Gå til innhold
Arkivverket

[#15870] navnet Mærøe og Børsum gård i Ås


Gjest Kari Mærøe Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Mærøe Lier

Kan noen hjelpe meg å finne mer ut om Niels (Peder) Mærøe? Eller kanskje han heter Niels Pedersen. Han er født sannsynligvis mellom 1715 og 1725 og var trolig død i 1801. Jeg kan i hvert fall ikke finne han i folketellingen 1801 og har heller ikke hatt hell med kirkebøkene. Han var gift med Anna Povelsdatter (f. 1729) og de fikk et barn, Johannes Nielsen Mærøe i 1756, men jeg har ikke funnet bekreftelse på hans dåp. anna bodde i Drøbak i 1801. Niels (Peder) Mærøe er sannsynligvis en sønn av Per (Børsum) Torgersen (kilde Bygdebok for Aas bind 1 s 201). Jeg lurer også på hvorfor han fikk navnet Mærøe. Jeg har funnet Mærøe-navnet i Hobøl, men det er ingenting som tyder på at han har noe med de å gjøre. Takknemlig hvis noen vet noe mer om denne personen eller navnet Mærøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

I denne delen av landet kjenner jeg ikke Mærøe-navnet fra annet enn Hobøl (i dag: Mjærum). I kirkebøkene for Hobøl (på nettet) finner jeg to konfirmanter (Anne og Lars) i hhv 1745 og 1746 med 'Peter' på Mere/Mereeie som far. Kanskje det kan være et spor videre?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Mærøe Lier

Takk for tipset, jeg skal forsøke å sjekke videre på dette. Ellers er noe av problemet mitt at Børsum ligger i Akershus (Ås), mens Mærøe-navnet har jeg bare funnet i Hobøl. Familien er for øvrig bekreftet fram til Johannes Nielsen Mærøe f 1756, men jeg greier ikke å finne hans dåp. Bosted for Johannes i 1801 er i Drøbak, men han er neppe født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.