Gå til innhold
Arkivverket

[#15885] Kjøp av brukte/gamle bygdebøker (Hedemark/Sør trøndelag)


Gjest Terje Løken
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Løken

Hei. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt brukte/gamle bygdebøker for Sør Trøndelag og Hedemark? Først og fremst Tynset, Åmot, Innset, Rennebu og Sør Trøndelag. Gjerne på nettet. Mvh Terje Løken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rennebu er jeg ganske sikker på at du får kjøpt gjennom kommunens kulturkontor (tlf. 72 42 71 00 har jeg skrevet i boka, så det var ganske sikkert i forbindelse med bygdebok-kjøp), Åmot er også mulig (men de er det en god stund jeg kjøpte).Generelt, forsøk kommunens kulturkontor først, de vet også hvor du får tak i dem om det er andre utgivere. Til slutt blir det antikvariatene som Knut viser til i innlegget over, men enkelte av dem selger bøker du kan få til halve prisen andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men de har dessvere blitt like dyre som de dyrere antikvariatene i Oslo (i hvert fall i denne sammenheng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Uansett hvor du får tak i hva, kontakt kulturkontoret i den bygda du er ute etter bøker!Eksempel fra Ullensaker, jeg sjekket flere antikvariater, de skulle ha fra 350 til 700 pr. bok!! Ullensaker kommune hadde disse på lager, jeg betalte flere hundre mindre enn disse antikvariatene skulle ha. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

HEi! Det tlf nummeret over ( 72427100-Rennebu) er til kommunehuset og der får du sikkert hjelp - tror sikkert de kan ha bøkene for Innset også - hvertfall kan du spørre om det der også!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiVær klar over at det finnes bygdebøker som det ikke står slektshistorie i. F.eks. Innset har for ikke mange år siden kommet ut med et kulturbind. Slektshistoriebindet tror jeg faktisk ikke er å få lenger. (unntatt på antikvariat). For Rennebus vedkommende skal alle binda være tilgjengelige hos kommunen. Her er det to forskjellige utgave. En med skinninnbinding (den er selvsagt dyrere) og en med rødt kunstskinn. Rennebubøkene er fire bind, mens Innsetboka har som nevnt et kulturbind og et slektshistoriebind.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Kvikne ligger mellem Tynnset og Innset og har også sine bygdebøker.'Den gamle' blev utgitt 1951-1952 med tittel:'Kvikne ei bygdebok, Bind 1. Gardsbruk, koparverk. Bind 2. Bygdesoge''Den nye' blev utgitt i 2001 med tittel:'KVIKNE. Gårds og slektshistorie'Den er hovedsakelig en 'modernisering' av 'den gamle', men ført frem til nåtid.Det medfører at de feil som måtte finnes i 'den gamle' er videreført i 'den nye'.Jeg har utarbeidet et 'Notat' med rettelser og kommentarer (også antakelser) i den utstrekning det har vært innen min rekkevidde og lagt det ut på min Hjemmeside, som forøvrig nettopp er oppdatert.Hjemmesiden finnes på :http://home.online.no/~leskjervLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.