Gå til innhold
Arkivverket

[#15901] Kirkebok/bygdebok Norderhov


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Jeg har fødseldagen til mine tippoldeforeldre, og tror de kommer fra Norderhov. Men jeg vet ikke farsnavnet deres, og da heller ikke stort mer....Det er: Karl (Sætrang) f 31/05-1875 Og Olava(Sætrang) f 28/12-1873De fikk datteren Olga !Fikk disse opplysningene i 'arv' etter min oldemor, men Sætrang er trolig et etternavn de bruker senere, og nå er det for sent å spørre om mer?? Er det noen som kan hjelpe meg videre?? Hvis noen har en kirkebok til disposisjon, eller evnt. en bygdebok over Norderhov, der de muligens kan være nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det vil kanskje være lurere å nøste opp i den andre enden: Hvis du kunne gi oss navn og fødselsdato på din oldemor, vil det trolig være enklere å finne foreldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket på Familysearch og funnet Carl dpt. 27/6 1875 Lier, foreldre Christian Christensen og Anne Margrethe Svendsdt.Olava er nok verre siden du ikke har noe etternavn. Her må du nok finne giftemålet deres for å få vite det.Jeg finner ikke Carl i 1900. Bare 1 i Drammen gift med Christiane f. 1874 Eker og de har 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Datoen passer ikke godt, men jeg nevner allikevel: Karen Olava, født 03.01.1874 på Sætrangs eie, datter av husmand Andreas Olsen og Maren Johansdatter. (Norderhov Mini 13 1866-1874 6/16 f.149 no.12).(Det er også en Marte Olava født 29.12.1873, men her er også gården feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Har fått hjelp til å finne Olavas foreldre i kirkebok for Sylling. Takk Steinar :)) Olava f. 23/12-1873 dpt: 29/03-1874Far: Arb. Jens Laurits ?? Dragseie. Mor : Birthe Johannesdatter.Faddere: Ingeborg Johannesdatter Holmen. pike Mari Hansedatter Drag. Ungk. Verner Hermand Drag. Mand Jacob Johanesen.Hvis noen vet noe mer om mor eller far, tar jeg gjerne i mot tips..... tror at far er Jens Laurits Paulsen f 1851, Hole, Buskerud. Men Birthe vet jeg ikke mer om.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Fikk Hjelp av Steinar V til Carl også:Carl Christiansen Sætrang f 31/05 dpt 27/06-1875.Far: Husmann Christian Christensen. Hørthe- eie Mor: Anne Margrethe Svendsdatter.Denne Anne Svensdatter er nok den samme som bor på Sætrang, under Enger i Lier i 1900. Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Fra 'Liers historie', bind 4: Sætrang u.Enger: 'I 1858 ble det utstedt husmannskontrakt til Peder Christensen, f.1816 på Kvisla (u. Enger), d.1893, g(1) m. Mari Olsdatter, f.1816 på Horn-eie, d.1878; barn: Christen (til Svingen u. Hørte), Kirsten, Andrine, Ole (til Bærum), Karen (g.m. snekker Olaus Petersen Sjærs-eie, oppr. fra Bærum), Hans Martin (til Bærum), Christoffer. G (2)m. Anne Margrete Svendsdatter, f. 1854 i Modum; barn: Sven. Enka bodde her ennå i 1900'.På Engerhaugen u.Enger nevner bygdeboka at Christian Christensen Hørte-eie, f. 1830 på Eik-eie g.m. Marte Trulsdatter, f.ca.1834, overtok plassen innen 1862. Blandt barna er ikke nevnt Carl, men seks andre, videre at Christian dro til Amerika i 1872.Her må det være feil et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Peder Christensen 1816-1893 og Mari Olsdt. 