Gå til innhold
Arkivverket

[#15852] Norsk Ridderhus - eksisterer det?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg har kommet innom sider som omhandler Svenske Ridderhus. Etter hva jeg har forstått, så er dette en samling av blant annet våpen og annet som omhandler adelslekter i Sverige. ( Vil gjerne ha korreksjon på dette dersom min oppfattelse er feil.)Hvordan er det med Norge? Eksisterer et lignende 'Norske Ridderhus' her?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Finnes det noe ridderhus i Norge eller noe tilsvarende? Nei. Og det har det vel heller aldri gjort (arrester meg hvis jeg tar feil her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Ridderhus har aldri eksistert her. Det nærmeste vi kommer i Norge, er Verne kloster ved Moss, den tid det fungerte som eldre- og sykehjem for aristokratiet.I Danmark var det - etter tysk forbilde - fra 2. del av 1400-tallet adelige forsamlinger med egne hus for henholdsvis Fyn og Jylland, muligens også for Sjælland. Disse adelige forsamlingene, med årlige møter (med møteplikt) kort før jul, pågikk for Fyns vedkommende til begynnelsen av 1600-tallet (adelens Landemode i Odense).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.