Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kari Mærøe Lier

[#15870] navnet Mærøe og Børsum gård i Ås

Recommended Posts

Gjest Kari Mærøe Lier

Kan noen hjelpe meg å finne mer ut om Niels (Peder) Mærøe? Eller kanskje han heter Niels Pedersen. Han er født sannsynligvis mellom 1715 og 1725 og var trolig død i 1801. Jeg kan i hvert fall ikke finne han i folketellingen 1801 og har heller ikke hatt hell med kirkebøkene. Han var gift med Anna Povelsdatter (f. 1729) og de fikk et barn, Johannes Nielsen Mærøe i 1756, men jeg har ikke funnet bekreftelse på hans dåp. anna bodde i Drøbak i 1801. Niels (Peder) Mærøe er sannsynligvis en sønn av Per (Børsum) Torgersen (kilde Bygdebok for Aas bind 1 s 201). Jeg lurer også på hvorfor han fikk navnet Mærøe. Jeg har funnet Mærøe-navnet i Hobøl, men det er ingenting som tyder på at han har noe med de å gjøre. Takknemlig hvis noen vet noe mer om denne personen eller navnet Mærøe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest J. Nordheim

I denne delen av landet kjenner jeg ikke Mærøe-navnet fra annet enn Hobøl (i dag: Mjærum). I kirkebøkene for Hobøl (på nettet) finner jeg to konfirmanter (Anne og Lars) i hhv 1745 og 1746 med 'Peter' på Mere/Mereeie som far. Kanskje det kan være et spor videre?Mvh Jarleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Mærøe Lier

Takk for tipset, jeg skal forsøke å sjekke videre på dette. Ellers er noe av problemet mitt at Børsum ligger i Akershus (Ås), mens Mærøe-navnet har jeg bare funnet i Hobøl. Familien er for øvrig bekreftet fram til Johannes Nielsen Mærøe f 1756, men jeg greier ikke å finne hans dåp. Bosted for Johannes i 1801 er i Drøbak, men han er neppe født der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.