Gå til innhold
Arkivverket

[#15858] Nord-Trøndelag, Leksvik: Karen Anna Iversdt. Wingehaaven (1800-tallet)


Gjest Eldbjørg Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Sletvold

Ønsker opplysninger om min tippoldemor Karen Anna Iversdatter Wingehaaven. Hun fikk en uektefødt datter Carolina, født 10.4. 1856, døpt 25.5 samme år. Hennes far var Johannes Andersen Leerstad (iflg. Leksvik kirkebok 1845-1863).Hvem var forleldrene til Karen Anna ? Kanskje faddrene til Carolina kan gi noen pekepinn ?Mottar alle opplysninger og tips med takk. Håper denne 'gåten' lar seg løse.Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På FamilySearch – IGI finnes Karen Anna Iversdatter, født 22. februar 1837. Far: Iver Altesen. Mor ikke opplyst. Gift 1. september 1867 i Fosnes, Nord-Trøndelag med Ole Jonsen. Kanskje en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiSlo opp i folketellingen 1865 og fant Iver Altsen. Her er hans datter Karen Anna Iversdt. oppgitt å være 25 år (f. ca. 1840). Hvis denne alderen stemmer ville hun vært 16 år da Carolina ble født. Kanskje litt tidlig, men fullt mulig. Det kan jo også være at alderen i folketellingen er feil. For å finne ut det må man vel sjekke med kirkebøkene.Her er linken til 1865 tellinga:LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant et giftermål inngått 2.6. 1868, Mosvik, mellom Karen Anna Iversdt., f. 24.11. 1841, Aarning, og Peder Pedersen, f. 22.2. 1834, Galtvold. (9 barn). Dette ser ut til å være den Karen Anna Iversdt. som bodde hjemme på Aarning i 1865 og var 25 år. Hva da med hun som var oppgitt som 30 år i 1867 ved giftermålet med Ole Jonsen ? Hennes far var også oppgitt å være Iver Altesen. Finnes det to søstre med samme navn ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Sletvold

Tusen takk skal dere ha, begge to. Dette ble veldig interessant, plutselig har jeg fått flere tråder å nøste på. Har søkt på Family Search selv også, men har nok trodd hun var eldre.Under folketellingen for Fosnes, fant jeg ei Karen A. Iversdt., 27 år og ugift, (f. ca. 1838)på en husmannsplass under gården Hatten. Hun kan også være interessant. Hennes mor het Bereth Andersdt., er enke, og sønnene Johan og Andreas Iversen som også bor der. Carolina kaller en av døtrene sine for Berit, kanskje kaller hun opp sin bestemor ? Jeg vet ikke om denne Iver er en Iver Altsen, men det hadde var interessant å funnet ut av. Hvis hun er den samme som gifter seg med Ole Jonsen 1. sept. 1867, 30 år gammel, kan vel alderen stemme sånn passe.Er det noen som har kjennskap til noen av disse folka/familiene som er nevnt her, eller som har noen betraktninger om denne saken ? Er takknemlig for all hjelp.Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Sletvold

HieTakk for tipset. Har nå satt inn samme etterlysning på Fosenslekt. Det skal bli spennende å se om jeg kan få napp der.Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.