Gå til innhold
Arkivverket

[#15886] Margrethe Monsdtr. gift 28.05.1833 i Førde,Sunnfjord.Brudens far ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Margrethe Monsdatter giftet seg med Ole Christensen, Gryta(Grytten) i Vefring.Er der noen som vet hvem som var brudens far/foreldre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken for Førde sier at hun var fra Grytten, og datter til 'Mons'. Bygdeboken sier hun het Kristina Margrete, var født utenfor ekteskap i 1800, døde i 1874, og var datter av Mons Kristiansson (ca. 1769-1833) og Anna Sofie Madsdtr Nedre Redalen. Hun overtok bruket i Grytten etter faren, som hadde fått det etter sin far Kristian Olsson (1736-1829). (Naustdal bygdebok bind I, side 279-80.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Jeg lurer på om her kan være snakk om inngifte.I 1801 tellingen finner jeg Christen Olsen 70 år og hustru Margrethe Andersdatter på Grytten , med bl.a. barna Mons 32 år og Ole 26 år.Dersom dette er samme mann(Christen/Cristian Olsson), var Mons faren og hun giftet seg med sin onkel Ole.Kan det være rett?Måtte det ikke i så fall foreligge en ekteskapsbevilgning? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sett flere eksempler på ekteskap mellom nevø/niese og onkel/tante på 1800-tallet. Dette er et slikt eksempel. Det hadde vært temmelig utelukket etter lovgivningen fram til ca. 1800, men var tilsynelatende uproblematisk etter.I dette tilfellet kan det se ut til at det spetakkel om arven etter Mons Kristiansen. Kristina Margrethe var født utenfor ekteskap, og derfor uten arverett etter faren, men ved at Ole, som var arving etter broren, giftet seg med Kristina Margrethe, løste man floken, og begge fikk sitte på bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Det var greit å få bekreftet.Datteren til Ole og Kristine Margrethe , Maren,giftet seg med Kristian Larsen.Han var bror til min kones oldefar.Vi skal en tur til Grytten om 14 dager. Mvh. og god søndag til deg. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.