Gå til innhold
Arkivverket

[#15867] Ekteskap i Bergen ? 1917/1918 Edvard Mathias Hansen/Elisabeth .....


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Edvard Mathias Hansen ble enkemann 12.08.1917 i Bergen.Allerede 10.12.1917 fikk han attest for å inngå et nytt ekteskap.Jeg vet han ble gift med en Elisabeth (i følge en dødsannonse)Er det mulig å finne ut om han giftet seg i Bergen?.I følge dødsannonsen(vet ikke hvor den ble rykket inn) var han 75 år da han døde.Da han var født 21.12.1852 i Førde , burde han ha dødd 1927/28.Statsarkivet i Trondheim fant ham ikke død i Molde eller Borgund/Ålesund.Jeg finner ingen kandidat som passer i Bergen.Håper derfor at et eventuelt ekteskap i Bergen kan gi en pekepinn om hvor han var i 1917/18. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved folketellingen i Bergen 1. februar 1917 står Johanne Hansen oppført i Geble Pedersensgt. 17 hos datteren Anna Wik, og var da 'separeret'. Ektemannen Edvard Mathias Hansen var altså IKKE i Bergen på dette tidspunktet. Jeg kan ikke se at han står oppført i Bergen i adressebøkene på 1920-tallet, og vielsen finner jeg heller ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for din utrolige hjelpsomhet.Svaret ditt bekrefter vår tidligere mistanke om at Edvard Mathias forlot sin kone i 1911(du fant ham tidligere i utflyttingsregisteret).Familien vil ha det til at han dro til Molde kanten.Trolig var søkene til Statsarkivet i Trondheim for snevert,de så bare på døde i 1927 , men det er mer trolig at han døde i 1928.Han har nok giftet seg i Molde eller omegn.Jeg kan neppe be Statsarkivet i Tronheim om å lete blant døde i 1928.Jeg får se om det er mulig å låne inn en mikrofilm til biblioteket.Hadde bare utflyttingsprotokollen for 1911 eksistert, så hadde mye vært gjort. Mvh. og ønske om en god helg. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.