum, hvor det er masse hjelpsomme svensker, og kanskje noen kjenner din Olof! Du vet jo aldri!På Emigranten cden så står det at han reiste fra Gøteborg 30. 3. 1906, han skulle til Balaton.Balaton i 1910 var et lite sted, censusen strakk seg over 8 ark m 50 personer på hvert ark.Det bor ingen Joh* reg. med fødested Sweden i Lyon Co. i 1920 census.Jeg finner ingen som kan passe i Minnesota i det hele tatt med det navnet. (prøvde både Albert og Olof i forskj. varianter, og Joh*Det bør finnes noe etter foreldrene hans, kanskje et skifte? Tror det heter buopptekning der borte.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Takk skal du ha Laila. Jeg uttrykte meg kanskje litt galt, men jeg har alt om anene til Olof Albert. Det jeg er ute etter er hans videre skjebne etter at han kom til USA. Det med skifte etter foreldrene skal jeg prøve og følge opp. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jørn Olsen

Har fått følgende tips i 'anebytarforum i Sverige': Ole Johnson født 7 juni 1888 som dør 1986 i Ohio. SSN 527-07-9132 Videre: US census (folketellingen) i januar 1920: Olof Johnson (31), Stone mason, inneboende hos ekteparet Albin (35) og Ingrid Berggren i Kansas City, Missouri. Albin og Olof er oppført med samme invandringsår: 1906, og har samme yrke.(Kilde: Kansas City, ED 66, side 13B) mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei! Albin Berggren, 23 år emigrerte fra Ringamåla, K lan, over Malmø havn 29061906, skulle til Kansas City. Han hadde ingen med seg. (iflg. EMigranten)Han reiste ikke fra Sverige samtidig, og bodde også et helt annet sted enn din Olof. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk skal du ha Laila! Da var jo Oscar og Olof godt kjente når begge kom fra Mo. Olof kan jo av en eller annen grunn ha bodd hos denne Albin og familien i 1920, det er jo 14 år etter at han kom til USA. Denne Ole Johnson som dør i Ohio i 1986 har jo samme fødseldato som min Olof (kanskje Olof ble til Ole), og kan vel være et spor å følge? mvk Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er jo bare å bestille SS# søknaden, den oppgir foreldre og fødested. En annen mulighet er å få tak i dødsattesten. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

les litt rundt om kring, kommer an på sted osv.www.vitalrec.combør kunne gi svar på mye. Lailaevt. prøv å finne en genealogy-society i området du leter. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.