Gå til innhold
Arkivverket

[#15880] Ivar(f ca1615) og Herbrand(f ca1626) Anifinnssønner Rotneim i Gol


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer på hvem som er mor til mine aner Ivar Anfinnson Rotneim født ca 1615 og Herbrand Anfinnson født ca 1626 i Gol. Jeg har fått 3 ulike teorier:1)Gunbjørg Torsteinsdatter Nos/Sata ifølge Botolf Baklien, som har flere aner på henne i sin bok 'Hallingslekter'.2)Ukjent ifølge bygdebok for Gol, men de antyder at det kan være en Datter av presten Tollef Steinsson som het Sara. De skriver at Afninn Tomasson Rotneim som var født 1585 først var gift med den ukjente damen som var mor til blant annet Ivar og Herbrand, og deretter med Gunbjørg Torsteinsdatter Nos.3)Hjemmeside på nettet som konkluderer med at deres mor var Sara Tollefsdatter(altså datter av presten). Hva er riktig?Kan ellers opplyse om at Ivar Anfinnson var gift med ukjent kone, og hadde barna:-Margit som var gift med Hermund Larsson Nordmann fra Vestlandet(blant mine aner). Hun døde mellom 1727 og 1729. Har heller ikke aner på Hermund Larsson Nordmann.-Knut som døde høsten 1682.-Per(ca 1656-1742).-Jøran som døde etter 1709.Herbrand Anfinnson ble gift med Birgit Syversdatter Lien fra Ål. Hun døde før 1679, og de hadde disse barna:-Tomas født ca 1645-1659(store avvik i kildene), Gift 1: Med Gro Arnesdatter Golberg fra Gol. De var brukere i Sire/Bråtalien i Ål, og er blant mine aner. Med henne hadde han 9 barn, og blant annet sønnen Herbrand som er min ane. Det var skifte etter Gro i 1716. Død: Thomas døde i 1746 i Ål, og det er da oppgitt at han var 101 år gammel, men bygdeboka for Gol skriver at han ble født i 1659. Gift 2: Med Guri Knutsdatter, og med henne hadde han 6 barn -Jon(ca 1661-1741). Gift: Med Margit Larsdatter Tveito.-Birgit Født: Ca 1689 Gift med Ottar Anderson Ottergarden Død: 1749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har en Herbranss i min slekt, nermere bestemt min tippoldefar. Han het Johannes til fornavn og var gift med Maren Ottersdatter. De giftet seg i 1859. De var foreldre til min oldemor:Anne Marie Johansdatter 1873-1896, som giftet seg med Karl Hansen Hagen og bodde sammen med ham i Fet i Akershus.De fikk sønnene Hjalmar Ansten f.7 feb 1891 og Arnfin Olai f. 9 okt 1893 i Tollerud i Sande De het Karlsen Hagen til etternavn, men kunne vel ha tatt bare ett av navnene etterhvert......De fikk også en datter (min bestemor)Anne Marie Karlsen HagenKanskje dette stemmer inn med din slekt?Eller er det noen andre som kjenner igjen disse? Herbrand er vel et ganske skjeldent navn?Hvor kommer det fra tro?Skulle gjerne også funnet etterkommere etter mine grandonkler Hjalmar og Arnfin, det hadde vært morroMVH Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gikk inn på FT-1865, og ser at din Johannes Herbrandsen ble født i Aas prestegjeld. Det ser ikke ut som om det er sammenfall mellom dine og mine aner foreløbig iallefall. Du burde vel ellers spørre i egen tråd om etterkommerne til dine grandonkler Hjalmar og Anfinn.Ellers skal du ha takk for å tatt frem dette spørsmålet mitt igjen, for jeg vet fremdeles ikke mer om hvem av de 3 aktuelle som var mor til mine aner Ivar og Herbrand Anfinnssønner. Kanskje har det kommet til noen nye som vet noe mer sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et innlegg på Hjalmar og Arnfin ..... :o)Kunne du lagt inn link til den tellingen der du fant Johannes Herbrandsen i 1865 ?MVH Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke datakunnskaper til å legge inn noen link her, og mange vil sikkert si at jeg kommer inn på RHD sine folketellinger på en svært tungvint måte. Derfor håper jeg at andre kan hjelpe deg på en mer lettvint måte enn det jeg kan.Jeg søker etter DIS-Norge på google-Genealogiske ressurser-Slektshistoriske kilder- Nordland- Herøy- Folketelling RHD-1865 eller 1875, men når du først kommer dit så er denne folketellingen landsomfattende både for 1865,1875 og 1900. Bare le av mine tungvinte metoder, for jeg ser det ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Lise;når du er på ønsket side - merk adressefeltet og trykk Ctrl og C (mens du holder Ctrl nede). Deretter limer du adressen inn i et DA-innlegg ved å trykke Ctrl og V (mens du holder Ctrl nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Klikk på Nyttige lenker på den nederste mørkeblå linje. Dis - Norges genealogiske ressurser er å finne langt oppe i midterste spalte, Registreringssentralen for historiske data (RHD) finnes i spalten til venstre. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.