Gå til innhold
Arkivverket

[#15850] Claus Thorsteinsen Vaar & Ingeborg Svendsdtr. Aspaas


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på hvem foreldrene til disse var??.Claus Thorsteins. Vaar/Waar var konfirmert i Røros i 1774. Ingeborg Svendsdtr. Aspaas vart konfirmert i 1777 i Røros. De ble gift den 17.04.1785.Hvem er foreldrene til disse to??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Finn 4 døtre for Svend f. 1749 til 1762.Finn 3 søner for Torsten Joens f. 1748 til 1757.Finn 1 dotter for Torsten Tolgen f. 1752 (som truleg då er same mannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olaf Larsen

Jeg beklager så mye, men jeg tror nok Gisle tar feil med hensyn til Ingeborg Svendsdatter, det er flere grener av slekten Aspaas. Ingeborg var datter av byggmester Svend Halvorsen Aspaas (som bygde Røros kirke). Den slekten kommer opprinnelig fra Holtålen, fra gården som egentlig het Åsbale (i betydning åsbarden eller åskanten, senere forvrengt til Aspaas). Navnet Ingeborg ble forøvrig brukt i fem slektsledd nedover. Jeg sitter her og leser dette uten å ha tilgang til alt materiale jeg har samlet om slekten, skal prøve å skrive litt mere senere. Jeg er svært interessert i at dere tar kontakt med meg direkte hvis noen av dere er slekt, på olafla@ifi.uio.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Olaf! Takk for hyggelig telefonsamtale fredag kveld! Eg er nok ikkje i slekt med desse personane!Den Svend eg fann var veldig opplagt, men det var fint at du korrigerte meg (og Magnus, om han allerede ikkje hadde funne ut av dette).M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marie Tollan

Hei!Ei Anne Clausdt (fra Røros iflg. KB Tolga), 81 år og føderådskone i 1865, blir 1806 gift med Johannes Olsen Hytteplads på Tolga. (Barn: Olava f. 1808 og 1813, Ole f.1810, Claus 1817, Svend 1818, Ingeborg 1824, Guri 1830). Jeg har en liten mistanke om at dette er den Anne Clausdt som blir født på Røros i 1785 av foreldre Claus Torstensen og Ingebor Svendsdatter. Kan dette bekreftes/avkreftes?Skulle gjerne hatt foreldrene og besteforeldrene til denne Anne Clausdt. (Linkene tidligere i debatten får jeg ikke til å virke).Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Må mase litt mer.1)Går det an å 'gjenopplive' gamle linker, eller kan noen forbarme seg over meg og oppgi de aktuelle nettadressene her?2) Har noen kjennskap til om det finnes et skifte etter Claus Torstensen Vaar/Ingeborg Svendsdt Aspaas eller evt. etter ugifte søsken?Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Magnus Klausmark

Nå har det seg slik at jeg har hatt et lengre opphold i slektsforskningen, men så smått begynt litt på igjen.Problemet mitt nå angående denne slekten fra Røros er at jeg rett og slett ikke husker hvordan slekten min fører dit.Vel, det jeg vet med sikkerhet er at min tipp-tippoldemor Lucie (Lussi) Hansdatter Sundt ble født den 24. Januar 1837 ('Uektefødt) i Talvik, Alta. Faren blir omtalt som Hans Jenssen Sundt, unkarl av Kaafjord.Og det som nå er viktig er at blant Lucie's faddere finner vi: Jens Sundt og Hustru Lucie Clausdatter.Jeg har ingen videre kilder på at dette er foreldrene til Hans, men går ut fra det siden jeg ikke har andre kilder å gå etter. Såvidt jeg kan se så lever ikke Hans J. Sundt i 1865 og det blir da vanskelig å finne ut når og hvor han er født.Da står jeg igjen med to spm. som jeg håper jeg kan få litt hjelp til. Finnes det kilder på internett som kan bevise at fadderene til Lucie er hennes faktiske besteforeldre ?Og er dette Jens og Hustru Lucie Sundt ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Hansen Sund med kone Lucie Clausdatter innflyttet til Talvik 1826, født i Røros og kom til Talvik fra Skjervøy, nr 5:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Takk for hjelpen så langtLenkeHer kommer Jens Hansen Sundt med kone til Alta (Talvik) sammen med en hel gjeng gruvearbeidere i 1827. De hadde med seg fire barn, om en av de er Hans det vet jeg ikke men det er ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da fant vi det samme!Jeg lurer på om det er den samme Hans Jensen Sund som får en sønn Cornelius i Talvik i 1841?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen har du sikkert fra før:LenkeJeg kan ikke skjønne annet enn at Hans Jensen Sundt må være den som er født 1812 på Røros!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Jeg tror nok det jeg også. Jeg kom hvertfall en del nærmere nå (så igjen takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.