Gå til innhold
Arkivverket

[#15869] Frafjord....finnes det noen skolehistorie derfra?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei Min mor ble født i Frafjord i 1919 da hennes foreldre (muligens bare mor) var lærere der. På dåpsattesten hennes står det at hun ble døpt i Forsand sogn i Høgsfjord prestegjeld. Jeg lurer på om det finnes noen skolehistorie derfra. Hvilken nåværende kommune blir dette?Håper noen kan hjelpe..Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Frafjord er nå i Gjesdal kommune. Bruk 'GOOGLE', så finner du mye om både Frafjord, Forsand og den vakre Høgsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mulig det kan finnes noe i denne boken. Forøvrig vil vel en tlf. til Gjesdal kommunebiblotek gi et svar.TJELTA, IVAR Forsand & Høle - fjordene, bygdene og folket. Sandnes 1996. 4to. 240 s. Illustrasjoner, delvis i farger. Faksimiler.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiIdag gjorde jeg som du foreslo Knut, en liten telefon til Gjesdal bibliotek. Der traff jeg en hyggelig stemme som skulle lete litt for meg og faxe hvis hun fant noe. Ellers så var mitt håp med innlegget at noen 'tilfeldigvis' hadde vært borti litt skolehistorie fra Frafjord. Hvis det er noen der ute som allikevel kjenner noe til dette kan jeg jo fortelle at lærerekteparet het Anders og Brynhild Blichfeldt, født henholdsvis i 1885 og 1886 og bodde i Frafjord i 1918/1919.Takk begge 2 for svar.... :)Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Bygdeboka 'Gjesdal 1, Indre del' har litt stoff om skolen i Frafjord, og også noe om lærerne der. Skolehuset lå på garden Kommedal, et stykke inni dalen. Lærerboligen var i skolehuset. Om Blichfeldt står det bare at han var lærer i årene 1919-1921. Hverken kone eller barn er nevnt.Der finnes nok en del opplysninger om skole og lærere i kommunearkivet. Frafjordbygda hørte til Forsand kommune før 1965, så om arkivstoffet er oppbevart under Gjesdal eller Forsand vet jeg ikke. Men de eldre kummunearkivene er samlet i Interkommunalt Arkiv, Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takker for fine opplysninger, Gunnleif. Virker som du er lokalkjent i området. Her fikk jeg greie på hvor lenge de bodde der, hvor skolen lå og at de boode på skolen (som vel var det mest vanlige blandt disse 'omreisende lærere')... BRA! Har du boka tilgjengelig? I så fall...kunne du bare sett etter hvilken side i boka dette står?....Da får jeg kilder på plass, også...da vettu.....Takker så mye!Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Var det ikke der det gikk et steinras og en kjempestein ble liggende på øvre siden kloss i skolehuset uten å skade? Jeg var i Frafjord for mange, mange år siden (tror det måtte være i 1954, men er ikke sikker) og da var der en som fortalte om dette. Jeg ser enda for meg denne kjempessteinen. Det utrolige var at den stoppet kloss i skolehusveggen.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Bokas fulle titel: Gjesdal Indre Del - Gards- og Ættesoge - Frajorddalen og Østabødalen - Band I Forfatter: Gudtorm Mikkelson. Utgiver: Gjesdal Kommune 1994.Fra s. 165: 'Blickfelt var lærar etter Endre Mjåland, ei stutt tid. Ca. 1919-1921.'I oktober 1931 raste en fjellknaus ut i fjorden, og det skapte bølger som etter sigende var 15-20 meter høye!? Sjøhus og båter ble slått til pinneved. Våningshus og uthus ble også skadet. Kjempesteinen ved skolehuset er ikke nevnt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.