Gå til innhold
Arkivverket

[#15866] Siire Gård på Torpo i Hallingdal


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiTrenger hjelp til og finne Margit Olsdatter,Siire som i 1812 får en datter, Guri Thorkildsdatter men unkar Thorkel Syversen. Ved folketellingen i 1801 finner jeg på Siire, Ole Olsen og hustru Guri Olsdatter med en 13 år gammel datter Margit Olsdatter. Når jeg ser på kirkebøkene er det ingen Margit Olsdatter født fra 1785 til 1793, Ei heller er hennes foreldere gifte mellom 1780 og 1790. Så hvor er Margit født? og hvor ble hennes foreldre gifte? Derimot stemmer det godt at to søstere av Margit, Ingeborg og Guri er født henholdsvis i 1790 og 1793. I 1790 ser det ut som famlien bor på en gård kalt Torp og i 1793 på Svendsgård på Torpo eller Ål.Alt om denne familien motas med takk. Jeg har set på bygdebøkene for Ål, om Siire gård men der finner jeg ikke familien nevnt i det hele tatt.Vennlig hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ikke ut som om det er riktig Margit da hun jo var gift i 1812. Kan det da være Margit på Gieldager som var 5 år i 1801. Hennes foreldre var Ole Olsen og Groe Olsdt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men hvis du ser på Sirerudningen i Ål så er det der en Ola Olsen Sirerudningen som er født i 1760, og hans foreldre heter Ola Tomasson Sire(f ca 1680)og Margit Olsdatter Kvinnegard(f ca 1720) Bjørøyn. Denne Ola kan jo ha en datter som heter Margit, og som kan være oppkalt etter sin farmor. Jeg ville ha bestilt kirkebøkene på mikrofilm hvis jeg var deg, og i første omgang får du vel bruk for kirkeboka fra 1771-ca 1830, på mikrofilm PF-418.Jeg er selv etterkommer av den nevnte Ola Tomasson Sire sin bror Herbrand, og hvis du kommer ned Ola Tomasson Sire så kan jeg være behjelpelig bakover med aner. Mailadresse: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg var litt rask til å sende her, og rådet med å se i kirkebøker var jo litt dumt siden du har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Takk til Berit og Anne Lise.Takk for hjelpen så langt.Ja dette ser ut til og bli en nøtt og knekke.Jeg ser at en av faddrene når Margit Olsdatter døper sin datter Guri er Ingeborg Bjørøyn så de er trolig i familie. Jeg får se på kirkebøkene en gang til og se om denne Margit Olsdatter virkelig ble gift ca 1806.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Hei Jorunn. Ser du har kome på Sire. Dette er ein stor gard med mange underbruk og plassar. Mange av folka skreiv seg berre 'Sire'. Dessutan er kyrkjebøkene for Ål litt snaue i 1790-åra. Ut frå foreliggande opplysningar og Gol-boka bind V s 315, er eg nokså sikker på at du finn den rette Margit Olsdtr. Sire på Sanderhaugen/Sirehaugen. Sjå http://www.aal-bygdebok.no/004025-.htm år 1788.NB. Eg vil gjerne bli oppdatert om lagnaden til Guri Torkjellsdtr. og dei andre i familien som må ha havna i Vestfold. Takk. Helsing Thor Warberg twarberg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk til Dere alle for hjelp og svar.Til Tor, jeg tar kontakt med deg når jeg har funnet ut litt mer om Guri Thorkildsdatter. Det er bare henne jeg har funnet i Borre i Vestfold.PS er det noen som har kjennskap til en gård kalt Tufto I Torpo/Ål på tidelig 1700 tallet?En Syver Tomasen og hustru Gjartru (d) bodde der. Har noen opplysninger om gården og familien hører jeg gjerne fra Dere.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.