1816-1878. De fikk jo en sønn Christen, som muligens kan ha blitt født rundt 1845, og han igjen kan jo ha fått sønnen Karl i 1875. Det er jo ikke urimelig. Da gjenstår det vel bar å finne ut om det er fakta.Mette, er du helt sikker på at Karls mor het Anne Svendsdt.? Nå stemmer jo riktignok fødselsdatoen, men det skader ikke å vite med sikkerhet mere om personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Dette er det som sto i kirkeboken fra Sylling.No. 97 - side 12 - 1875 - Sylling Carl f. 31.5 døpt 27.6.1875 Husm. Christian Christensen Hørthe-eie Anne Margrethe SvendsdatterFaddere: Enke Larine Amundsdtr. Hørthe Christian Hansen ibid. Pike Andrine Poulsdtr. ibid. pike Sigrid Larsdatter Sylling Ole Andersen ibid. Men det er jo mulig at Anne Margrethe Svendsdatter ikke er den samme som fra folketellingen 1900, fra Sætrang, LierMvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Gift 4/4 1875 Lier Christian Christensen og Anne Margrethe Svendsdt.Om man sjekker dette mot kirkeboka er det vel en stor mulighet for at foreldrene og alder står der.Men tilbake til Karl. Vet du når og hvor han giftet seg eller i det minste hvor barn ble født. Dette er jo opplysninger som man bør ha før man går løs på Christen og Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Dette er Familien til Carl i 1900. Vet at de fikk disse 2 barna (Lars Uekte) + 6 barn til. Deriblandt min oldemor Olga, som ble født i 19/09-1907. Olga ble i allefall født i Sylling. LenkeMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det burde være mulig å finne ekteskapet og barna i kirkebøken, men jeg kan ikke hjelpe deg før mandag. Får håpe det er noen andre som kan hjelpe deg før det.Ang. barnet Lars Olsen f. 1895 så kan vel det muligens være hennes barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den var ikke så enkel alikevel, for jeg kan ikke finne kirkebøker for Sylling fra 1894. Kanskje de ligger på Kongsberg eller i kirken enda. Det jeg ellers fant var:Carl f. 31/5-dpt. 27/6 1875 Sylling, foreldre husm. Christian Christensen Hørthe eie og Helen Margrethe Svendsdt.Olava f. 23/12 1873-29/3 1874 Sylling, foreldre arb. Jens Laurits Poulsen Dragseie og hustru Birthe Johannesdt.Lierboka bd. 4, s. 279: Hørte eie, Runsevoll: Christen Hansen nevnes fra ca. 1840, f.1820 Soberg eie-1898. Gift med Kari Christensdt. f. 1813 Horn eie-1874. Barn Kristine, Andrine, Hans, Andreas, Martin og Christian.Mener det var sønnen Christian Christensen (1855-1878) som overtok etter faren(boka sier det). Gift med Anne Margrethe Svendsdt. fca. 1854 Modum, datter av Svend Larsen Vibe på Bjertnes i Modum. Barn Karl, Karen Silia.S. 348, Drag: Husmenn: Fra 1840 årene nevnes Johannes Knutsen (1819 Horneie-1887), sønnesønne av Iver Knutsen (1747 Horn eie-1809)som var gift med Birte Olsdt. (ca. 1742-1819). Fikk bl.a. sønnen Knut(til Horn eie)). Johannes var gift med Berte Larsdt. (1814 Tveiten eie-1897). De fikk bl.a. datteren Berte. -------------------------Om dette er den rette Berte som ble gm. Jens L. Paulsen vet jeg ikke, men Jens bosatte seg jo på Drag. FS: Berte Johannesdt. dpt. 12/10 1845 Lier, foreldre Johannes Knutsen og Berte larsdt. Devar i 1865 på Mugvig i Sylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Tusen Takk Berit.Hadde ikke noe av det fra Lier Bygdebok, så der får jeg mye mer å gå på. Det virker jo sannsynlig at det er riktig Berte som ble gift med Jens L Paulsen...men får sette ett spørsmålstegn der, sånn at jeg får sjekka det nøyere. Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.